Te hoog gegrepen?

A

Anoniem

Guest
Hoi meiden,

Ik maak me nogal zorgen. We hebben een dochtertje van 7,5 maand. Nu ben ik 9,5 week zwanger van de tweede. Deze was niet gepland, maar wel heel erg welkom. Ik werk 25 uur in de week en daarnaast volg ik een hbo studie 1 dag per week. Ik vond dit al best zwaar met 1 kind, maar nu komt er dus ook nog een tweede en zit ik volgend jaar in mijn laatste jaar.
Persoonlijk wil ik heel graag evengoed mijn opleiding afronden, maar ik vind het nu al zwaar met één kind. Er is wel een mogelijkheid om een jaar te skippen en het dan het jaar daarop weer op te halen, maar ik ben bang dat als ik eenmaal stop, ik niet meer verder ga, en dat is wel heel erg zonde.

Wat vinden jullie?? Of is er misschien iemand die ook met dit probleem heeft gezeten en wat heeft die gedaan?

Liefs Wan

DAT is inderdaad erg pittig meid! Ja ik kan alleen vertellen wat ik zelf doe als ik ergens mee " pauzeer"   en dat is vaak niet verder gaan, ik vind het dan heel moeilijk om de draad weer op te pakken, maarja als het niet anders kan, ik kan me voorstellen dat je het graag af wilt maken!

pff lastige situatie. Ik zou wel doorgaan maar kijken of je het laatste jaar wellicht wat kan uitspreiden. Dus niet alle vakken volgen en bijv. het jaar erop de rest doen.

of als het mogelijk is minder werken?

ik weet van mijn eigen hbo opleiding (ook in deeltijd gevolgd) dat het laatste jaar extreem zwaar was i.v.m. het afstuderen. wel minder contact uren , maar wel een scriptie schrijven.

wat voor studie doe je?

ik zit ook in mijn laatse jaar

ik had in juli kunnen afstuderen maar ik heb er niet voorgekozen

ik vind het fijn dat er even een jaartje tussenuit ben gegaan.

ik ben er nu ook echt weer aan toe om te beginnen

moeilijke keus zeker als je weer zwanger bent
als ik in jou schuitje zou zitten zou ik ervoor kiezen als het financieel mogelijk is om te stoppen met je baan en dan proberen een beetje te studeren

kijken hoever je komt

maar nu ik dit schrijf denk ik eigenlijk nee dit is het ook niet

misschien toch eerder blijven werken je hebt geld en krijgt zwangerschapsverlof

en studie maar op laag pitje zetten

wat een dilemma

in ieder geval veel succes met het maken van je keuze
en ik als buitenstaander vind het al moeilijk

Hoi Wan,

Ook ik moest een paar maanden geleden hetzelfde beslissing nemen als jij. Ik heb ook al een dochter van 4 jaar en ben nu 30 weken + 3 dagen zwanger van de 2e. Dit zou in principe ook mijn laatste jaar moeten zijn maar zag het niet meer zitten. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om er een jaartje mee te kappen en begin in oktober weer.

Toen ik zwanger was van mijn dochtertje zat ik ook in mijn laatste jaar van mijn vorige opleiding en had het  super zwaar. Ik moest zelf met 6,5 maand tentamens maken en ik was behoorlijk gestrest. Ik heb voor mijn gevoel daardoor ook  niet optimaal van  mijn zwangerschap kunnen genieten. Niemand had er nog vertrouwen in dat ik mijn opleiding zou afmaken (mijn dochtertje was niet gepland) en ik vond dat ik mezelf moest bewijzen. Dus dag en  nacht  alleen maar bezig met mijn opleiding en tot  mijn eigen  verbazing had ik toen alles in 1x gehaald.  

Aangezien ik dit jaar dan ook mijn scriptie moest schrijven zat ik er erg tegenop en heb ik  besloten om ff een jaartje te stoppen. Nu geniet ik ontzettend van mijn zwangerschap (heerlijk) zonder stress, ik denk niet eens aan school. Ik weet dat ik straks ook een moeilijke jaar gaat krijgen met 2 kinderen en studeren maar ff een jaartje doorbijten en  na mijn studie  ga ik 3 dagen werken en heb ik alle aandacht voor mijn kinderen. Heel veel succes en sterkte bij het maken van je beslissing, het is niet makkelijk maar je moet er wel 100% achter staan.

Grt Jacy

Hoi meiden,

Bedankt voor alle tips en het meedenken. Ik ben er nogsteeds niet helemaal uit. Inmiddels heb ik de brief binnen gekregen van school waarin ik aan moetgeven of ik verder ga volgend jaar. Ik vind het heeeeel moeilijk. De combi een dochter van 7,5 maand en werk en school vind ik al lastig, en straks ook nog hoogzwanger, baby, dreumes werk en studie...pfff
Toen ik zwanger was van mijn dochter ben ik ook door gegaan om te bewijzen dat ik het kon. 2 weken na de bevalling zat ik alweer een tentamen te maken. Belachelijk, ik weet het.
Als ik niet stop met school heb ik als het goed is zwangerschapsverlof in januari februari en maart. Dan zou ik een hoop kunnen doen, maar weer niet optimaal genoten hebben van mijn zwangerschap en verlof. Dat heb ik wel gemist bij mijn dochtertje.
Stoppen met mijn werk is financieel geen optie en past ook niet bij mij.
Maar zo door gaan hou ik ook niet vol denk ik....

Was er maar een kant en klare oplossing...

Wanda

Hoi hoi,

ik zou zeggen maak eerst je opleiding af.
Ik deed een paar jaar geleden mijn MBO opleiding in Oss en woonde in Eindhoven.
Ik werkte in Eindhoven als pizza koerier om mijn opleiding mee te kunnen betalen.
Ik ben toen flink hard aangereden met de auto en kon niet meer naar school.

De school heeft mijn punten bewaard en ik kon weer vervolgen wanneer ik wilde.
Ja, maar zie dat maar eens te doen.
Ik heb een jaar gerevalideerd en toen ik weer begon met mijn studieboeken had ik er ontzettend veel moeite mee.
Zo moeilijk allemaal omdat je een jaar " niets " hebt gedaan.
Hoe jong je ook bent, je vergeet helaas een hoop.
Ik heb dan na 2 jaar ook besloten om het zo te laten en wil in de toekomst wat verder uitbreiden. Dat kan ook.

Ik hoop dat je er uit komt...

LIefs Esther

Hoi Esther,

Tsja, de baby zit er al. En die weg laten halen is helemaaaaaal geen optie wat mij betreft, maar ik denk niet dat je dat bedoelde.
En ja, mijn opleiding afmaken, dat wil ik heel graag, maar niet ten koste van alles...

Wan

Terug
Bovenaan