Te hoog geboortegewicht

<p>Normaal 2500-4000. Hoog 4000-4500. Te hoog 4500+. Geboortegewicht boven de 4500 gram kunnen er complicaties optreden. Gelukkig is het goed gegaan maar ik vraag me af waarom het ziekenhuis het bij mij ‘over het hoofd’ heeft gezien. En niet zo’n beetje ook… hij lag gewoon op de middenlijn. En dat terwijl ik het risico liep op een grote baby ivm zwangerschaps diabetes. Sorry moest het even van me afschrijven. </p>

He bah.. hoeveel woog je kindje? Hoe ging de bevalling??
Mijn oudste woog 4370 gram, geboren met precies 40 weken. Dat was ook meer dan ze dachten. Met 36 weken kreeg ik nog een extra echo omdat ze dachten dat ze te klein was. Toch is ze gewoon vaginaal thuis geboren, zelfs zonder knip of scheur. Geen enkele hechting. Dus het kon gewoon en ik heb er nooit een probleem mee gehad omdat het allemaal zo voorspoedig ging. En ik vond het ook wel fijn omdat ze zichzelf snel warm kon houden en sterk was door het geboortegewicht 
Ze kunnen het erg moeilijk inschatten. Bij mijn tweede werd het wel extra gecontroleerd omdat ze dan vermoeden dat de tweede minstens zo groot is als de eerste. Extra echo's gehad en er werd nauwkeuriger op gelet. Uiteindelijk is ze geboren met 38+5 dmv geplande keizersnede omdat ze in stuit lag. Ze woog 3980 gram. 

Bij mij schatte ze de kleine op zo’n 4kg bij 40wk, echter bij 38+5 bevallen van een dochter van 4390gr. Thuis zonder knip of scheur. Precies zoals ik had gehoopt. 
schrok wel zeg van het gewicht. 
Geen zwangerschapsuiker gehad ( al zat de test net onder de grens) 

Hier een dochter van 4 kg en zoon va 4620 allebei thuis. Geen hechtingen aan te is gekomen. Dus het gewicht zegt niet altijd iets denk ik. Beide kids waren ook erg lang..
ze kunnen op basis van de echo’s echt moeilijk een inschatting maken ik geloof dat er een foutmarge gehanteerd wordt van 500 gram.. das dus heel veel

Onze dochter is middels keizersnede geboren omdat laatste cm niet wilde komen. Ze woog 4545gram. (41+3)
Ben nu zwanger van de tweede en nu ook extra controles. Heb me ook afgevraagd waarom ze het bij de eerste zo verkeerd hebben ingeschat.
Maar een grote baby is niet erg toch? Mits ze je goed onder controle hebben. Als ik nu lees wat er allemaal bij komt kijken bij een macrosoom kindje dan schrik ik wel maar elke bevalling/zwangerschap is een risico 

Hij lag op de 3500 lijn maar was 4700 bij de geboorte dat is wel iets meer dan de foutmarge. En ik had zwangerschaps diabetes dus liep een verhoogd risico op een groot kindje zoiets kan je niet over het hoofd zien lijkt mij. Het was een geplande keizersnede dus maar goed dat ik het niet natuurlijk heb geprobeerd want zijn hoofd was ook te groot dus het had ook niet gepast. Maar inderdaad fijn dat het allemaal goed is gegaan. Al werd hij niet extra in de gaten gehouden ivm zijn te hoge geboortegewicht maar ivm mijn zwangerschaps diabetes moest hij ook om de 3 uur geprikt worden op glucose en hij kreeg het ook extra toegediend. Maar ze hebben dus nooit verteld dat dat dus ook moet bij kindjes die een te hoog geboortegewicht hebben 

Bij mij was die glucosecontrole van mijn meisje ook met 3925 en geboren met 38+3 met inleiding. Hier hanteerden ze een schema met duur van de zwangerschap en wel of geen zwangerschapssuiker. En aan de hand daarvan werd bepaald of de controle nodig was. Omdat ik suiker had was met de zwangerschapsduur haar geboortegewicht ‘te hoog’. Dus het hangt van meerdere zaken af. 
maar goed het gewicht is lastig te schatten. Dat zeiden ze bij ons ook gewoon. Soms klopt het niet omdat er toch een stukje verstopt zit, of net anders in beeld komt waardoor de meting anders uitkomt. 

Ik had ook zwangerschaps diabetes.
En ze schatten hem op 3500 dus dan is 4700 wel iets meer dan de foutmarge.
Als ze had hadden geweten had hij eerder geboren moeten worden om een te hoog geboortegewicht te kunnen voorkomen

Terug
Bovenaan