Te hoog geboortegewicht

Bij mij hetzelfde. Geschat op 3500 en geboren met 4698. Natuurlijk is dat wel een erg ruime foutenmarge. Maar ik vraag me af wat er zo erg aan is? 
Mijn zoontje had namelijk een hele relaxte start en misschien komt dat wel juist door de extra reserves. 
De tweede is nu op komst en we gaan uit van weer een groot kindje. Ik heb nu wel extra controles, maar er zal waarschijnlijk niet worden ingegrepen als het alleen een afwijkende groei is. 

Boven de 4500 kunnen er complicaties optreden gelukkig is het goed gegaan maar het zou toch verschrikkelijk zijn als er complicaties waren opgetreden door zijn te hoge geboortegewicht? Het ziekenhuis had het moeten zien en mij nooit zo lang mogen laten rondlopen vind ik...

Er kunnen toch altijd complicaties optreden, ook bij een lager geboortegewicht ?
Zoals iedereen zegt, het is gewoon moeilijk in te schatten!! Bij een eventuele tweede zwangerschap zullen ze er bij jou beter op letten. Maar een groor kind kan ook prima vaginaal geboren worden hoor, zelfs zonder knip op scheur zoals hier meerdere vrouwen (waaronder ikzelf) ervaren hebben. Ik ben juist blij dat mijn kindjes groot waren, hierdoor waren ze sterk en was bv. een mutsje na dag 2 al niet meer nodig en dronken ze sterk en gulzig hun flesjes leeg.
Je had 'gelukkig' al een geplande keizersnede dus maak je niet druk om doemscenario's (wat als mijn kindje vaginaal was geboren en het had niet gelukt, etc..) want dat weet je toch niet! Je kindje is nu geboren en alles gaat goed toch? Bij een tweede zwangerschap kun je er zelf meer op hameren extra controles te krijgen, maar bedenk wel goed wat je dan verwacht.. weer een keizersnede ivm gewicht? Want door een hoog geboortegewicht gaan ze je echt niet zomaar inleiden bij 38 weken ofzo hoor. Ze laten de baby gewoon uit zichzelf komen zolang de baby het goed doet, ook al is de baby groot! 
Maak je er niet te druk meer om en geef het ziekenhuis niet de schuld. Zulke dingen gebeuren 'gewoon' en gelukkig is alles goed gegaan!

Heb je al een nabespreken in het ziekenhuis gehad? Hierin kan je dit ook aangeven en vragen of ze het beter hadden kunnen zien. 
Ik neem aan dat je geregeld controle hebt gehad, zeker ivm suikekerziekte. Tijdens die controles hebben ze toch wel gevoeld en/of echo’s gemaakt? Het is nu eenmaal moeilijk precies in te schatten hoe groot/zwaar een kind is, bij jou is die inschatting wellicht verkeerd geweest, maar dat heeft niet tot problemen geleid. Zelfs als ze dachten te weten dat je kind groot/zwaar zou worden, hadden ze wellicht niet eerder ingegrepen, want ook dan kunnen ze er naast zitten en zou je kind een te laag geboortegewicht hebben. Ook dat kan problemen opleveren. Eigenlijk kan zwanger zijn gewoon heel veel problemen opleveren..

ik had elke maand vanaf week 35 elke week een echo maar ze hebben nooit wat gezien. Ik ben nog steeds van mening dat ze mijn zoontje nooit langer dan 4500 hadden mogen laten zitten ivm de complicaties. Als ze er 500 gram naast hadden gezeten woog hij nog boven de 4 kilo. 

Terug
Bovenaan