Te druk om te slapen

<p>Hoi!</p><p>Ik ben een beetje ten einde raad met mijn dochtertje van inmiddels 5 maanden. Ze wordt sowieso een paar keer per nacht wakker maar dat geeft niet. Hopelijk gaat dat ooit over ;) nu is het alleen zo dat zodra ik haar neerleg, ze actief op haar buik gaat rollen en haar hele bed doorschuift met de knieën onder haar kont. Ze is dan zo wild dat ze echt niet in slaap valt. Het kost mij soms 1,5 uur voordat ze gaat slapen. Zowel met haar dutjes als wanneer ik haar om 20.00 voor de nacht op bed doe. Een oververmoeid en schreeuwend kind tot gevolg terwijl ik haar normaal niet hoor. Eerder deed ik haar op bed en dan was ze zo weg. </p><p>Ze is een echte strijder en als ze iets nieuws heeft, moet zo doorgaan tot de max.</p><p>Ik wil haar zo graag de rust geven om te slapen. Dus nu zit ik elke keer naast haar bed en hou mijn hand op haar buik dat ze niet gaat rollen. Eerder viel ze zelfstandig in slaap en wil voorkomen dat ze er nu aan gaat wennen dit met behulp te moeten doen.</p><p>Ik ben erg benieuwd of er mensen zijn die tips hebben. Of dit misschien zelf hebben meegemaakt/meemaken. Ben zelf ten einde raad en erg moe, mijn kleine meid ook trouwens. Maar niet moe genoeg om te gaan slapen. Ik wel daarentegen ;)</p><p style="text-align: left;"> </p>
 
Hi!
Ik herken wat je schrijft over een druktemaker/slaap "issues". Ons zoontje van inmiddels 12 maanden is ook echt zo'n type ;)
Ik weet natuurlijk niet of dit voor jullie ook geldt, maar bij ons werkte (en werkt nog steeds) het beste als we na het bedritueel hem in bed leggen, gedag zeggen en echt weggaan. Soms zit hij dan nog te spelen met een knuffel of tandenborstel ofzo, soms ligt hij al klaar, soms is hij even ontevreden aan het mopperen (met niet mis geluid, haha). Wanneer één van ons echter op zijn kamer blijft om hem gerust te stellen maakt hij er een feestje van en weigert hij te gaan slapen.
Ik ben geen voorstander van laten huilen, dus dat is niet wat ik bedoel. Maar de duidelijkheid van de kamer verlaten als het voor hem slaaptijd is werkt hier wel heel goed. Bij ons geldt dat als hij echt overstuur raakt ofzo (dat hoor je wel) we uiteraard teruggaan. Zelfde geldt voor als hij na 10 min nog steeds huilt, dan gaan we even kijken en geven we hem een aaitje. Maar meestal is het niet nodig want gaat hij vanzelf slapen!
Overigens zou ik me met 5 maanden, als ze zich omrolt in haar bedje en door het bedje beweegt, geen zorgen maken over het op de buik liggen (mocht je dat doen). 
 
Wat hierboven gezegd wordt kan heel goed werken. Dus echt de kamer uitgaan en pas terug gaan als ze te lang blijft huilen of overstuur raakt. En ze kan ook oververmoeid zijn en daardoor slecht in slaap komen. Ik weet niet hoe haar slaaptijden zijn overdag, maar misschien savonds al eerder in bed leggen? 
 
 
Na de avondfles moet onze dochter echt zeker nog een half uur uitrazen anders ligt ze ook huilend in bed.
Pas bij het knikkebollen leg ik haar in bed en protesteert ze ook niet meer. Kan zijn dat het soms wel een uur na de fles is.
 
Hoi!
Bedankt voor jullie reacties ! Inderdaad proberen we altijd de ruimte uit te gaan maar dan gaat ze dus direct druk doen. Na 20 keer haar terugleggen blijf ik er dus maar bij anders gaat het te ver. Ze sabbelt dan op haar hand die vervolgens blauw wordt en spuugt dan veel door de drukte. Heb haar een keer gelaten omdat ze eigenlijk ook helemaal niet verdrietig is maar dat gaat echt te ver. Maar misschien toch maar wachten tot ze verdrietig wordt ? Lastig hoor. 
Ik hou nog erg rekening met haar wakker tijden en signalen. Na een uur wakker gaat ze normaal gesproken op bed. Voordat ze om 20.00 gaat slapen heeft ze ook al een dutje gedaan tot ongeveer 18.30/19.00
 
Misschien is het een idee om dat laatste dutje niet meer te doen en haar tussen 19.00/20.00 aan de nacht te laten beginnen. Onze dochter kon met 5 maanden zo’n 2,5 uur wakker zijn. Nu moet ik er wel bij zeggen dat onze dochter vrij rustig blijft als ze een keer langer wakker is. Vaak was ze in de avond iets langer wakker omdat ik haar voor 20.30 niet in bed gelegd kreeg. Nu (6,5maanden) is haar bedtijd vanzelf verschiven naar 19.30 en doet ze 2 lange slaapjes overdag. Een van meestal 2,5 uur en een van 1,5 uur. Nu met de warmte de afgelopen weken sliep ze ook veel moeilijker in en herken ik het draaien, rollen enz heel goed. We laten haar altijd even en op het moment dat ze echt flink in de ogen gaat wrijven of met haar hoofdje van links naar rechts draait (lijkt wel alsof ze een goede slaaphouding zoekt) helpen we haar door haar recht te leggen en een lakentje strak in te stoppen. Dat lakentje/denkentje is meestal net het laatste zetje wat ze nodig heeft om lekker te gaan slapen.
Rond de 4,5 maanden verschuift er ook een hoop betreft slapen, waardoor ze uiteindelijk de nachten langer door gaan slapen en eerder klaar zijn voor de nacht en dus de bedtijd naar voren schuift.
 
Dat dutje tot 19.00 en om 20.00 alweer naar bed zou ik zeker mee stoppen. Wakkertijd is echt wel meer dan een uur met 5 maanden hoor.. om 20.00 is ze écht nog niet moe lijkt me. Het laatste slaapje was hier tot 17.00 max en dan 19.00 ongeveer naar bed.
 
 
Dat dutje tot 19.00 en om 20.00 alweer naar bed zou ik zeker mee stoppen. Wakkertijd is echt wel meer dan een uur met 5 maanden hoor.. om 20.00 is ze écht nog niet moe lijkt me. Het laatste slaapje was hier tot 17.00 max en dan 19.00 ongeveer naar bed.
 
 
Terug
Bovenaan