Tandenpoetsen

Hoi,
Wie heeft er voor mij tips: Ik zit namelijk met het volgende probleem. Mijn dochter ( 2 jaar 2 mnd)  wil aub niet tandenpoetsen. We hebben echt alle   manieren geprobeerd, haar zelf laten doen, wij doen op de comode , haar een krukje gegeven om zelf bij de wasbak te kunnen komen alle soorten tandenborstels en tandpasta's hebben we gehad maar elke dag is het weer het zelfde drama.
We hebben echt geen idee mee

gr Femke
 
Hoi Femke,

Ja, zo heb ik er ook 2! Bij de oudste (nu 3.5 jr) zijn afgelopen mei de eerste gaatjes al gevuld! Zij was zelfs zo erg dat ze eens de tandenborstel doorgebeten heeft, gewoon omdat ze niet wilde poetsen.

Toch, de aanhouder wint!! Wij doen het zo:

's ochtends dan poetsen we beneden na het ontbijt onze tanden, en de meiden hebben dan allemaal een eigen elektrische tandenborstel (ooit eens gekregen bij pyamaatjes van de zeeman). Dit is natuurlijk erg leuk, en daar spelen ze graag mee. Maar als zij klaar zijn dan gaat mama nog 1 keer de tandjes mooi wit maken, en daarna mogen ze in de spiegel kijken om te zien of ze mooi wit zijn. Natuurlijk gaat het poetsen met strijd, maar ik ben de baas, en ze mogen pas wat anders doen als de tandjes door mij gepoetst zijn. Willen ze niet, dan kunnen ze op de keuken stoel blijven tot ik het wel mag doen (mijn dochter van 2 heeft er dus echt eens een halve dag opgezeten!). Tijdens het poetsen geef ik compliment na compliment over de open mond, de schone tandjes en wat al niet meer!
Tussen de middag mogen ze het zelf doen na de boterham. Ik kom dan niet helpen. Dit is voor de meiden echt super, daar na natuurlijk weer uitgebreid in de spiegel enz.....
's Avonds mogen zij met gewone borsteltjes poetsen onder de douche. Als ik ze dan ga afdrogen, poets ik hun tanden met de elektrische borstel van ons. (kids hebben eigen losse borsteltjes). en wederom gaat hetzelfde verhaal op. Niet willen poetsen is dan gelijk naar bed, niet meer een bekertje water en even opblijven (10 min.).

Het is een enorme onderneming (we hebben 4 kinderen) maar het werpt vruchten af moet ik zeggen. Heel langzaam worden ze makkelijker. Wat ook heel belangrijk is is dat het iedere dag op dezelfde manier gebeurt.

Ik weet niet of dit je aantrekt, en ik moet zeggen het is soms best frustrerend, maar uiteindelijk....... Gaat toch om het behoud van het gebit!

liefs lin
 
Hoi,

Hier ook hetzelfde drama .
Het is al  vanaf het begin  een strijd. Soms gaat het goed, als ze graag een liedje wil zingen dan zeg ik eerst tanden poetsen en dat werkt dan drie keer en dan moet ik weer iets nieuws verzinnen. Electrische tandenborstel (ook leuk voor drie keer), dreigen dat ze geen snoepjes meer krijgt (helpt ook drie keer), het is zo vermoeiend af en toe .
Soms denk ik zullen we het maar overslaan, maar dat doe ik toch maar niet.
Nu gaat het gewoon met de harde hand, mond open en ik poets (ze mag eerst zelf).

Ik heb dus geen gouden tip voor je.
Ik hoop maar dat het over gaat.

Groetjes en succes ermee,

Vanessa
 
 
Met Bart hebben wij nooit problemen gehad met het poetsen. Hij begreep al vroeg wat wij zeiden en bedoelde, en hebben hem geleerd dat als ie niet poetst zijn tanden ziek werden. Hij had vaak oorontsteking, dus wist wat ziek zijn was. Hij wilde graag poetsen.

Anouk is een ander verhaal (zucht) Zij wilde absoluut niet poetsen, niet eens haar mond open doen. Zo erg dat als ik het tandvlees maar aanraakte het al ging bloeden. Toen is bij mij de knop omgegaan en ben met 'harde hand' gaan poetsen. In haar wangen knijpen om haar kaken open te krijgen en dan poetsen. Als ik klaar ben mag ze zelf poetsen. Na ongeveer 2 maanden wist ze hoe ik te werk ga en nu doet ze zelf al haar mond open zodat ik kan poetsen (wel nog mijn vingers tegen haar wang, zodat ze weet dat als ze d'r mond te snel dicht doet, die weer open gemaakt word) De ene keer mag het langer van haar dan de andere keer, maar ze wil nu in ieder geval poetsen.

Succes ermee!!
Groetjes Brenda
 


Samen doen met mama en/of papa, en dan gekke bekken trekken of proberen te praten  Een groot succes en feest hier bij Brendan 2jr&8mnden. Wel even helpen met napoetsen, maar ook weer gekdoen/zingen/varhaaltje vertellen,voor afleiding zorgen.  Mn jongste Dylan 9mnden geniet alleen al van t toe kijken.Succes
Groetjes Maroesca,Brendan&Dylan
 

Hoi   allemaal,

Ik heb al   jullie berichten met plezier gelezen. En ik heb ook een probleem. Het is niet zo dat mn dochter het tandenpoetsen niet leuk vind maar IK vergeet het te doen. En als ze even lacht en ik zie dat haar tandjes ''vies'' zijn dan voel ik me   zo schuldig  en rot.
Zij vind het erg leuk als ik haar tandenpoets en ze klaagt ook nooit.

Pas als ik ga slapen denk ik eraan en dan voel ik me egt niet goed.

Help Me!!!!!!!

PS. Toen ik zwanger was van haar werd ik erg vergeetachtig en dat ben ik nog steeds.






 
Daarom poets ik dus s'ochtends mn tanden.Want s'avonds is t hier zo n chaos in huis dat ik t dus ook vaak vergeet. Ik weet t, je moet s'ochtends&s'avonds je tanden poetsen.Maar s'ochtends als ik zelf poets, wat ik nooit vergeet, want ik ga er altijd op uit, en dan gaat t automatisch om Brendan ook zn tanden te laten poetsen.Wat hier dus een feest is.Maar probeer r dus aan te denken als je t s'ochtends zelf doet.Succes.
Groetjes Maro
 
Hoi,

Ik lees net dat je er 's ochtends het meest aan denkt, maar het beste is toch echt 's avonds. Tijdens het slapen ontstaan namelijk de meeste gaatjes.
Wij poetsen Roos haar tandjes zodra ze uit bad komt s'avonds, en 's ochtends gelijk   met ons. Zij deed tot een week geleden ook heel moeilijk met tandpoetsen, gillen mond dicht houden, noem maar op. Maar een week geleden ben ik het anders aan gaan pakken en het helpt. Ik ga nu iedere keer lachen zodra haar tanden gepoetst moeten worden, op een echt overdreven manier met mijn mond heel wijd open. Dit vindt ze zo leuk dat ze mee gaat doen, en dan blijf ik dat de hele tijd tijdens het poetsen doen, en af en toe stop ik even zodat ze kan slikken. Het helpt fantastisch, doordat ze haar mondje zo wijd open doet kan ik overal goed bij, en we hebben de grootste lol nu.

Groetjes,
Kirsten
 
Terug
Bovenaan