Hoi Femke,
Ja, zo heb ik er ook 2! Bij de oudste (nu 3.5 jr) zijn afgelopen mei de eerste gaatjes al gevuld! Zij was zelfs zo erg dat ze eens de tandenborstel doorgebeten heeft, gewoon omdat ze niet wilde poetsen.
Toch, de aanhouder wint!! Wij doen het zo:
's ochtends dan poetsen we beneden na het ontbijt onze tanden, en de meiden hebben dan allemaal een eigen elektrische tandenborstel (ooit eens gekregen bij pyamaatjes van de zeeman). Dit is natuurlijk erg leuk, en daar spelen ze graag mee. Maar als zij klaar zijn dan gaat mama nog 1 keer de tandjes mooi wit maken, en daarna mogen ze in de spiegel kijken om te zien of ze mooi wit zijn. Natuurlijk gaat het poetsen met strijd, maar ik ben de baas, en ze mogen pas wat anders doen als de tandjes door mij gepoetst zijn. Willen ze niet, dan kunnen ze op de keuken stoel blijven tot ik het wel mag doen (mijn dochter van 2 heeft er dus echt eens een halve dag opgezeten!). Tijdens het poetsen geef ik compliment na compliment over de open mond, de schone tandjes en wat al niet meer!
Tussen de middag mogen ze het zelf doen na de boterham. Ik kom dan niet helpen. Dit is voor de meiden echt super, daar na natuurlijk weer uitgebreid in de spiegel enz.....
's Avonds mogen zij met gewone borsteltjes poetsen onder de douche. Als ik ze dan ga afdrogen, poets ik hun tanden met de elektrische borstel van ons. (kids hebben eigen losse borsteltjes). en wederom gaat hetzelfde verhaal op. Niet willen poetsen is dan gelijk naar bed, niet meer een bekertje water en even opblijven (10 min.).
Het is een enorme onderneming (we hebben 4 kinderen) maar het werpt vruchten af moet ik zeggen. Heel langzaam worden ze makkelijker. Wat ook heel belangrijk is is dat het iedere dag op dezelfde manier gebeurt.
Ik weet niet of dit je aantrekt, en ik moet zeggen het is soms best frustrerend, maar uiteindelijk....... Gaat toch om het behoud van het gebit!
liefs lin