Te dikke buik voor 27 weken?

Hi Dames,

Ik krijg de laatste tijd heel vaak de opmerking, ‘zo dat is al een flinke buik’ en ‘weet je zeker dat het er geen twee zijn?’
Ik ben nu 27+4 dagen zwanger en heb al best een buik. Ben vanaf mijn startgewicht nu 7 kilo aangekomen, maar was in het begin ook 7 kilo kwijt geraakt door de misselijkheid, dus nu 14 kilo erbij! Het is mijn eerste dus ik heb geen idee wat ik moet verwachten en het maakt mij eigenlijk best onzeker al die opmerkingen.
Is dit iets waar ik mij zorgen over moet maken en moet bespreken met de vk?

Alvast bedankt!

Mensen zouden zich niet moeten bemoeien hiermee. Dit soort opmerkingen is zó vervelend. De mensen die ze maken hebben meestal geen verstand van wat ze zeggen, dus probeer je er niks van aan te trekken. 

Bij de ene vrouw zie je pas bij 36 weken echt een buik, andere vrouwen hebben voor 20 weken al een flinke buik. Heeft allemaal niks te maken met hoe je zwangerschap verloopt. Je verloskundige controleert regelmatig of het kindje goed groeit, en als je buik te groot zou zijn, zou ze dat ook aangeven. Als je je erg zorgen maakt kun je het natuurlijk altijd met je verloskundige bespreken zodat ze je gerust kan stellen. 

Laat je niet gek maken, iedereen vindt altijd van alles van je buik. Mijn buik vinden mensen altijd klein. Maar de groei van de buik bij de verloskundige is precies gemiddeld en mijn zoontje was 8 pond en ook nummer 2 is de verwachting dat het geen kleintje zou zijn.

Ik ben vrij lang dus dat vertekend ook wel. Eenzelfde buik op iemand van 1.60 of 1.80 maakt wel uit.

Dus, als de verloskundige niets ervan zegt zou ik je er vooral niet druk over maken!

Zolang je verloskundige er niets van zegt, niets van aantrekken. Ik krijg die opmerkingen al sinds het begin omdat ik vrij snel een zichtbaar buikje had. Niets van aantrekken. Zolang je baby gewoon gezond is en goed groeit, is er niets aan de hand. Als je je zelf echt zorgen maakt, kan je dit altijd eens bespreken met je vk. Die opmerking van 'ben je zeker dat het er geen 2 zijn? Hahaha.' komt hier meestal van iemand die zelf nog niet zwanger is geweest ?. En iedere keer denken ze dat ze de eerste zijn die dat 'mopje' maken en dat ze echt hilarisch zijn. Gewoon negeren of gewoon duidelijk aangeven dat je niet gediend bent met dit soort opmerkingen. Het is maar waar jij je goed bij voelt.

Is bij iedereen zo verschillend wat ik om mij heen hoor en zie. Zolang je bij de controles hoort dat alles goed is geen zorgen maken. Het zegt verder ook niks over of je een grote of kleine baby hebt. Mensen hebben altijd commentaar op anderen, dat is een stuk makkelijker dan in de spiegel te kijken.

Bij mij is het juist het tegenovergestelde, 28,5 week en mensen hebben niet door dat ik zwanger ben en houden er daarom ook geen rekening mee. Als ze er achter komen dat ik zwanger ben noemen ze het “het is nog maar een vruchtje” en vinden dat ik er meer van maak dan het is (mijn Baby weegt meer dan een kilo en is 40 cm).

He wat vervelend dat je daar zo onzeker van wordt, dat is namelijk nergens voor nodig! Zo lang je verloskundige tevreden is, lekker genieten van je prachtige lijf!
Ik had hetzelfde: ben klein (1,62), hield vocht vast, had enorm veel vruchtwater. Echt niet leuk die ‘grappig bedoelde’ opmerkingen van anderen! Ik heb het toen wel besproken met m’n verloskundige: was m’n baby niet te groot? Maar ze stelde me elke keer gerust en ondanks dat ik 22 kilo was aangekomen, ben ik bevallen van een dochter met een prachtig gemiddeld gewicht! Én alle kilo’s na een paar maanden al kwijt! Want vocht en vruchtwater + baby: ben je zo weer kwijt!
Sterkte en geniet van je zwangerschap!

Heel herkenbaar en irritant! Ik had zelf het idee dat mensen dachten dat ik wel zat te wachten op een "compliment" over hoe groot mijn buik was. Alsof het geluk af te meten valt aan hoe groot je buik is. Ik wist dus wel dat het geen belediging was, maar eerder goed bedoeld. Maar toch kon ik er wel onzeker van worden. 

ik ben wel lang, maar kreeg al bij 12 weken een duidelijk buikje en die groeide en groeide. In mijn laatste trimester ook nog eens liters vocht vastgehouden en een vergiftiging. Ik ben bijna 20 kilo aangekomen en was op 2 kilo na alles weer kwijt toen de kraamverzorgster naar huis ging. 

In mijn derde trimester hoorde ik dingen als: 
- zo jij bent al bijna klaar zeker? ehh nee ik moet nog 6 weken. 
- ohh nog heel even en dan is je baby er!! nou ik vind 2 maanden niet heel even. 
- (iemand die ik niet vaak in persoon zie) Je hebt een grote buik zeg, maar dat lijkt al gauw zo bij een klein iemand. ik ben 1.77 lang. 
- verloskundige vond dat ik veel vruchtwater had en dat ik een suikertest moest doen, was een week stress om niks, geen diabetes. 
- Jeetje, ja groot kind, wat wil je met zo'n grote vader! 

En ik was supertrots op mijn mooie buik, ik was mooi zwanger. Het was ook echt vooral mijn buik, geen dikke kont ofzo. Later wel veel vocht. Dan stond ik voor de spiegel toch te kijken of het echt geen toename in vet was. Of ik niet een vette koe was. Of ik niet wat minder moest eten. Gelukkig kon mijn man dat altijd weer uit mijn hoofd praten. Maar hou toch je mond over de buik van een zwangere! Je zegt toch ook niet over een niet zwangere: zooo, jij hebt lekker gegeten de afgelopen weken!

Terug
Bovenaan