tandjes poetsen

mijn zoontje van 9mnden krijgt nu z'n eerste tandje. ik weet dat als er een tandje door komt, je het beste meteen kan beginnen met tandenpoetsen. dat ben ik van plan te doen als hij 's avonds in bad zit, maar daarna zou hij nog een flesje krijgen... nou weet ik niet of melk kwaad kan.
het makkelijkste is eerst melk geven, dan in bad. maar hij warmt er goed van op na het badderen en hij word er slaperig van.. dat ik niet zo goed kan kiezen.
misschien hebben jullie ideeen, of tips?? ze zijn welkom!
 
Ik heb niet echt adviezen maar bij mijn zoontje doe ik het ook voor zn laatste fles. Ik kleed hem om en poets dan zn tanden en daarna krijgt hij nog zn fles. Als ik dat na zn fles moet doen dan ben ik altijd bang dat hij weer helemaal wakker wordt, vooral omdat hij vaak na zn fles al een beetje in zo'n roesje zit als het ware. Het beste is om te poetsen na de fles maar dat komt op den duur wel als ze gewoon mee eten en na het warm eten naar bed gaan denk ik dan...
 
voedsel en drinken werken op de tanden in.
Ook voor volwassenen is het advies om niet kort na iets eten of drinken (uitzondering water) meteen je tanden te poetsen.
voor kleine kinderen is ook het advies om de eet momenten te beperken tot 7 keer per dag (praat ik nu over voedingsadvies vanaf een jaar oud)
Het petsen van de tanden is dus het meest effectief als je kind daarna een langere tijd niet eet. Dus vlak voor slapen gaan inbouen in naar bed gaan ritueel is het beste.

Onze zoon heeft er een hekel aan, maar het is wel een kwestie van doorzetten. op het cb zeiden ze wel: als tandenpoetsen steeds een drama is en het gaat bv 's ochtends beter kan je overwegen om dan te poetsen. VOor eht slapen gaa is echter het beste. Voor mijn kleintje gaat het steeds beter, hij went eraan. Dat is voor ons allemaal fijn.

Je hebt speciale tandenborstels en van die vingerborsteltjes. Ook speciale tandpasta kopen.
Je kan het kleinetje laten spelen met tandenborstel om te wennen - dat zou je wel in het badje kunnen doen. Je kan laten zien dat je zelf je tanden poetst, een liedje erbij zingen.
Veel succes met uitproberen
 
Onze grote kleine meid kreeg met 5 maanden het eerste tandje en vanaf dat moment zijn wij aan het poetsen (ze is nu bijna 10 maanden en heeft 8 tandjes, de eerste kies komt ook al door). Ik poets met een verbandgaasje, gaasje om je vinger doen en er een beetje tandpasta op doen. Vind ik zelf het makkelijkst, dan kun je overal goed bij. Had laatst een vinger tandenborstel gekost maar dat werkte voor geen meter.
Ik poets altijd na het laatste flesje, al die melksuikers werken allemaal in op die tandjes. Ik vind het ook wel een beetje zielig want ze wordt idd wel lekker rozig van een fles, maar ja anders krijgt ze straks gaatjes en dat is nog veel zieliger. Eventueel zou je ook nog kunnen wachten tot je kindje al slaapt, dan kun je voorzichtig het tandje poetsen. Dat deed ik ook eerst maar mijn dochter werd daar op een gegeven moment wel wakker van, toen ben ik het meteen na de fles gaan doen, dan maar liever in 1 keer al het gedoe en de rest van de avond lekker doorslapen.
 
ik heb het gisteren maar gedaan zoals ik het van plan was. met peuter tandpasta en een 'my first' tandenborstel. ging helemaal niet slecht, hij deed zn mond open en ik mocht overal poetsen. maar ja ik weet eigenlijk ook wel dat het beter is na het poetsen niks meer te eten of te drinken.. (behalve water dan) dus dat gaan we vanavond dan maar eens proberen. ideaal is anders, maar gaatjes wil ik hem besparen.
 
Ik poets al een behoorlijk tijdje en hier is het eerst bad dan fles, en op de commode onder een liedje tandjes poetsen. Gaat nog heel makkelijk en ik doe het nu een maand of 3. Ons kereltje is nu 10,5 maand. Ik heb wel tandpasta voor melktandjes maar dan niet van die zoete smaak. Echte tandpastasmaak zeg maar. Hij vindt het lekker en weet niet beter dan dat hij tandjes moet poetsen. Als ik alles gepoetst heb, mag hij zelf de tandenborstel hebben. Dan speelt hij er even mee en dan hup het bedje in. (zonder tandenborstel hahaah)
 
elmex heeft normale tandpasta voor kinderen die hun eerste tandje krijgen tot aan hun eerste vaste tandje. Deze heeft volgens mij geen bijsmaak...
 
Terug
Bovenaan