Te klein en te licht voor 14 maanden

Hoi
Ik kom net bij CB vandaan, weer hoor ik dat ons zoontje onder de lijn zit. 14maanden nu en 8,4kg en 74cm. Mijn man en ik zijn beide ook niet groot en krijgt ons zoontje echt wel te eten. Ze heeft ons nu naar een kinderarts doorverwezen om coeliakie uit te sluiten. Herkend iemand dit. Je word er toch wat onzeker van, omdat je wel wilt dat je kind gezond is en met zijn lijn mee groeit.
 
Ik zou gewoon neutraal naar de kinderarts gaan. Als er iets uitkomt: hoe eerder hoe beter. Als er niks uitkomt: je hebt gewoon een kleiner kindje. Gemiddeldes komen door extremen ;) wij hebben een extreme aan de andere kant
is Jouw zoontje altijd kleiner geweest? Volgt hij zijn eigen lijn? Of buigt het af? Dat laatste is iets zorgelijker. 


mijn dochter was met 6 maanden 73cm en 8.3kg. Met 14 maanden 86 cm en 11 kg. Tsja die past ook niet in de grafiek, steekt er juist bovenuit (en dr mama is zelf echt maar 1.62m)
 
[quote quote=10405171]Ik zou gewoon neutraal naar de kinderarts gaan. Als er iets uitkomt: hoe eerder hoe beter. Als er niks uitkomt: je hebt gewoon een kleiner kindje. Gemiddeldes komen door extremen ;) wij hebben een extreme aan de andere kant
is Jouw zoontje altijd kleiner geweest? Volgt hij zijn eigen lijn? Of buigt het af? Dat laatste is iets zorgelijker. 


mijn dochter was met 6 maanden 73cm en 8.3kg. Met 14 maanden 86 cm en 11 kg. Tsja die past ook niet in de grafiek, steekt er juist bovenuit (en dr mama is zelf echt maar 1.62m)[/quote]Dank je. Ja hij blijft meer recht. Hij was met 9 maanden 69cm en met bijna 12 maanden 71cm en nu 14 maanden 74cm. Lichte stijging. Hij had zijn eigen lijn, maar stijgt niet zo snel meer. Qua gewicht is dit net zo
 
Dank je. Ja hij blijft meer recht. Hij was met 9 maanden 69cm en met bijna 12 maanden 71cm en nu 14 maanden 74cm. Lichte stijging. Hij had zijn eigen lijn, maar stijgt niet zo snel meer. Qua gewicht is dit net zo
 
Ik zou idd neutraal naar een kinderarts gaan en dan hoor je het wel. Enerzijds fijn dat ze het even willen checken, beter zo dan dat je bijvoorbeeld over een jaar denkt: Had ik maar naar de kinderarts gegaan...

Je kindje is idd niet groot en niet zwaar. Mijn beide dochters wogen 12 kilo met 14 maanden. Maar mijn man en ik zijn beiden 1.85 lang, 85 kilo en mijn dochters wogen bi j geboorte 4365+4100 gram, dus dat was al behoorlijk zwaar.

Ik werk op een kinderdagverblijf en verschillen tussen kindjes zijn enorm! Maar dat betekent niet dat er een 'goed of fout' is. Je doet er weinig aan. Zolang je kindje gewoon goed eet, zou ik me geen zorgen maken. Het is ook heel normaal dat ze rond de 1 jaar minder groeien in gewicht, omdat ze veel meer gaan bewegen (kruipen, lopen, klimmen) en minder flesjes gaan drinken. De babyvetjes gaan eraf.

Mijn dochters eten helemaal niet veel, nooit gedaan. 1 boterham als ontbijt en lunch en een paar happen avondeten en amper iets tussendoor, en toch waren ze vrij zwaar. Het is gewoon hun bouw.
Nu zijn ze 3 jaar en 18 maanden en ze zijn echt niet meer te dik. Gewoon 2 slanke dames nu en ze dragen de maat die bij hun leeftijd hoort (104 en 86/92)


 
Wat eet hij op een dag?

Mijn dochters aten dit met 14 maanden:

- ontbijt 1 boterham + halfvolle melk
- tussendoor fruit (+ soms een theebiscuit ofzo)
- lunch 1 boterham + halfvolle melk
- tussendoor koekje of rozijntjes
- rond 17u wat rauwkost
- avondeten meestal niet veel, 10-15 happen en 10 happen yoghurt
- 150cc fles opvolgmelk rond 19u.

Dit is niet veel, als ik het vergelijk met andere kinderen. Ik zie kinderen van 14 maanden 2 of 3 boterhammen eten, dat hebben ze bij mij nooit gedaan. Zelfs mn dochter van 3 jaar eet maar 1 boterham. Toch volgen ze dus één van de bovenste lijntjes... het zegt echt niet alles wat je kindje eet!
 
[quote quote=10405234]Wat eet hij op een dag? Mijn dochters aten dit met 14 maanden: – ontbijt 1 boterham + halfvolle melk – tussendoor fruit (+ soms een theebiscuit ofzo)– lunch 1 boterham + halfvolle melk – tussendoor koekje of rozijntjes – rond 17u wat rauwkost– avondeten meestal niet veel, 10-15 happen en 10 happen yoghurt – 150cc fles opvolgmelk rond 19u. Dit is niet veel, als ik het vergelijk met andere kinderen. Ik zie kinderen van 14 maanden 2 of 3 boterhammen eten, dat hebben ze bij mij nooit gedaan. Zelfs mn dochter van 3 jaar eet maar 1 boterham. Toch volgen ze dus één van de bovenste lijntjes… het zegt echt niet alles wat je kindje eet![/quote]
Dat is idd een heel verschil met wat onze kleine bouwvakker van bijna 1 eet haha!
@TS, idd met open blik naar die afspraak gaan.
 
Ik heb er geen ervaring mee met mijn eigen kind, maar ik ‘paste als kind ook nooit in de groeicurves’. Ik was altijd veel te lang voor mijn leeftijd (boven de curve) en mijn gewicht paste ook niet in de curve, maar dan aan de onderkant... 
Zowel het CB als de schooldokter maakten steeds weer een verwijzing naar de huisarts en/of kinderarts. Maar na idd een klein onderzoekje en vervolgens het besef dat ik precies dezelfde bouw als mijn moeder heb, waren de huisarts en kinderarts gerust. De schooldokter bleef mij steevast verwijzen na elk bezoekje en de kinderarts stuurde mij elke keer met een glimlach weer naar huis; ‘dag gezond meisje, tot de volgende keer!’ 
Mijn moeder vond het in het begin ook vervelend en maakte zich bij de eerste verwijzing natuurlijk ook wat zorgen (logisch!) maar later konden we steeds vaker lachen om onze ‘uitjes’ naar het ziekenhuis. 
Kortom; idd er open in gaan. Ze zijn daar om je te helpen en niet om je kind een ziekte aan te praten die hij niet heeft... Hopelijk helpt dit verhaal je om het wat te relativeren... Succes!
 
Terug
Bovenaan