Te laat met foliumzuur?

<p>Hallo dames, </p><p>Tot mijn verbazing ben ik dus hartstikke zwanger. De testen zijn mooi opgelopen. </p><p>Ik ben op de dag dat ik licht positief heb getest, gestart met foliumzuur. Ik weet dat het advies 4 weken voor de bevruchting is, maar helaas ben ik te laat.</p><p>Ik heb een zoon met een klein gesloten dimpeltje. Bij hem was ik wel op tijd begonnen, omdat we al langer bezig waren. Nu ben ik dus bang dat deze zwangerschap niet goed zal verlopen. Ik heb alle horror scenario's al in mijn hoofd doorlopen.</p><p>Ben ik nou echt te laat? Is de kans voor mij nu groter dat ik een kind met een open ruggetje of e.d. krijg, omdat ik een zoon met een dimpeltje heb?</p><p> </p><p> </p>
 
Gefeliciteerd met je zwangerschap!
Bij mijn dochter wist ik niet eens dat zoiets bestond. Dit zei de dokter me toen we een afspraak hadden gemaakt. Ik was toen al de 5 weken voorbij. Ik heb een gezonde vrolijke dochter zonder iets. Maar het kan altijd, ook als je wel foliumzuur slikt. (ik weet alleen Dat foliumzuur voor het open ruggetje is dus geen idee welke scenario's er nog zijn) 
Als je zorgen maakt kun je ook even altijd de verloskundige bellen die kunnen je mischien beter helpen.
 
 
Hoi hoi, ik kwam achter mijn zwangerschap toen we 8 weken zwanger waren. Toen begonnen met slikken van foliumzuur. Volgens mijn verloskundige was het geen enkel probleem? groetjes
 
Als het goed is krijg je met je eten ook al een heleboel foliumzuur binnen. Het zit bijvoorbeeld veel in groene bladgroenten, peulvruchten en sommige soorten fruit, in (volkoren) graanproducten en in zuivel. Dikke kans dus dat je er door gewoon gezond te eten al heel wat van binnenkrijgt.
En laten we wel wezen, het gros van de vrouwen dat meteen in een ronde zwanger wordt zal echt niet de kinderwens uitgesteld hebben om eerst eens even ruim vantevoren extra foliumzuur te gaan slikken. Dus de kans dat het misgaat is natuurlijk klein, al snap ik zeker dat als er bij de eerste al iets niet helemaal 100% ging, dat je nu wel extra angst hebt. 

De kans op een open ruggetje is deels erfelijk bepaald, en wordt ook beinvloed door bijvoorbeeld diabetes en epilepsiemedicatie. Als je in een risicogroep valt daardoor (en misschien geldt dat ook als je eerste al iets had wat in die richting ging) wordt doorgaans geadviseerd om 10x zoveel foliumzuur te slikken. Ik heb ook wel eens gelezen over iets van actief folaat ofzo, en dat niet elk foliumzuur supplement even effectief is. Dus je zou eventueel kunnen overleggen met je huisarts/verloskundige of het misschien handig is om nu een hogere dosis of een ander supplement te gaan gebruiken. Maar je kunt natuurlijk niet met terugwerkende kracht gaan slikken, en ik zou het sowieso overleggen voordat je aan een hogere dosering begint.
 
Bij mijn eerste was ik ook al 2 maanden voor de zwangerschap begonnen met foliumzuur. Bij de tweede pas begonnen met 5 weken zwangerschap en ik vergat ook nog wel eens een dag. Ik heb gewoon 2 gezonde dochters.
Zonder foliumzuur worden ook 999 van de 1000 kinderen gezond geboren hoor ;) In andere landen (buiten Europa vooral) bestaat foliumzuur niet eens en daar zijn de meeste kindjes ook gezond. Ik zou me er niet te druk om maken. Gewoon beginnen nu. 
 
Bij mijn eerste was ik ook al 2 maanden voor de zwangerschap begonnen met foliumzuur. Bij de tweede pas begonnen met 5 weken zwangerschap en ik vergat ook nog wel eens een dag. Ik heb gewoon 2 gezonde dochters.
Zonder foliumzuur worden ook 999 van de 1000 kinderen gezond geboren hoor ;) In andere landen (buiten Europa vooral) bestaat foliumzuur niet eens en daar zijn de meeste kindjes ook gezond. Ik zou me er niet te druk om maken. Gewoon beginnen nu. 
 
Overleg ook nog even met je verloskundige; misschien moet je een andere dosering foliumzuur slikken omdat je zoon een dimpel heeft. 
 
Terug
Bovenaan