Tandenpoetsen

Essil

Moderator
Hoi,

Mijn dochter vind tandenpoetsen reuze leuk. Maar minder dat ik haar tanden ook poets.
Nou vond ik op internet dat je nog zeker tot 10 jaar zelf na moet poetsen, dat lijkt me nogal extreem.

Wanneer is een kindje ongeveer aan serieus zelf poetsen toe? Ze is 2,5 jaar.
 
Mijn zoon is nu 7 en ik poets zijn tanden nog na (lees opnieuw de volledige 2 minuten). Hij heeft een zeer zwak melkgebit (op diverse kiezen geen glazuur), dus het advies van de tandarts is zeker tot 10 bij hem. We hopen het zonder al teveel gedoe te redden tot zijn definitieve gebit. Hij is het nu zo gewend en het is geen probleem. Maar ik weet dat hij meer tegenstribbelelde toen hij 3 was. 
Dochter van 4 poets ik meestal nog volledig zelf, maar ik verwacht dat ze op de leeftijd van haar broer wel veel vaker zonder napoetsen zal zijn. Of korter in elk geval. Haar gebit is veel sterker. Ik vind haar nu nog veel te jong om het zelf te laten doen. Ze is motorisch nog niet handig genoeg om alle plekjes goed te poetsen. Ze kan zo haar halve gebit overslaan. 
Misschien kun je er op een moment bij jouw dochter een gewoonte van maken om haar s ochtends zelf haar tanden te laten poetsen en jij s avonds. Maar vraag het aan haar tandarts, die heeft vast een goed beeld van de consequenties van zelf laten poetsen op jonge leeftijd. 
 
Terug
Bovenaan