Te weinig borstvoeding?

Onze zoon  Thomas is vandaag 14 dagen oud en tot nu toe geef ik nog steeds borstvoeding, ik ben alleen bang dat ik niet genoeg melk kan geven.

Mijn linker tepel is ingetrokken waardoor Thomas niet aan die borst kon drinken, tijdens de kraamperiode ben ik niet voldoende geholpen waardoor deze borst niet op gang kwam.
Nu heb ik een tijdje een tepelhoedje gebruikt, maar had het idee dat de borst nog niet goed op gang kwam, en moest hem daarna altijd nog de rechter borst geven.
 
Sinds een paar dagen ben ik daarom maar gaan kolven met een electrische kolf om het toch maar op gang te brengen, maar ik krijg maar 0,35 ml/cc melk en dan is het echt op...

Aan mijn rechterborst drinkt Thomas wel goed, maar omdat hij deze borst elke 3 uur krijgt wordt deze behoorlijk pijnlijk en heb ik het idee dat Thomas te weinig krijgt, want hij gaat steeds meer jengelen en wil steeds vaker voeding.....

Hoeveel melk heeft mijn zoontje nu eigenlijk nodig?
Hoeveel kolven jullie gemiddeld per borst?
Is het normaal dat ik maar 0,35 ml geef of is dit voor 14 dagen echt te weinig?
Zal ik hem de afgekolfde melk aanbieden, en hoe?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen...

Groetjes Marieke en Thomas 14 dgn.
 
Eerst een paar vragen, ik neem aan dat je bedoelt dat je 35 ml per keer kolft? Dat is vrij normaal mat 14 dagen

verder voed je nu op rechts, dat is ook geen probleem. ik voed al 4 maanden alleen op de rechterkant en de linkerkant hangt er voor niks bij

pijn mag voeden absoluut niet doen!! ook niet als hij vaak drinkt! leg je goed aan? neemt hij een flinke hap waardoor hij niet alleen de tepel maar ook een deel tepelhof in zijn mond heeft?

En wanneer je om de 3 uur voedt, is dat op zijn verzoek of omdat je je aan een schema houdt>? advies is om op verzoek te voeden, dus zovaak als hij wil! dat onrustige kan ook door krampjes komen
drink je veel melk (producten)? laat die anders eens staan. tegen krampjes werkt een warm badje en over het buiken wrijven, met de klok mee ook erg goed

verder kan je eens contact opnemen met het VBN, www.borstvoedingnatuurlijk.nl of stel deze vraag eens op www.borstvoedingsforum.nl
en anders eens contact opnemen met een lactatiedeskundige. prijzig, maar vaak wel demoeite waard!

succes en volg ook je gevoel!!
 
quote: marieke-1973 schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('09-11-2005 15:23:28'));

Onze zoon  Thomas is vandaag 14 dagen oud en tot nu toe geef ik nog steeds borstvoeding, ik ben alleen bang dat ik niet genoeg melk kan geven.

Mijn linker tepel is ingetrokken waardoor Thomas niet aan die borst kon drinken, tijdens de kraamperiode ben ik niet voldoende geholpen waardoor deze borst niet op gang kwam.
Nu heb ik een tijdje een tepelhoedje gebruikt, maar had het idee dat de borst nog niet goed op gang kwam, en moest hem daarna altijd nog de rechter borst geven.
 
Sinds een paar dagen ben ik daarom maar gaan kolven met een electrische kolf om het toch maar op gang te brengen, maar ik krijg maar 0,35 ml/cc melk en dan is het echt op...

Aan mijn rechterborst drinkt Thomas wel goed, maar omdat hij deze borst elke 3 uur krijgt wordt deze behoorlijk pijnlijk en heb ik het idee dat Thomas te weinig krijgt, want hij gaat steeds meer jengelen en wil steeds vaker voeding.....

Hoeveel melk heeft mijn zoontje nu eigenlijk nodig?
Hoeveel kolven jullie gemiddeld per borst?
Is het normaal dat ik maar 0,35 ml geef of is dit voor 14 dagen echt te weinig?
Zal ik hem de afgekolfde melk aanbieden, en hoe?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen...

Groetjes Marieke en Thomas 14 dgn.



Hi Marieke,

Je kan echt wel genoeg melk geven hoor!!!!! Zelfs op één borst kan je je kind groot brengen! Deze onzekerheid is compleet normaal en het houdt iedere borstvoedingsmoeder bezig.... Je ziet nu eenmaal niet wat je kind binnen krijgt en kolven is daarvoor ook al geen goede graadmeter. Met kolven krijg je toch meestal veel minder uit je borst dan dat je kind er uit krijgt.... Het is een totaal andere manier van "melken"

De enige keren dat ik meer voeding uit een borst kolf, is als ik tegelijkertijd mijn dochter aan de andere borst laat drinken.... Doe ik dat niet, krijg ik bedroefend weinig uit mijn borst (30 cc)..... doe ik het wel, dan is voor ik het weet het flesje al voor de helft vol... (90 cc). Mijn dochter is nu trouwens vier maanden oud.

Voeden op verzoek is echter wel een voorwaarde.... als jij aanlegt zodra je kleintje er om jengelt... wordt binnen een paar dagen de productie verhoogd... Dus hou je nou niet vast aan die drie uur.... Leg je zoon aan zodra hij jengelt, of smakgeluidjes gaat maken..... Het is altijd even een paar dagen afzien, maar de productie gaat echt omhoog!!!!

Het forum www.borstvoedingsforum.nl is voor al deze onzekerheden en vragen echt een uitstekend forum. Er zitten veel moeders die borstvoeding geven en die je echt een hart onder de riem kunnen steken!!!!

Wat de afgekolfde melk betreft... ik zou dat gewoon even opsparen (in zakjes in de vriezer) zodat je zoon "live" voor verhoogde productie kan zorgen. Leg hem zoveel mogelijk aan, als je kolft bewaar je die melk en als je er even doorheen zit, zou je die afgekolfde melk bij elkaar kunnen doen en het 's avonds geven (kan ook uit een softcupje om tepel/speen verwarring te voorkomen) om even een paar uurtjes rust te creëren. Zo forceerde ik nog wel eens een eind aan een aantal regeldagen. Gewoon om even een paar uur achter elkaar te kunnen slapen.....

Dat zulke kleintjes vooral eind van de middag en de avond onrustig zijn en eigenlijk alleen de borst willen, is normaal hoor! Dat heet clusteren voor de nacht. Ook die fase gaat weer voorbij!

Sterkte en hou vol! Groetjes Nynke
 
Hoi Joosje,

Allereerst bedankt voor je reactie.

Ja, ik kolf tussen de 20 en 35 ml per keer, mooi dat dit vrij normaal is.
Nu voed ik alleen rechts.
De pijn is gekomen doordat ik een kloofje  kreeg op mijn tepel dit is tijdens de kraamtijd gekomen, hier heb ik nu zalf voor (Bepanthen).
Als ik aanleg doet het dan even zeer, en hij begint nu eindelijk te leren dat hij een grote hap moet nemen, dan doet het ook geen pijn meer als hij goed pakt.

Ik voed nu om de drie uur, dit moet ik doen tot het consultatiebureau zegt dat hij weer goed op gewicht is. Tevens drink ik zelf  ca.  een liter  melk per dag en eet daarnaast nog yoghurt of kwark.

Ik zal  eens proberen om hem op verzoek laat drinken en zal eens wat minder melkproducten nemen, ik hoop dat het helpt, als hij zich goed voelt dan kan ik me ook weer goed voelen en zekerder.

Morgen zal ik eens op de sites kijken die je hebt genoemd.

Nogmaals heel erg bedankt voor je reactie.

Groetjes Marieke en Thomas
 
Hoi Marieke,
Ik had niet veel melk in begin en kreeg de advies om   1 flesje bruin bier met weinig alch te drinken..   Dat hielp me heel erg veel...   Ik drink nu nog steeds   een flesje per dag van Heineken   Is nog lekker ook!     Het kan namelik geen kwaad want het is zo weinig alch.
Mss dat je dat wilt proberen...   Maar het kan echt wel.met alleen een   borst...   maar   bij mij kwam de andere borst al snel opgang...  
Je kindje geeft zelf wel aan als ie te weinig krijgt...   Dan zal hij al veel eerder vragen om eten..

Veel sucses ermee....
Groetjes
wilma
 
Hoi Joosje,

Allereerst bedankt voor je reactie.

Ja, ik kolf tussen de 20 en 35 ml per keer, mooi dat dit vrij normaal is.
Nu voed ik alleen rechts.
De pijn is gekomen doordat ik een kloofje  kreeg op mijn tepel dit is tijdens de kraamtijd gekomen, hier heb ik nu zalf voor (Bepanthen).
Als ik aanleg doet het dan even zeer, en hij begint nu eindelijk te leren dat hij een grote hap moet nemen, dan doet het ook geen pijn meer als hij goed pakt.

Ik voed nu om de drie uur, dit moet ik doen tot het consultatiebureau zegt dat hij weer goed op gewicht is. Tevens drink ik zelf  ca.  een liter  melk per dag en eet daarnaast nog yoghurt of kwark.

Ik zal  eens proberen om hem op verzoek laat drinken en zal eens wat minder melkproducten nemen, ik hoop dat het helpt, als hij zich goed voelt dan kan ik me ook weer goed voelen en zekerder.

Morgen zal ik eens op de sites kijken die je hebt genoemd.

Nogmaals heel erg bedankt voor je reactie.

Groetjes Marieke en Thomas


Wederom een CB die niet weet waar ze het over hebben, sorry dat ik het zeg. Een 3-uurs ritme is een normaal ritme voor een baby die al goed drinkt en voldoende binnen krijgt en op goed gewicht is
 Maar dan komen ze uit zichzelf om de drie uur, en niet omdat iemand hem dat zegt. Wanneer ze op verzoek drinken, kan dat de ene keer om de 2 uur zijn en de andere keer om de 4 uur. Op verzoek betekent overigens van 2 kanten, wil jij over een half uur naar de supermarkt maar hij heeft nog geen honger, gewoon voeden!
Ik had mijn dochter op een 'goede' dag soms wel 10-12 keer aan de borst. En dan ook aan maar 1 kant!!
Als die kloof alleen nog pijn doet bij het aanhappen is dat geen ramp, wanneer die genezen is kan je weer aan 2 kanten voeden.

Een goede hap nemen kan je stimuleren door je vinger op zijn kin te leggen als hij hapt, dan duw je die ZACHTJES iets verder naar beneden. De tong moet ook over de onderkaak liggen, lipjes netjes naar buiten gekruld!

Mocht hij toch nog blijven jengelen, ondanks dat je voedt op verzoek, vervang dan die melk die jij zelf drinkt een tijd (tot je zoontje 3 maanden is) door andere vloeistoffen, sojadrink etc kan ook prima. Hij kan hier wat gevoelig op reageren....

Als je af en toe een hart onder de riem wil over msn: leonoor@hotmail.com

Succes!!
 
Terug
Bovenaan