te veel stress

Hoi Jeannette,

Mijn moeder was overleden en 2 weken later kwam ik er achter dat ik zwanger was. Ik kan je verzekeren dat dat veel stress geeft. Ik heb een hele lieve en rustige zoon gekregen. De verloskundige zei gelijk dat ik waarschijnlijk een druk kindje zou krijgen maar daar heb ik niets van gemerkt. Hij is inmiddels ruim 2,5 jaar oud en nog steeds een heerlijk ventje.

Inmiddels ben ik zwanger van de 2e en heb weer last van veel stress door omstandigheden in de familie. Weer zegt de verloskundige dat ik moet proberen het van me af te zetten omdat ik anders misschien een druk kindje krijg. Maar de dingen die gebeuren zijn te heftig om het naast me neer te leggen. Ik hoop nu  dus maar  dat dit kindje net zo'n lief en rustig kindje zal worden als mijn zoontje.

Groetjes,
Nanda

hallo vange 142

Ik kan alleen uit m'n eigen ervaring spreken en ik moet eerlijk bekennen de kleine moet ook nog geboren worden!
Maar ook ik heb heeeeel veel stress en spanning gehad door geoh op het werk en ziekte die ik al voor de zwangerschap had.
Ook ik maakte me daarover gigantische zorgen. Ik kreeg ook harde buiken, pijnlijke steken e.d.   En maar zorgen om die kleine.
Ik ben nu 21 weken richting de 22 weken, maar de kleine doet het goed qua groei en ontwikkeling!
Wat ik heb gehoord heb is dat een constante stress en spanning  tijdens de gehele zwangerschap  er toe kan leiden dat het kindje ADHD krijgt.  

Of dit waar is weet ik niet. Ik weet wel hoe meer je je zorgen maakt, hoe erger de spanning is en dat het een circkeltje word.

Ik denk nu maar zo ik doe alles er aan om de kleine zo'n gezond en rustig mogelijke groei en ontwikkeling te geven. Wat het ook mag krijgen of ontwikkelen het is het kindje zijn of haar toekomst c.q. levenslot. Ik ga mezelf geen schuldgevoel of rotgevoel geven over wat ik wel of niet had moeten doen. Ik schiet er niks mee op en de kleine  helemaal niet.

Mijn moeder had al een schuldgevoel over dat ik met klompvoeten geboren werd, waarbij er door meerdere mensen werd gezegd het komt door haar! Ik heb geen behoefte om me door stress en spanning aan te laten praten dat het door mij komt dat het kindje evt. ADHD krijgt.

Al let ik wel veel en veel meer op mezelf wat betreft spanning en stress. Ik neem meer dan voldoende rust en ik weet  waar m'n grenzen liggen qua inspanning!

Succes vrouwtje!!!  

I

Hoi allemaal,

Ook ik (bijna 38 weken) heb net als Nanda veel stress ondervonden van dag 1 tot nu door familieomstandigheden en hoop dat dit geen invloed heeft op de baby.

Ik weet wel dat bij mijn 1e kindje door stress (veroorzaakt door een erge jaloerse en vervelende moeder, komt dit toevallig ook bij een van jullie voor :-( ?)
het geven van borstvoeding erg beïnvloed en de stressfactor hormonen vergroot.

Het is erg vervelend dat je niet kunt genieten omdat anderen dit (stress)  vaak veroorzaken.

Laten we hopen op een ontspannen bevalling en een rustig kindje...

Jolanda

Hallo,
Bij mijn eerste zwangerschap heb ik 9 maanden stress gehad,veel harde buiken,huilen,depri voelen etc. etc.
Maar mijn kind is echt niet anders of drukker, is vanaf de geboorte rustig geweest.Ook werd er mij verteld dat die harde buiken konden leiden tot een vroeggeboorte,maar bij 42 weken is onze dochter pas geboren.
Ik zeg niet dat teveel stress goed is,maar ik denk dat het verschilt van vrouw tot vrouw.Probeer in ieder geval s'nachts goed te slapen en je rust te nemen,desnoods overdag wat slapen.Of een warm bad om wat   te ontspannen,en ik weet niet welke stress je hebt maar probeer daar ook goed over te praten.

Terug
Bovenaan