(Te) veel aankomen?

Hoi allemaal,

Ik ben woensdag 25 weken zwanger. Nu ben ik tot nu toe ongeveer 7 a 8 kilo aangekomen. Ik voel me enorm opgeblazen en hou ook vocht vast, maar toch. Ik voel me een beetje een vreemde in mijn lijf.
Het is mijn 3e zwangerschap, maar wegens complicaties ben ik vorig jaar mijn eerdere kindjes tussen de 17 en 23 weken verloren. Ik ben dus nog nooit zo ver gekomen als nu en ik zit op nieuw terrein qua lichaamsverandering.
Bij de start van deze zwangerschap was ik 66 kilo met 165 lengte. Was nog niet terug op mijn normale gewicht van voor mijn eerste zwangerschap (62kg) dus wel wat zwaar voor mijn doen, maar BMI was nog wel oké. 24,2 dus niet fantastisch, maar nog wel in het gezonde.
Ik kom heel wisselend aan. De ene controle is het 2,5 kilo in 2 weken, de vorige keer was het maar 600 gram in 2 weken.
De vk liet het aan mij of ik naar een voedingsdeskundige wilde (na die 2,5 kilo in 2 weken), maar ze gaf het (voor mijn gevoel) wel sterk in overweging. Ergens wil ik niet met onnodig veel kilo's eindigen, maar eerlijk gezegd heb ik helemaal geen zin in een dieet oid. Moet binnenkort wel zo'n suikertest gaan doen om zwangerschaps diabetes uit te sluiten.
Volgens de schema's die ik op internet vind zit ik best prima op gewicht, misschien net een kilootje te veel ten opzichte van het gemiddelde, maar ik voel me vreselijk vadsig, heb er voor mijn gevoel nog 4 kg extra bij in vergelijking met eerst, en die "vrijblijvende" verwijzing naar een voedingsdeskundige en die suiker test maken me toch wel onzeker.
Ik probeer voldoende te bewegen want heb een zittend beroep. Heb een hond waar ik dagelijks wel wat km mee maak, maar ik begin nu steeds vaker last te krijgen van bandenpijn. Verder probeer ik als het lukt qua energie 1x pw te "sporten", dwz body balance, een soort yoga en Pilates combi, maar mijn buik begint daar nu steeds meer in de weg te zitten dus ik verwacht dat ik daar binnenkort mee moet stoppen en een speciaal zwangerschaps klasje moet zoeken.

Sorry voor het lange verhaal. Mijn top prioriteit is boven alles een gezond kindje, maar ik hoopte me daarbij ook goed in mijn vel te voelen en dat lukt inmiddels wat minder goed. Geen ramp, maar het zit me wel dwars. Voel me vrij lelijk zwanger. Zit het tussen mijn oren? Hoe gaan jullie om met de kilo's en je veranderende lijf?
 
Wat vervelend dat je je er zo onzeker over voelt. Ik was behoorlijk wat aangekomen tijdens de zwangerschap en twee weken na de bevalling was daar helemaal niets van over. Als je weet van jezelf dat je gezond eet en genoeg beweegt zou ik me er niet te druk over (proberen te) maken. 
 
Echt niet onzeker zijn over je veranderende lijf, je bent iets heel moois aan het creëren! Ik heb een dochter van 8 weken en ik ben totaal in de zwangerschap 32 kilo (?!)) aangekomen. Echt verschrikkelijk want was hiervoor juist altijd degene die strikt met voeding sporten en leefstijl bezig was. Ik had wel zwangerschapssuiker maar zo minimaal dat ik geen dieet kreeg. Gelukkig maar want ik voelde me al slecht en heel erg onzeker dat ik daar geen zin in had. 2 weken na mijn bevalling was er al 12 kilo af, mede door heel veel vocht. Maar nu moet ik alsnog die 20 eraf krijgen. Ik heb me erbij neergelegd en mijn gezonde leefstijl weer lekker opgepakt en nu ga ik wel zien hoe snel het eraf gaat. Voorlopig zal ik mijn zwangerschapskleding nog dragen, ?
 
Wat rottig dat je je zo voelt! Heel begrijpelijk en niet iets wat je zomaar naast je neerlegt. Ik heb zelf van precies hetzelfde last dus ik snap je heel goed. 
Aan de ene kant wil ik je adviseren om je er inderdaad niet druk over te maken, maar dat is niet altijd even makkelijk. Ik hoop wel dat het al helpt om je verhaal te doen en de reacties van anderen te zien, dat geeft al veel perspectief denk ik. Ten minste, mij helpt het wel. Ieder lichaam is anders, ik heb al zo veel verhalen voorbij zien komen! Dat maakt dat ik ook probeer me niet al te veel aan te trekken van wat de verloskundige zegt. Een tijd geleden was ik namelijk tussen twee controles in (hier zat vier weken tussen) vijf kilo aangekomen wat natuurlijk best veel is in zo'n korte periode. Toen heb ik me helemaal verdrietig en gek laten maken door het bericht dat dit te veel was. En kreeg ik het advies om dus gezonder te eten. Het kwam ook wat harder aan omdat ik vorig jaar juist bijna tien kilo ben afgevallen en het voelde alsof al die moeite voor niks was. 

Het gezonder eten heb ik wel een beetje gedaan maar ik gun mezelf nog steeds regelmatig wat lekkers, en nu hang ik ineens al een aantal weken op precies hetzelfde gewicht!     En ook als het niet zo was; dan maar een paar kilo's 'te veel'. Ik vind zwanger zijn al lastig genoeg zonder ook nog eens niet af en toe eens een reep chocolade te mogen pakken. Er kunnen en mogen al zo veel andere dingen niet. Soms blijft dat moeilijk en dan sta ik mezelf ook toe om dat te voelen, het heeft niet zo veel zin om me dat gevoel te ontzeggen. Ik denk dat het beter helpt om tegen jezelf te kunnen zeggen dat het inderdaad gewoon klote is en dat dat gevoel er mag zijn!
 
Worden jullie gewogen bij de controles? Bij mij is dit nog nooit gebeurd, niet bij deze zwangerschap en ook niet mijn vorige 2.
 
Nouja net die paar kilos extra (die nog 'over' waren van de vorige zwangerschap(pen)) maakt voor jou qua gevoel dan misschien net het verschil in je comfortabel in je lichaam voelen of niet. Daar is, vind ik, niets geks aan, maar het is wel heel vervelend als je je zo onzeker voelt. Ik denk dat heel veel vrouwen/mama's dat gevoel herkennen. Blijven bewegen is natuurlijk sowieso belangrijk voor de conditie maar m.b.t. je gewicht zul je het resultaat toch echt uit voeding moeten halen, aangezien je niet zo hard kunt trainen dat beweging daarin echt een verschil zou uitmaken. Op dieet vind ik altijd zo extreem/streng klinken, ik ben nog nooit op dieet geweest voor mijn gevoel maar ik ben wel eens 10 kilo afgevallen, door te letten op wat ik eet. Je weet globaal best wel wat wel en niet goed is, en het gaat om de totale balans. Niet te streng, maar gewoon: geen frisdrank/fruitsap, snoep met mate, vooral proberen relatief gezien wat meer eiwit en groente binnen te krijgen en wat minder vet/koolhydraten. Ook zonder buikbaby gewoon goed om op te letten. :) Een diëtiste kan je daar wel goed bij helpen, zeker als je zwanger bent is het belangrijk dat je niets extreems gaat doen qua lijn. En af en toe genieten moet ook!
 
Ik word wel gewogen bij controles, maar hoor ook van andere dames bij andere verloskundige praktijken dat zij dit inderdaad ook niet hebben.
 
Dank voor jullie reacties! Ik eet niet ongezond en snoep met mate (wel iets meer dan in niet-zwangere toestand). Ik denk dat ik wel te veel brood eet, maar ik heb gewoon echt honger en een boterham vult gewoon beter dan een bakje yoghurt (waar ik de dag overigens wel mee start als ontbijt)
Ik word dus ook gewogen bij de vk ja, elke controle opnieuw. Zal volgende week de weging even afwachten en dan kijken of ik contact opneem met de voedingsdeskundige.
 
Terug
Bovenaan