Te licht, nog geen 10 kilo en al bijna 2,5 jaar oud!

Hallo meiden,

Ons zoontje is bijna 2,5 jaar oud en hij weegt nog net geen 10 kilo (9,8 om precies te zijn). Hij staat onder controle bij een kinderarts vanwege zijn vroeggeboorte, hij werd al met ruim 29 weken geboren. Verder is alles prima in orde met hem hoor. Hij kletst heel erg goed voor zijn leeftijd, met hele volwaardige zinnen. Hij loopt, rent, springt, fietst, is altijd vrolijk en druk. Maar nu heeft de kinderarts gezegd dat, wanneer hij in april 2006 niet voldoende is aangekomen, ze hem gaan onderzoeken. Wij maken ons geen zorgen hoor, want hij is altijd opgewekt en vrolijk. Maar nu de arts aangaf dat ze hem dan verder wil gaan onderzoeken, kreeg ik wel een gevoel van: shit! Het is dus toch niet goed dat hij zo licht is.

Natuurlijk, hij eet natuurlijk voor geen meter. Hij is immers twee jaar  en dan eet je  niet, da's simpel. Hij krijgt op de dag bijna nooit een extraatje omdat hij een piepklein maagje heeft. Als hij om 16:00 uur een snackje krijgt, eet hij om 18:00 uur niks meer. Dat doen we dus practisch  nooit. Gevolg van zijn weinige eten is dat ieder tussendoortje dat hij wel krijgt (al is dat maar  1 x per dag hooguit) iets van volkoren is. Dus een volkoren koekje, of een Sanovite (volkoren cracker van Lu). Erg saai dus. Ik ben niet iemand die hem wil verwennen met koek, snoep en chips. Maar af en toe eens lekker verwennen met iets ECHT lekkers is ook wel eens leuk.

Een speciaal dieet lijkt me niks, da's veel te opdringerig voor zo'n kindje. Dat gaat-ie nooit accepteren.

Herkent iemand dit en wat hebben jullie toen  gedaan?

Groet,

Anouk
 
quote: KleineWondertjes schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('05-01-2006 23:41:16'));

Hallo meiden,

Ons zoontje is bijna 2,5 jaar oud en hij weegt nog net geen 10 kilo (9,8 om precies te zijn). Hij staat onder controle bij een kinderarts vanwege zijn vroeggeboorte, hij werd al met ruim 29 weken geboren. Verder is alles prima in orde met hem hoor. Hij kletst heel erg goed voor zijn leeftijd, met hele volwaardige zinnen. Hij loopt, rent, springt, fietst, is altijd vrolijk en druk. Maar nu heeft de kinderarts gezegd dat, wanneer hij in april 2006 niet voldoende is aangekomen, ze hem gaan onderzoeken. Wij maken ons geen zorgen hoor, want hij is altijd opgewekt en vrolijk. Maar nu de arts aangaf dat ze hem dan verder wil gaan onderzoeken, kreeg ik wel een gevoel van: shit! Het is dus toch niet goed dat hij zo licht is.

Natuurlijk, hij eet natuurlijk voor geen meter. Hij is immers twee jaar  en dan eet je  niet, da's simpel. Hij krijgt op de dag bijna nooit een extraatje omdat hij een piepklein maagje heeft. Als hij om 16:00 uur een snackje krijgt, eet hij om 18:00 uur niks meer. Dat doen we dus practisch  nooit. Gevolg van zijn weinige eten is dat ieder tussendoortje dat hij wel krijgt (al is dat maar  1 x per dag hooguit) iets van volkoren is. Dus een volkoren koekje, of een Sanovite (volkoren cracker van Lu). Erg saai dus. Ik ben niet iemand die hem wil verwennen met koek, snoep en chips. Maar af en toe eens lekker verwennen met iets ECHT lekkers is ook wel eens leuk.

Een speciaal dieet lijkt me niks, da's veel te opdringerig voor zo'n kindje. Dat gaat-ie nooit accepteren.

Herkent iemand dit en wat hebben jullie toen  gedaan?

Groet,

Anouk



Hoi Anouk,
Een oplossing voor je probleem heb ik helaas niet,maar ik herken het wel.
Ons zoontje is welliswaar op tijd geboren maar ook te licht.
Hij is nu bijna 2,5 jaar en 10,5 kilo.
Zijn probleem ligt al vanaf de geboorte,nooit willen drinken,geen hongergevoel,en dat is nog steeds zo.
Ook hij krijgt niets tussendoor,hooguit een soepstengel want iets anders lust ie gewoonweg niet.(geen koekjes of snoep)
Hij drinkt ook nog opvolgmelk,thee en water,iets anders krijg ik er niet in.
Wij zijn ook onder controle bij een kinderarts geweest omdat hij ook vaak ziek is.
De kinderarts zegt dat we ons geen zorgen moeten maken zolang zijn groeicurve
stijgt.Ook al gaat dat af en toe met dalen,hij pakt op een gegeven moment zijn eigen lijn(onder de curve)wel weer op.
Ik begrijp je ongerustheid wel want het is ook niet leuk om dat te horen terwijl jij denkt dat het allemaal wel los zal lopen.
Zelf heb ik er wel moeite mee dat het een tenger ventje is vergeleken met andere kereltjes van zijn leeftijd.Hij is er niet minder vrolijk om hoor!
Succes,ik hoop dat er nog meer mensen reageren met bruikbare tips voor jou (en mij)
 
Hoi Hieke,

Wij maken ons geen zorgen hoor. Hij is erg levendig, bijdehand, aanwezig en vrolijk. De hele dag door. Het is alleen vervelend als een kinderarts, die geacht wordt er verstand van te hebben, meldt dat hij onderzocht gaat worden als hij over 3-4 maandjes niet voldoende is aangekomen. Daar baal ik gewoon van. Maar ach, zover is het gelukkig nog niet. En misschien zijn er meerdere mensen die reageren zodat wij er allebei nog iets van opsteken, zou fijn zijn!

Onze 'mazzel' vergeleken met jou is dat hij wel de koekjes en de snoepjes wil hebben. Niet dat-ie dat krijgt hoor, begrijp met niet verkeerd. Maar bij ons gaat het echt alleen om het 'eten' wat hij niet wil. Uitproberen dus, en dwarsliggen. Precies conform de dreumes-handleiding.

Heel veel succes ermee, hopen op goede antwoorden van de meiden maar!

Groet,

Anouk
 
Hoi,
Ons dochtertje is 2 jaar en 2 maanden en weegt net 10 kilo. Ook niet zwaar maar ze is ook niet zo groot 84 cm.

En het rare is zij eet dus wel. En ook best goed. Groente   aardapels en vlees. Tussendoortjes eet ze ook wel maar niet vaak en ook best gezonde dingen. Natuurlijk ook wel eens chips enz. Maar zoete dingen lust ze niet echt.

Hier op het cb vonden ze het geen probleem al hoewel ze iedere keer wat anders zeggen. De een vind haar te klein en te licht de ander vind haar zoals nu goed maar geen dikkerdje.
Ja wat moet je daar dan mee he. Ze zit nog in maat 80 sims 86. Wel fijn dan er meerdere mensen zijn met een mini mensje.

groetjes
 
hallo,

ok ik heb een klein tenger mannetje hij is nu drie en weegt rond de 14 a 15 kilo

ook ik moest van het cb naar de kinderarts en dat was best wel schrikken van wege een hartruisje maar daar was niets mee aan de hand ook hadden we het er over dat hij zo magertjes was en ook hij zei dat het zijn eigen groei lijn is

het ene kind is dik en het andere is wat mager

ik blijf gewoon doen wat ik altijd doe met hem en hij zal vanzelf wel wat aankomen

heel veel sterkte
 
hoi hoi,
grappig eigenlijk als je er over na denkt, we maken ons druk over het feit dat ons kind niet zwaar is, en dat terwijl juist in deze tijd de meeste kinderen te zwaar zijn.

ik heb een dochter van bijna dire jaar en die weegt net 10,5 kilo   ook niet veel dus,
maar ik heb me er nooit echt druk over gemaakt als ik voor mezelf weet dat ze goed eet en natuurlijk de ene dag beter den de andere vind ik het goed, ik weet dat ze goed drinkt ze is levendig, kletst de oren van je hoofd etc dus niets om me zorgen over te maken.

ik maak me ook nooit zo druk om het cb want vanaf begin af aan heeft ze onderaan de groei curve gezeten, en ik denk iedere keer gelukkig want als je van het gemiddelde uit gaat is het ook niet goed toch?? je hoort niet voor niets steeds in de media dat het gem kind te dik is.
dus wees blij dat die van ons daar niet bij horen, ik moet er niet aan denken dat je je kind op een dieet moet gaan zetten.

zolang jij het idee hebt dat je kind genoeg eet en drinkt en lekker actief is gaat het goed daar moet je gewoon op vertrouwen!!!
 
Hallo meiden,

Allemaal dank voor jullie reacties. Weet je, we maken ons er geen zorgen over hoor maar het is toch raar als een kinderarts dat dan ineens wel doet. Dus dat is eigenlijk het puntje waarom ik dit topic geplaatst heb. Wij noemen hem altijd ons 'bonzai-kindje'. Iemand (een vreemde) vroeg eens of dat ernstig was. Ja, toen zijn we in de lach geschoten hoor.

We hebben hem nu verteld dat hij van de kinderarts moet gaan eten en hij lijkt het zich aan te trekken. De ene dag beter dan de andere, maar tot nu toe eet meneer al een weekje redelijk. Vanavond zelfs helemaal zijn bordje leeg, zonder zeuren en miepen en piepen.

Toch fijn om te lezen dat er meer 'bonzai-kindjes' zijn. Inderdaad: zolang ze levendig zijn is er niks aan de hand. Duim maar voor me dat de kinderarts dat in april ook vindt...

Groet,

Anouk
 
Hoi,

Kijk ook even in de familie. Toen onze jongste werd geboren, verzuchte de verloskundige al:"oh, weer eens een kleintje!". Ze schijnen tegenwoordig allemaal 8, 9 pond te wegen. De mijne 3060 gram en mijn oudste (zoon) 2890 gram. Allebei voldragen kindjes. Mijn zoontje is nu 4,5 jaar oud en 16,4 kilo. Mijn dochter wordt in april 2 en weegt net 10 kilo. Allebei goede slapers en eters. Mijn man werd als kleuter naar de arts gestuurd, want hij zou ondervoed zijn. Zelfs mijn moeder werd vroeger naar een soort kamp (Kinabu) gestuurd, want ze was te klein/licht. Ikzelf was ook een ukkie. Mijn dochter draagt nu nog broeken maat 80. Ondertussen kletst en zingt ze al prima, draagt een paardestaart en klimt bijna net zo goed als haar broer van 4,5.

Groetjes Esther  
 
Terug
Bovenaan