Tandjes poetsen

<p>Misschien ben ik nog heel vroeg, maar onze zoon (bijna 7 maanden) heeft inmiddels twee tanden onder. Ze zijn nog niet enorm, maar toch echt onmiskenbaar en ook steeds groter. Nu vroeg ik me ineens af.. wanneer begin je met tandjes poetsen? </p><p>Ik weet dat wordt aangeraden hier al vanaf het moment dat er tanden zijn mee te beginnen, maar is dat dan dus nu? En hoe doet men dit, op het aankleedkussen? Wat voor tandenborsteltje/tandpasta of nog zonder iets als tandpasta, gewoon om hem te laten wennen aan de handeling van het poetsen?</p><p>Tanden zijn zo kostbaar (ook al zijn dit natuurlijk nog melktandjes)!</p>

Ik sluit me hier bij aan, vraag me hetzelfde af! Gister voor het eerst een droog tandenborsteltje door mn dochters mondje gehaald, terwijl ze op schoot zat. Ze vond het prima. Maar moet er nu tandpasta op? 

Heyy
Hier begonne met poetsen toen de eerste tandjes door kwamen . Kan er maar beter optijd mee beginne vind Ik .  Ook poets ik zijn tandvlees waar nog geen tandjes zitten . Vinden ze vaak nog lekker ook . 
Ik doe er een klein toefje niet groter als een erwtje tandpasta op van elmex  speciaal van kinderen van 0 tot 5 jaar .
Wij poetsen op bed doen een slab  aan en gaan voor hem zitten en poetsen zn tandjes .  Dan mag die het zelf even doen dus kauwt die lekker op zn borstel . Daarna spoelen met een bekertje water .
Ja hij zuigt gelijk de tandpasta eraf en kauwt  veel op de tanden borstel  maar het gaat ook maar een beetje om het idee dat het erbij hoort bij het dagelijks leven en hoe langer je het doet hoe beter het steeds gaat ?ik zou gewoon lekker starten dus .

Hier ook vanaf het moment dat de tandjes door kwamen. Ik gebruik de tandpasta van aquafresh voor 0-5 jaar geloof ik. Deze en die van elmex hebben gewoon een mintsmaak. De andere merken zit een fruitsmaak aan. Daar wilde ik m'n dochtertje niet aan laten wennen dus vandaar die andere. 
Je hebt speciale baby/kinder tandenborstels. 
In het begin is op het aankleedkussen handig of als je hem vast houd, of je partner houd hem vast. Dan kun je een beetje poetsen. Het gaat vooral om het wennen dus maak er een spelletje van als hij het niet leuk vind. Vaak gaat het mondje al wel open als je met de tandenborstel aan komt. Spoelen is nog niet nodig. Het is niet erg als ze dit binnenkrijgen. 

Wij poetsen met een mini beetje tandpasta. Ze zit dan op de wasbak. 
je hoeft niet te spoelen. Er zitten juist werkzame dingen in de pasta. 

wat wel lastig is, ze na een paar dgn op de borstel happen of met de tong wegduwen. 

Hier ook begonnen toen de eerste tandjes goed door waren. Poetsen met een mini beetje Elmex peutertandpasta (rijstkorreltje, niet meer) en zomaar een paar seconden per tand even poetsen. Als het goed gaat poetsen wij ook de rest van het tandvlees mee, om het ritueel alvast zo compleet mogelijk te maken. Inmiddels zijn we een paar maanden (en nog 2 tanden) verder, en meestal gaat het heel goed. Ok, hij kauwt graag op zijn tandenborstel, en sabbelt de tandpasta er grotendeels van af. Maar hij laat het echte poetsen ook goed toe, vindt het ook leuk om dat zelf te proberen, en het allerleukste nog: papa/mama's tanden ook poetsen!

Hier poets ik vanaf het moment dat er tandjes kwamen. Met een baby tandenborstel, zo'n kleine met een breed handvat en een gaatje erin. En elmex tandpasta voor 0-5 jaar. Op het aankleedkussen , ik  poets eerst en dan mag ie zelf poetsen. 

Terug
Bovenaan