Te dik...

A

Anoniem

Guest
Hoi,

Ik ben nieuw hier. Ik ben Barbara, 36 jaar en 21 weken zwanger van ons
tweede kind. Tot nu toe verloopt de zwangerschap goed. Moet wel dieet
houden in verband met zwangerschapssuiker, maar dat gaat eigenlijk best
goed. Het vervelende van de suiker is dat ik in het ziekenhuis onder
controle ben. Ik ben daar echt een nummer en er is echt geen ruimte
voor wat persoonlijke aandacht, maar wat ik echt vervelend vind: de
arts-assistent (zij doet de controles) kan mijn baarmoeder niet vinden.

Ben er nu al vier keer geweest en steeds is ze het ding kwijt. Van de
echo dame weet ik overigens zeker dat ik er wel één heb en dat er een
kind groeit. Echt stom. Nou ben ik best zwaar, dus dat zal het zoeken
wel lastiger maken, maar de verloskundige had er nooit problemen mee.
Het is echt genant...

Zijn er meer (dikke) vrouwen die hier tegen aan lopen? Zal ik het een keer met de arts bespreken en zo ja, hoe pak ik dat aan?

Groetjes, Barbara

hallo
ik ben jeannet welkom hier!
met  je probleem weet ik eiglijk geen raad maar er zijn genoeg mensen hier die het wel weten!

heel veel plezier hier   groetjes jeannet

Hoi Babs,

Ik ben zelf ook geen kleintje (maat 50). Ik heb geen problemen met de
verloskundigen (praktijk met 4 dames). Allen hebben ze zonder problemen
mijn baarmoeder en kind kunnen vinden. Ook de gynaecoloog heeft alles
zonder problemen gevonden.

Ik zou een opmerking maken als dit zo doorgaat, Na 4 bezoekjes mag je
toch wel verwachten dat de arts iets onthouden heeft over de positie
van je baarmoeder.

Succes ermee.

Sandra (vandaag 23 weken).

Ik heb een vraagje. Ik ben ook dik mt 50 en nu vertelde iemand mij dat als ze de eerste echo gaan doen met 10 weken dat ze het niet kunnen zien en het hartje niet kunnen horen omdat er teveel vet zit. Is dit zo? ben hier best onzeker over. Ben bang dat ik daarna in paniek ben omdat ik het hartje niet gehoord heb.
En is het zo dat je veel water moet drinken voor de echo? Zodat ze het beter kunnen zien?
sacha

Hoi Babs,

Ik zou er zeker wat van zeggen. Als ze nu met 21 weken zwangerschap je baarmoeder nog niet kan vinden, heeft ZIJ een probleem (vindt ik).
Ik ben zelf ook dik (maat 50/52) en in mijn vorige twee zwangerschappen hebben de gynaecologen nooit een probleem gehad om mijn baarmoeder te voelen.
Moet jij trouwens spuiten voor jouw zwangerschapssuiker? En heb je echt een dieet gekregen? Met hoeveel weken is jou (zwangerschaps)diabetes ontdekt?(normaal  ontstaat zwangerschapsdiabetes volgens mij pas na de 24e week?)
Ik heb vorige zwangerschappen zwangerschapssuiker gehad.(ontstaan in de 28e week), zelf opgelet met het eten (ben vanuit mijn werk bekend met diabetes) en 4 x daags bloedsuikers geprikt.
Bij mijn 1e controle deze zwangerschap is eruit gekomen dat ik inmiddels een diabeet ben die zwanger is(nu 11 weken en 5 dagen). Ik ben inmiddels aan het spuiten en heb geleerd hoe ik kan bereken hoeveel ik moet spuiten. Ik heb echter geen dieet gekregen (had ik wel verwacht, zeker omdat de internist wil dat ik ga afvallen, ook tijdens de zwangerschap).
Ik ben benieuwd naar jouw verhaal. (Ik lees zo weinig over zwangere en diabetes)

Hoi Sacha,

Ik zou me niet teveel zorgen maken.
Ik heb mijn laatste echo gehad met 9 weken en 4 dagen. Dit was wel een inwendige echo, maar alles was goed en duidelijk te zien.
Ik weet niet of ze met 10 weken al een uitwendige echo maken maar ik denk als ze dat doen en het is niet (duidelijk) te zien, ze dan toch wel een inwendige echo maken......(en die vielen mij reuze mee hoor, als je je kindje ziet, ben je al vergeten hoe je erbij ligt.....)
Succes ermee

Groetjes Judith

Hoi,

Bedankt voor de reacties. Ik moet 11 januari weer terug voor controle
en zal er inderdaad iets van zeggen. Jullie hebben gelijk. Ben nu
lichter dan bij mijn vorige zwangerschap en toen kon de verloskundige
mijn baarmoeder prima vinden!

En voor Judith:

Tja, de 'deskiundigen' zijn het niet met elkaar eens. Toen ik net wist
dat ik zwanger was, heeft de huisarts suiker laten prikken. Het bleek
te hoog te zijn, maar nog niet dramatisch. Zijn advies: afvallen!
Bovendien vermoedde hij dat het gewone diabetes zou zijn, omdat
zwangerschapssuiker inderdaad pas later in de zwangerschap komt.

Toen naar de gynaecoloog. Bij de vorige zwangerschap lag mijn zoon van
ruim 10 pond in stuit, dus het werd een keizersnee. Dit, in combi met
de suiker, zorgde ervoor dat ik in het ziekenhuis op controles moest.
De gynaecoloog zei direct: wat je ook doet, je mag niet afvallen!  
Ga maar naar de dietiste, zij helpt je verder. O, ja... én je hebt
absoluut zwangerschapsdiabetes! Fijne man. Op mijn gestamel, ja maar...
dat kan nu toch nog niet... gaf hij geen antwoord en zo stond ik vijf
minuten later weer buiten (ben niet zo'n assertief type, geloof ik).

Nu ben ik inmiddels bijna negen kilo lichter (vindt de dietiste niet
fijn, maar ik eet echt genoeg) en mijn suiker ligt rond de vijf! Groei
van kind is vorige week gecontroleerd en hij of zij ligt keurig op
schema! Het dieet werkt dus goed, denk ik. Het is af en toe lastig vol
te houden, maar het moet maar even.

Oeps, het is een heel verhaal geworden, maar het is wel lekker het hier
kwijt te kunnen. Even nog wat vraagjes: Is spuiten trouwens niet eng?
Doe je het in je buik of benen? Vanaf wanneer moet je eigenlijk spuiten?

Groetjes, Barbara

Hoi Barbara,

Suikers rond de 5 zijn hardstikke netjes!
En 9 kilo afgevallen, goed zeg! Mij is verteld door de interniste dat afvallen tijdens de zwangerschap best mag, maar wel heel gelijdelijk. Afgelopen dinsdag ben ik op controle geweest en ik was 3 kilo in 4 weken afgevallen. Was hardstikke goed volgens haar en als het maar rustig gaat en je wel zorgt alle benodigde voedingstoffen binnen te krijgen, dan kan het geen kwaad. Bij te snelle vetafbraak krijg je ketonen vorming en dat is wel gif voor het kindje.  
Ik spuit 3x per dag (kortwerkende) insuline in mijn buik en 1x per dag (langwerkende, voor de nacht) insulin in mijn been. Ondanks dat ik voor mijn werk (verplegkundige) heel veel mensen gespoten heb, is jezelf spuiten toch wel een beetje eng. Ik heb er geen moeite mee maar het gaat wel heel voorzichtig, erwijl dat vaak pijnlijker is dan als je het snel doet.
Mijn suikers zitten nu voor de maaltijd tussen de 4 en 5,5. 1,5 uur na de maaltijd moeten ze onder de 7 zitten maar momenteel pieken ze weer vaker hoger. Weer de insuline bijstellen dus. (rond de 12 weken wordt de insuline behoefte weer anders).
Zou je eens op willen schrijven wat jij eet per dag? Ik heb nl. helemaal geen dieet gekregen. Als je wilt kun je me het mailen (judithvdheuvel@wanadoo.nl)

Groetjes Judith

Terug
Bovenaan