Te weinig borstvoeding?

Hallo Marieke,

Het is vrij normaal dat  met kolven minder melk vrij komt dan met voeden. Dat heeft te maken met de toeschiet-reflex. Als je je kindje aan de borst hebt, dan schiet de melk veel makkelijker toe dan bij een kolf.
Toen ik in het begin ging kolven (Stan was toen ongeveer 4á5 weken oud) toen kwam er soms maar 20 of 30 cc per borst uit. Na veel staren naar mijn ventje in de box schoot de melk veel beter toe en ging het kolven ook beter. Er bestaat ook een neusspray om de toeschietreflex te stimuleren; syntocicon. Deze gebruikte ik alleen als ik op mijn werk moest kolven omdat het toeschieten daar gewoon veel lastiger ging.

Over de hoeveelheid BV die je baby nodigheeft; ik heb het even opgezocht in een boek ("borstvoeding geven" van Adrienne de Reede-Dunselman). Er is nl een berekening voor:
De vuistregel is 150cc per kilo lichaamsgewicht op één dag. Als je baby bijvoorbeeld 4 kilo weegt, dan is het 4x150=600cc. Dat zou per voeding dan ongeveer 100 cc kunnen zijn. Een beetje afhankelijk natuurlijk van het aantal voedingen per dag.

Veel succes!

Groetjes Marieke
(mv Stan, 04-09-04 BV gehad tot 9 maanden)
 
Die rekensom is voor BV-kindjes anders, namelijk: 115 X gewicht in kilo's gedeeld door aantal voedingen per dag.

Syntocinonspray werkt zeker bij kolven, echter moet je hier niet direct naar grijpen, er zijn ook andere manieren om eerst te proberen

bijvoorbeeld warme compressen op de borst voor het kolven, muziekje aan en foto van baby in de buurt etc
 
Hoi Marieke,

Heb je al geprobeerd om eerst even te kolven tot de tepel goed naar buiten komt en dan Thomas aan je "slechte"borst aan te leggen?
Mischien kan hij hem dan wel goed pakken.
Ik zou het wel pas proberen wanneer je zeker weet dat hij aan de "goede"borst wel goed hapt.
Succes ermee
Groeten Marieke (mv Rick 170903 en Joost 210905)
 
Hoi hoi,

Allereerst allemaal heel erg bedankt voor jullie reacties en adviezen.
Met mij en Thomas gaat het al een stuk beter.
Ik voed nu op verzoek en zit op 7 á 8 voedingen per dag en ik heb het idee dat de "goede" rechterborst voldoende melk kan geven.
Hij komt trouwens wel redelijk om de drie uur, hij heeft een goede ingebouwde wekker

Thomas is in elk geval 200 gram aangekomen in een week tijd, prima dus!

Na nog een  paar dagen te hebben  geklungeld  met de kolf op de linkerborst ben ik sinds 3 dagen gestopt met kolven, Thomas wilde er ook niet aan drinken, want hij kan gewoon geen vat krijgen op de borst (ingetrokken tepel)  en kreeg genoeg binnen als hij alleen rechts dronk..
Ik heb ongeveer een dag last gehad van stuwing maar dat zakt nu mooi af.

Nu ik alleen rechts geef merk ik dat ik veel rustiger ben geworden en meer kan genieten van het geven van de voedingen.
Ik "moet" na die tijd namelijk niet meer mijn linkerborst afkolven of moet nog proberen of Thomas nog eens wil toehappen...

Thomas drinkt goed,  je hoort dat hij de voormelk gulzig wegslokt, daarna begint hij rustig met de rest, soms ligt hij wel 30 minuten bij me aan de borst.
Af en toe geeft hij een mondje terug, dat zie ik dan als teken dat meneer gewoon teveel heeft gedronken..

Kortom ik ben weer helemaal happy en hoop dat ik dit minimaal een half jaar kan volhouden.

Groetjes Marieke (Thomas 27-10-2005)
 
Terug
Bovenaan