Tandenpoetsen

Hier gaat het ‘zelf poetsen’ hetzelfde...komt weinig van ? Wij hebben meerdere soorten liedjes en we wisselen continu af. We doen er 2 per keer. 1 mag papa, (het lange liedje) andere liedje mag onze dochter zelf. En ook in die volgorde wisselen we zodat ze niet al vooraf moeilijk kan gaan doen. Dus soms mag ze zelf eerst en soms meteen papa eerst. En ze zit dan rechtop op de bank tussen ons in. Het was hier ook lang zoeken naar een methode die geen drama veroorzaakte. Als we te lang hetzelfde liedje aanhielden dan werd ze weer opstandig. Hopelijk helpt afwisseling bij jullie dus ook. En duidelijk/strak 5 minuten vooraf aangeven: we gaan zometeen tanden poetsen. Dit zijn onze liedjes:
- toothbrush song animal (met een konijn enz)
- duggee, tandenpoetsen
- prodent aapje
- poets je tanden (Minidisco)
- super simple , brush your teeth

Voor nu werkt het. En ik merk ook dat ze steeds beter haar best gaat doen op haar eigen liedjes ‘aanwijzingen’. Goodluck ??
 
Wij hebben ook alles geprobeerd en het is en blijft strijd. Onze dochter is nu 14 maanden en we zijn al van 2x per dag poetsen naar 1x gegaan. Die keer moet dan ook wel goed gebeuren. 
 
Hier is het ook maandenlang drama geweest, echt niets hielp. Geen filmpje, trucje of liedje. Helemaal gek en gefrustreerd werden we ervan. Heb het er toen met de tandarts over gehad en die gaf aan dat het poetsen vanaf 2 jaar belangrijk is en daarvoor voornamelijk dat de fluor uit de tandpasta op de tanden komt. Wij deden af en toe de houdgreep als onze dochter helemaal niets wilde en soms lieten we haar alleen op had tandenborstel kauwen. Moet zeggen dat het dik een half jaar heeft geduurd, maar van de ene op de andere dag was het ook over. Nu gaat poetsen 5 van de 7 dagen per week zonder problemen en netjes 2x per dag.
 
Zelf poetsen gaat nog niet.. advies is sowieso om tot 10 jaar altijd na te poetsen.
Mijn zoontje van 15 maanden doet ook moeilijk.. meestal poetsen we samen.. ik mijn tanden en hij zijn tandjes, daarna poets ik het nog na en dat gaat soms met de houdgreep. Als ze zelf een beetje kauwen op het borsteltje en er zit een beetje tandpasta op hebben ze in ieder geval wel fluoride uit de tandpasta.

Als ze verder niet te veel roosvise en dat soort dingen drinken krijgen ze ook niet te veel suikers en dat scheelt heel veel met gaatjes.
Let wel op dat dat niet betekend dat je niet hoeft te poetsen.. suikers zitten namelijk overal in. Maar de kindjes die ik vaak zie op mijn werk met veel gaatjes is combi van en niet of slecht poetsen en met name de voeding is de boosdoener!

Het kan ook een periode zijn dat ze het niet toe goed toe laat en dat het over een tijdje weer beter gaat met tandjes poetsen. ??☺️
 
Hoi,
Wij hebben het boek van de grote tandenpoetsdag. Hier merk je wat er gebeurt in de dierentuin als de dieren hun tanden niet poetsen. Misschien kan je hem lenen bij de bibliotheek?
Succes!
 
Hier is het ook redelijk een strijd. Maar ons zoontje heeft inmiddels zijn eigen ritueel en mag tijdens het tanden poetsen op een krukje staan en speelt dan met de water straal. Probeert die te pakken en rijdt met auto’s door de wasbak. Hoe meer hij gefocust is op zijn taak, hoe beter z’n mond ontspant en ik kan poetsen.
Wat betreft t elektrisch poetsen is het volgens onze tandarts een verkoopactie van de producenten. Eerst verdienen aan gewone tandenborstels, daarna elektrisch. Als de kleine t toe laat kun je echt al beginnen. Zelf begonnen met 20 maanden ofzo. Als je de tandjes dan raakt, heb ik tenminste t gevoel dat er ook gepoetst is :)
Succes!
 
Terug
Bovenaan