Tandvlees

Hoi,
Hier een tandartsassistente ;-)
Als jij parodontitis hebt, zal je tijdens je zwangerschap nog meer ongemak kunnen ervaren. Het is tenslotte een zwangerschapskwaal dat je tandvlees opzet en gevoeliger wordt, helaas.
Wat je het beste kunt doen, is een extra zachte tandenborstel (een Baby of peuterborsteltje is echt zacht) halen, dit kan ook op vakantie, en minimaal 3x per dag je tandvlees masseren. Dit zal in het begin echt heel gevoelig zijn, maar je zal merken dat je met een dag of 3-5 echt verlichting voelt. 
Daarnaast kun je bij de apotheek, ook op vakantie in het buitenland, Perio Aid halen. Dit spoelmiddel desinfecteert. Gebruik dit overigens niet meer dan 5 dagen. Hierdoor kun je een zwarte aanslag op je toch creëren. Ga niet met ander mondwater spoelen en al helemaal niet (lees NOOIT, ook niet als je niet zwanger bent) met mondwater welke alcohol bevat. Kijk hiervoor goed op het etiket.
Tevens zou je na het spoelen met Perio Aid, Corsodyl gel kunnen halen. De gel kalmeert je tandvlees. 
Blijf daarnaast ook goed interdentaal reinigen. Het liefst met ragertjes, anders met softpicks. Dit zijn kleine rubberen ragertjes, meestal groen of blauw van kleur, te koop bij elke drogist. Je hebt ze van Gum, Tepe, maar ook van huismerken. Er zijn hier, net als gewone ragertjes, diverse maten.
Verder: geniet van je zwangerschap en heel veel succes met je parodontitis. Ik hoop dat je er snel vanaf komt.
Liefs, Maaike 

Hoi,
Ik ben een tandarts assistente,  veel voorkomend probleem, erg vervelend. Als extra toevoeging kan je 2x per dag met zo warm mogelijk en zo zout mogelijk water spoelen, na 1 week moeten je klachten zeker verminderen. Poetsen 2x per dag, stokeren 1x per dag, al dit zou met 1.5 week minder moeten worden. Dan de kunst om het vol te blijven houden. Al bloed het en doet het, wel door blijven gaan.
Succes !

[quote quote=10165870]Hoi, Hier een tandartsassistente Als jij parodontitis hebt, zal je tijdens je zwangerschap nog meer ongemak kunnen ervaren. Het is tenslotte een zwangerschapskwaal dat je tandvlees opzet en gevoeliger wordt, helaas. Wat je het beste kunt doen, is een extra zachte tandenborstel (een Baby of peuterborsteltje is echt zacht) halen, dit kan ook op vakantie, en minimaal 3x per dag je tandvlees masseren. Dit zal in het begin echt heel gevoelig zijn, maar je zal merken dat je met een dag of 3-5 echt verlichting voelt. Daarnaast kun je bij de apotheek, ook op vakantie in het buitenland, Perio Aid halen. Dit spoelmiddel desinfecteert. Gebruik dit overigens niet meer dan 5 dagen. Hierdoor kun je een zwarte aanslag op je toch creëren. Ga niet met ander mondwater spoelen en al helemaal niet (lees NOOIT, ook niet als je niet zwanger bent) met mondwater welke alcohol bevat. Kijk hiervoor goed op het etiket. Tevens zou je na het spoelen met Perio Aid, Corsodyl gel kunnen halen. De gel kalmeert je tandvlees. Blijf daarnaast ook goed interdentaal reinigen. Het liefst met ragertjes, anders met softpicks. Dit zijn kleine rubberen ragertjes, meestal groen of blauw van kleur, te koop bij elke drogist. Je hebt ze van Gum, Tepe, maar ook van huismerken. Er zijn hier, net als gewone ragertjes, diverse maten. Verder: geniet van je zwangerschap en heel veel succes met je parodontitis. Ik hoop dat je er snel vanaf komt. Liefs, Maaike[/quote]
Ik heb perio aid gehaald maar er staat niks over of het kwaad kan bij zwangerschap. En als je het opzoekt staat er dat het niet bekend is. Vind ik nogal een risico dus ik gebruik het niet meer 

Hoi!
Perio Aid is geen probleem tijdens je zwangerschap. Je slikt het niet door, maar spuugt het uit. Het komt niet verder dan je mond. Je kan het veilig gebruiken. Alleen niet te lang.
Succes!
Liefs, Maaike 

Hi Maaike,
Hoop dat je dit nog leest omdat het alweer een tijdje terug is. Mijn tandarts raadde Vitis gezond tandvlees spoelmiddel aan (de roze). Is dit wel goed om te gebruiken? Omdat je hierboven zei nooit mondspoelmiddel te gebruiken. Hoor het graag?

Groetjes,
Esmée

Ik ben zelf tandarts en kan het niet laten ook een reactie te plaatsen ;-).

Het hoort inderdaad bij de zwangerschap als gevolg van hormonen. Het kan zinvol zijn wat vaker langs te komen voor gebitsreiniging, maar het allerbelangrijkste is zelf heel goed voor de mond te zorgen, zoals de andere meiden ook al aangaven.

Je kan prima een spoelmiddel obv chloorhexidine gebruiken omdat je het inderdaad niet doorslikt maar uitspuugt. Maar dit is alleen tijdelijk ter ondersteuning. Tandvlees is een enorm oppervlak en als dat ontstoken is (net als elke ontsteking) heeft dat ook ongunstige effecten op jouw kindje (zoals bijv grotere kans op vroeggeboorte). Ik denk dat het risico van een spoelmiddel daar verre tegenop weegt :). Als er al een risico is.

Ik ken zelf even de samenstelling van vitis niet, als er maar geen alcohol in zit en het een spoelmiddel is dat ondersteunend is voor het tandvlees. Een zuiver fluoridespoelmiddel zal bijv niet veel uithalen.

Terug
Bovenaan