Te weinig melk uit borstvoeding

Onze baby is nu een kleine maand oud, en hij zou nu 600 ml borstvoeding per dag moeten krijgen. Als we meten dan komen we echter niet verder dan 300 ml per dag. De kinderarts in het ziekenhuis adviseerde om FV bij te geven, en dat doen we nu dus. Hij groeit nu echter enorm hard (afgelopen week ruim 400g per week). Waar moeten we op letten als we FV en BV combineren?

(voordat we allerlei opmerkingen krijgen die neerkomen op "harder proberen... alleen borstvoeding is beter!": dat weten we. Iedere 3 uur gaat hij aan de borst, en daarna wordt het restant afgekolft -meestal 10-20 ml per keer- om zoveel mogelijk te stimuleren en dan zijn de borsten echt leeg. Na 3 weken proberen zitten we echter nog steeds op 300 ml per dag. Dat is echt onvoldoende, al is het maar vanwege het water. Het lijkt echter ook niet achteruit te gaan, en hierom willen we proberen te combineren).
 
Hoi,
 
Hoe meet je? Want als je kolft, komt er veel minder uit dan wanneer de baby drinkt. Dus kijken hoeveel ml je kolft wil niet zeggen dat dat hetzelfde is als wat je baby drinkt. Kwam hij zonder fv niet genoeg aan? Als hij 400gr aankomt in een week, kan het zijn dat hij toch meer bv binnen krijgt dan je denkt. 
 Heb je al eens een consult bij een lactatiekundige overwogen?
 
groetjes
 
Is vaker aanleggen ook geen optie? Mijn kleintje dronk de eerste 6-8 weken om de 2 uur. 
Wat hierboven ook gezegd wordt, hoe weet je wat hij drinkt? Of weeg je hem voor en na elke voeding? 
 
 
We hebben hem in het begin regelmatig gewogen voor en na een voeding. Meestal was het ergens tussen de 10 en 20 gram (en dus ml) dat erbij kwam. Na een voeding was hij absoluut nog niet tevreden, en hij verloor gewicht toen we hem bij wijze van ultieme poging 2 dagen alleen maar borstvoeding gaven (los van het feit dat hij nauwelijks stil te krijgen was). Nu geven we na voeden + pomp over het algemeen nog 60 ml extra voordat hij een happy camper is.
In het kort: we proberen de productie te verhogen, maar daar gaat mijn vraag niet over. Stél dat "wij" gewoon bij die 2% horen: moet je borstvoeding dan maar helemaal opgeven of is er nog een tussenweg?
 
Als jij perse wil dat hij toch iets van borstvoeding binnen krijgt zou ik ervoor kiezen om al je melk af te kolven en dat als "extra" geven naast flesvoeding.. 
dan krijgt hij zijn dagelijkse hoeveelheid binnen maar toch de extra's uit jouw borstvoeding! 
 
Hallo Martijn,
Dat klinkt als een lastige situatie; zorgen om de groei van je baby en om het geven van borstvoeding... Om antwoord te geven op je laatste vraag: ja, er is een tussenweg. Jullie zouden bijvoorbeeld kunnen overwegen om de extra voeding aan je kind te geven terwijl hij aan de borst drinkt. Dat kan met een borstvoedinghulpset, een plastic flesje dat omgekeerd om de hals van de moeder hangt. Een dun sondeslangetje loopt dan vanaf het flesje langs de borst naar de tepel. Zo krijgt de baby tijdens het drinken aan de borst bijvoeding en stimuleert hij ook direct de melkproductie. Daarbij is het wel belangrijk dat de baby goed is aangelegd. Daarover kun je hier en hier meer lezen.
Mocht je het fijn vinden om jullie situatie en de mogelijkheden te bespreken met een ervaringsdeskundige, neem dan gerust contact op met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk.
 
Bij onze eerste ging het rap op de borstvoeding. Het werd binnen de kortste keren een kleine rolmops.
Bij onze dochter hadden wij hetzelfde probleem. Ze viel af en bleef komen. Dit terwijl Ik toch genoeg produceerde.
 
Uiteindelijk heb ik twee volledige borsten gekolft en toen viel het kwartje. Als je bv een poos laat staan in de koelkast. Dan scheidt het vet zich van de rest. Bij onze zoon was het vet / vocht percentage bijna 50/50, maar bij onze dochter nu nog niet eens 30/70 .
Ik wilde net als jullie bv blijven geven, dus dat heb ik gewoon extra erbij gegeven voor de dorst zeg maar. Daarbij kv.
Na een paar dagen merkten we al verschil. Ze was veel minder hongerig, sliep opeens door en begon weer aan te komen. 
De mate kv / bv zou je evt met een lactatiedeskundige kunnen bespreken. 
 
Terug
Bovenaan