te hoge bloeddruk pas 22 weken zwanger

Heftige weekjes   achter de rug.....
bij 20 weken zwangerschap werd een te hoge bloeddruk geconstateerd dus doorverwezen naar het ziekenhuis met een onderdruk van 120 die echt beneden de 100 moet blijven. 10 dagen opgenomen geweest en nu proberen ze  met medicijnen de bloeddruk laag te krijgen. Ik ben nu een paar dagen thuis moest stoppen met werken en heb bedrust gekregen, elke dag komt er iemand van het ziekenhuis mijn bloeddruk opmeten en naar de baby luisteren. De onderdruk blijft nu steken op 100, eigenlijk nog iets te hoog.....  de baby lijkt het goed te doen. ben nu zo bang dat het allemaal mis gaat, de baby is nog lang niet levensvatbaar en er bestaat een kans op zwangerschapsvergiftiging......
Wie heeft er soortgelijke ervaringen, kan het ook allemaal nog goed komen, hoe vind ik weer het vertrouwen in de zwangerschap.
Tja je had je een eerste zwangerschap wel anders voorgesteld
groetjes Puk

Dag Puk,
Tsjee, dat is wel heftig en absoluut niet prettig. Ik heb er geen ervaring mee. Mijn zusje heeft het ook gehad, maar op het eind van de zwangerschap. Uiteindelijk was ze zwangerschapsvergifteging gaan ontwikkelen en hebben ze haar ingeleid.
Jij bent nog niet zo ver om dit te doen. Ik hoop dat het beter met je gaat.
Heel veel sterkte toegewenst.
Groetjes, mam_van_3

Hallo Puk,

Wat naar dat je bloeddruk zo hoog is!
Ikzelf heb een hoge bloeddruk gehad maar hoefde niet te blijven (was ook max 95 de onderdruk)
Dus wel een stuk lager dan bij jou.
DOe maar lekker rustig aan en sterkte!

Wat naar voor je! Ik hoop maar dat alles goed blijft gaan...

Ik heb zelf   pas met 36+6 (bij mijn 1e zwangerschap) een hoge bloeddruk gehad, die was op het laatst 150 / 100. Ik kreeg toen ook pre-eclampsie. Mijn dochter is gelukkig spontaan geboren.

Ik moet morgen weer naar de vk, ben dan 35+6. Ik hoop dat het deze keer wegblijft en ik 'gewoon' thuis mag bevallen. Heb wel wat vocht in mijn benen (klein beetje), maar dat hoort er bij.

Heel veel sterkte hoor!

Marisa

Hey Puk,

Dezelfde ervaring, tenminste bijna.... Bij mij begon het bij 18 weken, ben nu 30 weken, moest minder gaan werken, en daar is de bloeddruk wel mee gezakt, maar voelde me echt niet lekker steeds, elke week naar het zkh een paar keer, iedere keer aan de monitor, bloed prikken etc, zal jouw wel bekend voorkomen, medicijnen wilde ze zo lang mogelijk uitstellen.Totdat ik vorige week echt vreselijk beroerd was hoofdpijn, duizelig enzo. Heb nu medicatie en volledige rust, gister ochtend nog voor controle geweest, het blijkt dat de medicijnen goed aanslaan me druk is gedaald van op de honderd naar onder de negentig!!!En voel  me ook stukken minder beroerd!  De hele week hebben ze me zenuwachtig gemaakt van dat me waardes/eiwitten in me urine stegen etc. Maar zaterdag een goed gesprek gehad met een super gyn, die me erg gerust heeft gesteld, waar ik alles aan heb gevraagd hoe en wat! Misschien een tip voor je, gewoon een afspraak maken, heb al me bezorgheid ed tegen hem uitgesproken, en hij heeft overal eerlijk en duidelijk antwoord op gegeven. Duidelijk iemand met ervaring!!!
Een eerste zwangerschap stel je je zo anders voor hé! Heb het de laatste weken ook erg angstig gevonden, maar vind het wel elke keer een gerusttelling als de baby zo beweegelijk is. Weet niet of jij je kindje al goed voelt?

Wil je bij deze heel veel sterkte toewensen, hopelijk gaat het vlug beter met je! En kun je wel degelijk van sommige goede momenten weer genieten!!

Liefs Greet

okidoki wat vervelend voor je,
helaas heb ik dit ook meegemaakt met mijn vorige zwangerschap..
Het is bij mij allemaal goed gegaan heb uiteindelijk   2 maanden in het ziekenhuis gelegen en hebben ze de baby met 37+_1 gehaald
de baby groeide niet meer goed. ze hoeden je goed in de gaten hoor..
Als je je ongerust voelt moet je altijd bellen!!!!
Als je de baby minder goed voelt altijd bellen!!!!
En ja die bedrust ken ik helaas ook... houd je daar goed aan hoor daardoor kan je bloeddruk stabiel blijven... dus ook geen vaatwasser leeghalen
bloemen watergeven zoek daar maar iemand anders voor!!!blijven liggen het is voor het goede doel
en ik weet ook dat het heel moeilijk is want je bent niet ziek, je voelt je prima(tenminste dat was bij mij zo)
heel veel succes meid met de rest van de zwangerschap... ga er maar vanuit dat dit de rest van je zwangerschap zo doorgaat...
sorry ik kan het je niet rooskleuriger maken dan het is..
Als je vragen hebt... ik blijf je onderwerp volgen

liefs

Hoi,

Ik herken het helemaal! Ben vorig jaar met 26 weken opgenomen in het ziekenhuis. 3 weken moest ik blijven en toen ik eenmaal thuis was, kwam er iedere dag een verpleegster langs om alles te controleren. (Ook verplicht bedrust) Ons kindje had ook een groeiachterstand, weinig vruchtwater  en ik werd dus goed in de gaten gehouden. Na wat nachtjes in het ziekenhuis en weer thuis en weer het ziekenhuis en weer thuis, is mijn dochter met 37 weken gehaald. Wat was ik blij!! Ik was het toen ook echt zat. Tonnetje rond omdat ik al die weken niets meer had gedaan.  Eerst zeiden de artsen dat ik blij  mocht zijn als ik de 32 weken zou halen... we hebben veel angsten gehad en ik ben erg verdrietig geweest, maar ik adviseer je om echt je rust te houden en veel met je partner/ouders/vriendinnen over je situatie te praten! En blijf positief! Welke medicijnen krijg je trouwens? Ik kreeg aldomet (methyldopa) en werd daar erg suf van. Inmiddels ben ik opnieuw zwanger en krijg ik labetanol, reageer ik veel beter op! Ondanks alles; probeer te genieten van het nieuwe mensje in je buik, zo speciaal!
Ik wens je heel veel sterkte!
Groetjes, Saskia

hoi allemaal,
Fijn de reacties te lezen van iedereen, en goed te horen dat het gewoon nog allemaal goed kan komen.
ben vandaag een stukkie rustiger, bloeddruk was 95 onderdruk dus gelukkig van die 100 grens af. morgen naar het ziekenhuis dan wordt de urine en mijn bloed weer getest op de werking van de nieren en lever.
Ik begin weer wat vertrouwen te krijgen, de baby is duidelijk voelbaar aanwezig en dat is echt een fijn gevoel, de verpleegkundige die elke dag langskomt zei ook dat de baby goed groeid dus de placenta doet zijn werk....pfff, dat is fijn nieuws
Mijn partner en ik zijn donderdag naar de haptonoom geweest dat was ook erg fijn. na alle spanning en stress weer even met het wonderlijke en mooie van de zwangerschap bezig zijn.
Ik slik nu een combinatie van drie keer per dag 2 tabletten Methyldopa en 1 Labetalol, maar morgen zal daar ook weer naar gekeken worden misschien heb ik iets meer nodig om de bloeddruk op 90 te krijgen, dan zou ik me wat prettiger voelen. Ik heb niet echt last van de medicijnen, slaap wel elke middag 2 uur en doezel op een dag een paar keer weg maar dat is wel handig als je verder weinig mag, hihihi
Ik hou jullie op de hoogte
hopen dat morgen alles okay is
groetjes PUK

Terug
Bovenaan