Te weinig melk uit borstvoeding

Hallo Biebsie,

Ik kan me voorstellen dat je op zoek bent naar een oorzaak voor de onvoldoende groei van je dochter. Het is inderdaad mogelijk dat een baby aan de borst niet voldoende vette melk binnenkrijgt. Dat kan gebeuren als ze de borst niet goed leegt, bijvoorbeeld vanwege niet goed aangelegd zijn, een beperkte voedingsduur (de baby wordt na een vaststaand aantal minuten van de borst gehaald) of bij overproductie (er wordt dan veel meer melk aangemaakt dan de baby kan drinken). Hoe leger de borst, des te vetter de melk. De afgekolfde melk zegt niet direct iets over de samenstelling van de totale voeding aan de borst, omdat afkolven en drinken aan de borst twee processen zijn die verschillend kunnen verlopen. Een baby die goed is aangelegd, leegt de borst over het algemeen namelijk veel effectiever dan een kolf.

Het geven van kunstvoeding is een maatregel om het symptoom (= te weinig groei) te bestrijden, maar het lost het daadwerkelijke probleem niet op.Wanneer je baby niet goed groeit, is het van belang om te kijken wat er aan het borstvoedingsmanagement kan worden verbeterd. Voor goede, professionele begeleiding kun je inderdaad terecht bij een lactatiekundige IBCLC.
 
Bedankt voor je antwoord. 
In mijn geval was er sprake van niet genoeg voeding in de melk.
Ze dronk goed en hapte goed aan. Had ervaring met een eerste en tevens prof advies gevraagd. 
 
Oei, het is echt een misvatting dat moedermelk te weinig voeding kan bevatten... Ik begrijp uit je eerdere ervaring dat je eerste kindje prima groeide van jouw melk. Het zou toch een beetje gek zijn als je lichaam bij een tweede ineens besloot om te weinig voedingsstoffen in de melk te stoppen ;-) De samenstelling van moedermelk is altijd goed; het verloop van de voedingen is bepalend voor de overdracht van al die voedingsstoffen in de juiste hoeveelheid (zoals ik al schreef: hoe leger de borst, des te vetter de melk; om o.a. genoeg vetten binnen te krijgen, is het dus belangrijk dat een baby de borst steeds goed leegdrinkt). Is het een professional die je dit heeft verteld? Dan is een klacht zeker op z'n plaats. Gaat het om een gecertificeerde instelling (voorheen borstvoedingcertificaat, nu Baby Friendly Nederland), dan kun je op de website van Baby Friendly Nederland een review plaatsen.
 
Terug
Bovenaan