Tandjes poetsen

Hoi allemaal,

Ons kereltje is 15 maanden en heeft welgeteld 4 tandjes in zij mond. Sinds het eerste tandje doorkwam zijn we al begonnen met “poetsen”. Nu hij ouder wordt en de tandjes goed doorkomen vind ik wel dat ze echt goed gepoetst moeten worden. De tandenborstel zelf vindt hij best interessant, maar vooral om op te kauwen/sabbelen. Ik kan net 1 keer langs zijn tandjes strijken voor hij zijn kaken weer op elkaar klemt. Iemand toevallig DE tip voor het tandenpoetsen bij een dreumes van deze leeftijd? Snap natuurlijk dat hij nog niet begrijpt waarom het moet, en weet ook dat ik niet van hem kan verlangen dat hij een minuut zijn mond open houdt. Alvast bedankt!
 
Wauwww 15 maanden en 4 tandjes ?
Maar wij zingen altijd het zelfde liedje (tanden poetsen van juf roos), bij jezelf voordoen, vragen wat een aap zegt: dan roept hij Aaaa en is zn mond open....
Tandjes poetsen lukt hier altijd iets minder goed als er wat doorkomt vanwege pijn...
 
Je zou de kinder electrische tandenborstel van oral-b kunnen proberen. Deze is van mickey mouse en heeft een leuk muziekje. Al gaat de borstel maar een paar keer langs de tandjes dan zijn ze toch een stuk beter gepoetst dan met een handtandenborstel
 
Hier hetzelfde verhaal. Bijna 16 maanden (13 januari) en pas 4 tanden. Ook hier is het nu al een strijd en geen idee hoe dat straks moet bij een compleet gebit. 
Wat hier soms helpt is dat gekke rubberen vingerhoedje waar zo'n borsteltje op zit (zat ooit in een advent dingetje met nagelknipper enzo). Die geef ik aan hem met wat tandpasta. Hij vindt t lekker om daar op te kauwen en stiemen schuif ik dan een tandenborstel erbij haha. Maar ik lees hier even mee voor makkelijker toepasbare tips.
 
Mijn moeder maakte er vroeger een soort spelletje van.
Vol verbazing vragen; Ooh wat zie ik hier? Zit daar nou een boterham achter je kiesje. Eens goed kijken hoor, mama moet dat even wegpoetsen. Kijk nou nog een hagelslagje.
Ik vond het altijd zo knap dat ze wist wat ik allemaal had gegeten ?
Mn zoontje vind dit ook heel leuk. Vraagt vaak zelf al mama wat heb ik gegeten.
 
Ik maak er vaak gekke geluidjes bij zodra het poetsen goed gaat. Soort 'beloning' dat je mag en kunt poetsen. Of wat ik ook wel is doe is zodra je hoort dat je goed poetst doen van; hey hoor je dat? (Dan doe je t nog is) dat is een mooi geluid! Mijn zoontje werd dan even heel enthousiast en kon ik ff goed poetsen! Of idd een liedje zingen of wat hier ook helpt (maar hij is ondertussen al wat ouder, 24 maanden) even iets van badspeelgoed geven. Dan is hij zo zoet dat poetsen soms een stuk beter gaat.

Plus wat een tip is van mijn tandarts; poets met kleine bewegingen, dan kun je veel beter/efficiënter poetsen !!

Succes!
 
Ik geeft mijn dochter (1,5) zelf een tandenborstel in de hand. Hier 'poetst' ze zelf mee, soms worden ook mijn tanden gepoetst. Ondertussen kan ik redelijk goed haar tanden poetsen, zelf ook de mond ver open doen helpt, dan doet ze mij na. Soms lukt het niet zo goed. Ik accepteer dat dan maar, ga er geen strijd van maken, dan wordt het alleen maar lastiger.
 
Wat hier ook nog helpt als ik zijn tanden poets, vaak liggend op de commode dat mn man een soort poppenkast speelt op mn schouder met zijn knuffel.. Daar gaat hij zo hard om lachen dat zn mond open is...
(toen ik zwanger was las ik meer tanden poets drama's hier op t forum dus wij poetsen al vanaf 4 maanden! Toen nog geen tandjes maar Hij is t helemaal gewend!)
 
Terug
Bovenaan