Te licht, nog geen 10 kilo en al bijna 2,5 jaar oud!

Was ze weer,

Meneer is afgelopen week ziek geweest. Ik denk een griepje. Vier dagen lang helemaal niets (!!) gegeten. Gelukkig wel redelijk gedronken maar we zagen hem letterlijk afvallen. Gisteren voor de eerste keer weer mondjesmaat gegeten en vandaag ging het weer iets beter. Ook maar wat koekjes gegeven en zelfs een beetje chips om weer wat vet in dat lijfje te krijgen. Geloof me: dat krijgt-ie zelden! Gelukkig wilde hij het graag eten (let wel: de koek en de chips!). We hebben hem verteld dat hij vanaf morgen weer gewoon moet gaan eten omdat 'zijn buikje nu niet meer ziek is' . Nu maar afwachten hoe dat gaat morgen. In ieder geval is hij zeker weer wat lichter geworden door de afgelopen week. Hij moet het er dus eerst weer aaneten. Zucht... het lijkt wel of je onderhand nergens anders meer mee bezig bent dan met zijn eten.

Anouk
 
Hallo,
Hoe herkenbaar...
Het eerste wat de gynaecoloog zei toen ons 2e dochtertje geboren werd: "jij zal nooit grote baby's ter wereld brengen".   M'n beide dochtertjes waren amper 2.400 kg.
Ondertussen is ons oudste bijna 3 jaar en ons jongste 16 maanden en ze wegen allebei 10 kg!!!
Ons oudste, die dus heel licht is, heeft de bouw van papa, en ons jongste, heeft eerder mijn bouw.   We maken ons er absoluut geen zorgen over, ze eet soms wel veel en soms niet veel, maar dat is normaal aan die leeftijd.   Zolang je weet dat ze genoeg van alles binnenkrijgen en zolang ze levendig blijven...
Toegegeven, toen ze nog een baby was, zaten we wat meer met haar gewicht in, maar nu eigenlijk niet meer.   Dan moet je maar denken dat ze het geluk zal hebben om later niet met overgewicht te moeten kampen.
Iedereen ziet er anders uit, en gelukkig maar!!
 
Heel herkenbaar!
Ik heb ook 2 van die staakjes, al worden de verhoudingen de laatste tijd wat beter.
Ik heb een jongetje van drieenhalf, 14 kilo en een meisje van 2 jaar en 2 maanden, net over de 10 kilo. Ze zijn vrij lang (weet niet precies, maar in vergelijking met de andere, ook oudere kinderen van de psz) en lijken lang en dun.
Ik heb me ernooit veel zorgen over gemaakt, omdat mijn man en ik vroeger (ja, nu niet meer...) ook van die smalletjes waren.
Ik denk persoonlijk dat het met energie en beweging te maken heeft. Die 2 van mij rennen, springen, zijn het liefst buiten, en anders klimmen ze in huis overal op, ben ik hun persoonlijke glijbaan en rennen ze uren achter een bal aan...
Snelle verbranding.
Ze eten goed, maar zijn geen zoetekauwen. Drie goede maaltijden, die ze na al die beweging heeel snel naar binnen werken, en tussendoor nauwelijks tijd voor iets eten (drinken wel, maar niet teveel zoet, vanwege de tandjes). En dan willen ze alleen maar mandarijn...Was ik maar zo gezond bezig...
Sinds de oudste rustig puzzeltjes maakt en de jongste boekjes zit te "lezen" komen ze iets aan. En met die 14 kilo van de oudste ben ik al heeeel blij. En de jongste heeft eindelijk de magische 10kilo grens bereikt!
Bij de geboorte waren ze 3435 en 2810, dus ook vrij licht, zeker met de andere baby's op de kamer.
Alleen als ze weer een oorontsteking hebben gehad (gelukkig is dat al lang geleden) zijn ze weer afgevallen (slikken doet dan pijn, en dan gaat er bijna niets in). Voor dat dan weer is bijgetrokken...
Gemiddelden in groei zullen intussen hoger liggen, zodat lichtere kinderen uitzonderingen zijn, maar zolang ze verder gezond en tevreden zijn zie ik het probleem niet!
Groetjes, Ineke
 
Hoi,

Mijn dochtertje wordt alweer bijna 3 jaar (in Juni) en weegt nu ong. 10 kilo.
Ze was gewoon op tijd geboren maar vanwege groeiachterstand tijdens mijn zwangerschap woog ze bij haar geboorte slechts 1.830 gram.
Ze is een kerngezond actief meisje en er zijn dan ook geen zorgen omtrent haar gewicht.Ze groeit netjes met haar eigen curve mee.
Vanuit mijn familie zijn we allemaal tenger gebouwd, dus een deel erfelijkheid heeft ze ook meegekregen.
Ze is een echte peuter die afwisselend wel/niet wil eten.
Maar zoals het cb al zegt peuters weten vaak zelf precies wat ze wel en niet nodig hebben.
Zo heeft ze bijvoorbeeld dat als ze een tijdje meer van het fruit is ze een weekje later weer goed haar groenten eet.
pas is ze ook flink ziek geweest (buikgriep) en kon ze haast niets binnenhouden.
Nu is ze dat weer aan het inhalen en eet ze goed haar bordje leeg en tussendoortjes als een plakje kaas gaan er ook goed in.
Zo krijgt ze toch alles wel binnen wat ze nodig heeft.
Wel let ik erop dat ze genoeg ijzerrijke voeding eet zoals een boterham met appelstroop of speciale peutermelk aangevuld met ijzer.
Af en toe krijgt ze ook kindervitaminen.
Grappig vind ik dat er meer moeders zijn met tengere kids, in mijn omgeving zijn het allemaal flinke beren hahaha.

Mijn jongste dochter is trouwens gemiddeld qua gewicht, ze woog bij haar geboorte bijna 7 pond en dat is voor deze tengere mama heel wat hahah zelfs de gyn. stond er behoorlijk van te kijken en vroeg zich af waar ze gezeten had.
Ze heeft waarschijnlijk meer haar papa's genen

groetjes van deze mama
 
Beste allen,
Wat fijn om jullie verhalen te lezen. Mijn zoontje is 25 maanden en bijna 11kilo. Kwa gewicht buigt die steeds wat verder af. Kwa groei volgt die mooi zijn lijntje. Hij eet de ene dag beter als de andere dag. Verder gaat het heel goed met hem.
Maar nu zegt de dietiste dat die medische voeding moet innemen. En als die op min3 in de groeicurce zit dan sondevoeding... En dat terwijl ik mijn zoon als gezond zie... Voelt he gek dit. Iemand anders hier ervaring mee?
 
 
 
 
Ons dochtertje van bijna 2 weegt ook nog geen 9kg. Ik maak me er persoonlijk niet heel druk om, ik ben zelf ook klein en licht qua gewicht. Het is bij het cb een gemiddelde lijn, niet elk kind is hetzelfde behalve bij het cb. Zolang het blaakt van gezondheid en gewoon zijn ding doet zou ik me niet teveel zorgen maken.
 
Hoi.
Hier een kerel van net 3 jaar, 89cm en 12 5 kilo. Al sinds dat hij een maand of 4 is krijg ik telkens te horen dat hij te klein is. Zijn grove motoriek ligt hierdoor wel iets achter.
Verbaal is hij ontzettend sterk. Hij eet 4 boterhammen, 1a 2 stuks fruit, een tussendoortje en bijna een halve portie van een volwassene aan avondeten. Hij is overigens constant in beweging, dus hij verbrand ook voldoende.
Verder is het echt een vrolijk kereltje. Ik was zelf ook altijd te klein, nu 1,65m dus het zal met hem ook wel goedkomen 
 
Terug
Bovenaan