Te weinig moedermelk... HELP

Dat een baby 's avonds elk uur komt is wel normaal. Dat deed mijn dochter in het begin ook. Ik had er ook wel soms een beetje genoeg van. Maar dat is ook omdat je eigenlijk wel wat anders wilt doen dat met je baby aan de borst zitten. Maar ga lekker op de bank zitten met een boek of de televisie aan. En dan je favoriete drankje en eten erbij (laat die het liefst brengen door je partner) en zo kom je de avond wel door.
Het gaf bij mij heel wat minder frustratie door me er gewoon niet druk over te maken.   Dat klinkt makkelijk maar het heeft bij mij zo'n twee maanden geduurd dat ik dacht van wil ze drinken, dan wil ze drinken hoe veel en hoe vaak maakt mij niet uit. Ik houd het niet meer bij. Dat geeft veel meer rust.
Ik weet niet hoeveel je baby wakker is overdag. Maar als dat veel is dan kan je baby misschien ook oververmoeid zijn. En dan kunnen ze erg moeilijk in slaap komen en vaak alleen maar aan de borst.   Achteraf denk ik dat mijn dochter ook vaak oververmoeid was. Probeer je kindje in bed te leggen voor een slaapje bij de eerste tekenen van vermoeidheid bv. gapen of in de ogen wrijven.
En als je twee borsten hebt gegeven en je kindje lijkt nog steeds honger te hebben dan kun je de eerste borst weer geven enz enz. net zolang tot je kindje voldaan is.
Ik heb er ook weleens doorheen gezeten, maar geef niet op. Als het eenmaal goed gaat is het erg makkelijk en het is het allerbeste eten wat je je kleintje kan geven.
Net zoals bovenstaande tip: kijk op www.borstvoedingsforum.nl
Daar vind je heel veel herkenning.

Oh ja, en wat je kolft is niet gelijk aan wat een baby uit de borst drinkt, een baby kan veel beter melk uit de borst halen dan een kolf.

Groetjes,

Linda moeder van Rebecca 11 november 2005

Hai Sandra, ik begrijp hoe radeloos je hier van kunt worden. Mijn zoontje is nu bijna 6 weken oud en al zes weken zijn we aan het proberen om het vraag en aanbodprincipe op elkaar af te stemmen.
Drie weken geleden, tijdens de hitte, legde ik hem iedere keer aan als hij huilde. Ik dacht dat hij honger of dorst had. Omdat hij hierdoor ongeveer 12 keer per dag eten kreeg, kwam hij (en ik ook) nog nauwelijks aan slapen toe. Hierdoor werd hij huilerig en kreeg hij van mij weer de borst (de borst is een troostmiddel voor babies). En trouwens, babies zijn het liefst bij mama. Soms willen ze alleen maar geknuffeld worden. Hoe dan ook, hij kwam erg veel aan en bleef ontevreden. Ik gaf bij de wijk aan dat ik er aan onderdoor ging, terwijl mijn zoontje het eigenlijk heel goed deed. Ze hebben hem op 'dieet' gezet. Nog maar zes voedingen per dag (afhankelijk van het gewicht) met ongeveer 4 uur ertussen. Het kost wat moeite en geduld (met name om het huilen aan te horen), maar er komt verbetering in. Na twee weken komt hij hetzelfde gewicht aan met de helft van het aantal voedingen. Je lijft past zich aan aan jouw behoefte. Kolven is wel oke, maar dit kun je het beste doen als je last van stuwing hebt en om op regeldagen je produktie te verhogen. Je borsten zijn nooit leeg en inderdaad, vier keer aan twee borsten tijdens een voeding is beter dan 1 keer heel lang aan 1 borst. Zo verhoog je je produktie ook. Je kunt ook kijken op www.inbakeren.nl , www.debakermat.nl . Twee sites waar veel over borstvoeding en regelmaat staat beschreven.
Ik heb er veel aan gehad, heb nu zelfs tijd voor een kopje koffie en een krantje 's ochtends (en natuurlijk ook voor de was en de strijk). Als je echt onzeker blijft, moet je overleggen op de wijk of en lactatiekundige inschakelen. Het is voor borstvoeding heel belangrijk dat je rustig en zeker bent, anders loopt de productie terug.

Heel veel succes!!!

Volgens mij kunnen borstvoedingsbaby's niet teveel aankomen. Borstvoedingsbaby's hebben vaak een andere groeicurve dan flesgevoede baby's. Ze komen de eerste maanden meer aan. En tegen de vier maanden minder aan dan flessenbaby's.
Iedereen is het er volgens mij over eens dat je een baby moet voeden al hij/zij honger heeft.
Alleen is het in het begin soms moeilijk te zien of een kindje honger heeft of dat er wat anders is. Tenminste dat was bij ons wel zo. Je kunt misschien een lijstje aflopen in je hoofd, zo van wil hij misschien naar bed, kan hij krampje hebben verveelt hij zich enz en   daar proberen wat aan te doen, en als dat niet helpt,   dan zal hij wel honger hebben en dan dus aan de borst. Zo deed ik dat ongeveer.
En soms dan hebben ze mamahonger en willen ze daarom aan de borst. Ik had zoiets van, nou ja als je daar rustig van wordt waarom niet. Verwennen kun je volgens mij dan nog niet en het overdreven (in jouw ogen) veel willen drinken is bij ons vanzelf overgegaan. Mijn dochter drinkt nu om de 3 uur ongeveer (overdag dan) en dat vind ik helemaal niet zo veel, want je drinkt toch zelf ook wel om de drie uur wat. Dus waarom een baby niet.
Bij ons hielp het goed om onze dochter in de krampjeshouding(dat is over de arm) neer te leggen als ze onrustig was. Daar werd ze rustig van en dan viel ze soms ook in slaap.
Ik vind van om de twee uur (minstens) naar om de vier uur wel een beetje rigoreus. Ik heb na een bezoek aan het cb ook 1 keer geprobeerd een voeding uit te stellen (met een kwartiertje maar). Nou, dat was ongeveer het langste kwartier uit mijn leven. En niks hielp, afleiden ook niet. Daarna heb ik dat niet meer gedaan. We kunnen niet zien of de maag van een baby leeg is of niet. Zou wel makkelijk zijn. Maar moedermelk is erg licht verteerbaar en de maagjes zijn klein. Dus kunnen ze vaak honger hebben.

Boekentip: Het boek lekker slapen, zonder huilen van E. Pantley.
En nogmaals het is erg belangrijk (dat wist ik toen ook niet of wilde ik niet weten) om een jonge baby op tijd naar bed te brengen voor een slaapje.

Groetjes,

Linda moeder van Rebecca 11 november 2005

Oh ja, als je op schema voedt, dan heb je wel kans regeldagen te missen. Waardoor je dan later te weinig voeding hebt. Dus probeer echt te kijken of je kindje honger heeft en leg hem/haar dan aan.

Hai Sandra,
ik leer elke dag weer bij. Op de site van www.inbakeren.nl staat ook een link naar de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Daar hoef je geen lid van te zijn, maar je kunt wel gebruik maken van de telefonische informatiedienst. Ik heb net gebeld met wat vraagjes en ik ben weer helemaal gerustgesteld. Zo werd mij gisteren op het consultatiebureau gemeld dat mijn zoontje wel terug kan naar vijf voedingen, terwijl hij (en ik ook) het prima doen op 6 en heel soms 7 voedingen per dag.
's Ochtends zit er soms maar twee uur tussen een voeding, terwijl dat in de loop van de avond weer herstelt. Hij regelt dat helemaal zelf en ik hoef alleen maar naar hem te luisteren. Moeder natuur zit goed in elkaar als je er voor open staat. Bv-kinderen kunnen ook tussendoor regeldagen hebben (staat ook op die site). Ze zijn niet te vergelijken met kinderen die flesvoeding krijgen. Borstvoeding is niet constant, de samenstelling wisselt met het moment van de dag en daarmee dus ook het aantal uren dat je kindje kan teren op die voeding. Ik hoop dat je het nog volhoudt! Succes ermee!

Hoi,

Ik kan me voorstellen dat je het niet leuk vindt maar je moet je echt geen mislukkeling voelen. Mocht je echt niet genoeg hebben kan je altijd nog naar flesvoeding overstappen daar is echt niks mis mee.
Ik heb zelf 5 weken borstvoeding gegeven.Ik had genoeg maar mijn zoontje wilde niet aan de borst. Ik heb ook gekolfd en had zo'n dubbele elektrische kolf en er zat binnen 5 minuten 200 cc in. Toch voelde ik me er niet lekker bij want overal waar je naar toe gaat moest die kolf mee.
Nou zullen heel veel mensen die borstvoeding geven zoiets hebben van: dat moet je er maar voor over hebben maar ik vind als je je er zelf niet lekker bij voelt of als blijkt dat je niet genoeg voeding hebt het dan echt geen schande is om over te gaan op flesvoeding.

Hoop voor je dat de borstvoeding toch nog gaat lukken.

Succes ermee.

Gr. Kim ( Kai 17/10/05)

Hoi,

Bedankt voor jullie reacties, het is heel geruststellend.
Ik ben vorige week woensdag naar het CB geweest en ik had 3 dagen daarvoor intensief lopen kolven met BV.
Maar het was echt niet genoeg voor hem.
Ik mocht van de CB 1á 2  flesjes 's middags  en 's avonds laat gaan geven zodat mijn borsten wat rust konden krijgen.
En ik ben er donderdag mee begonnen.
Ik geef nu nog 3 á 4 keer de borst en 1 á 2 flesjes per dag.
Hij komt dus vanaf die donderdag nog maar 5 á 6  keer per dag.

Nu geef ik hem nu tussen
6/ 7:00 borst
10/ 11:00 borst
14/ 15:00 fles en ik kolven
18/ 19:00 borst
0:00 Fles of afgekolft melk en ik kolven
afentoe  tussen 19:00 en 0:00 komt hij nog 1 keer.

Maar hij is bijna niet aangekomen zag ik gisteren bij de CB, maar 100 gram.
Hij huilt nog steeds  als hij  de borst heeft. Dan laat hij los en gaat huilen en zoekt weer gulzig de borst en zo kan ik meer dan 1 uur blijven zitten voor 10 min borstvoeding.
Hij krijgt nu 135cc Nutrilon of afgekolfd melk in een flesje en dat drinkt hij ook gulzig op.
De CB zegt dat het weleens gebeurd bij vrouwen dat het ineens stil komt te liggen.
Ook al las je zelf  een regeldag of meer in met de kolf, ze zei ook al dat ik me niet schuldig hoefde te voelen.
Ik heb het er ook veelvoudig over gehad met mijn moeder en schoonmoeder.
Hun bleken het vroeger ook gehad te hebben, maar dan hadden hun het gek genoeg al met 2 weken. Mijn moeder vertelde mij ook dat zij voordat ik geboren werd voldoende had en dat als ze op haar borst drukte het al toeschoot. Maar na 2 weken het stil kwam te liggen.
Ik heb me erbij neergelegd en ik ga het afbouwen.
Ik ga nog wel kolven zodat hij toch nog wat van moedermelk binnen krijgt, ook al is het maar 1 flesje. Zo slecht is flesvoeding niet.
En ik heb hem toch 5 weken de borst gegeven en nu zijn 6de week geef ik een flesje erbij.
Er komen geen allergien voor bij ons, dus het is wel goed zo.
Nou mijn kleine man vraagt weer om een BV tje

Allemaal nogmaals bedankt
groetjes Sandra

Hi Sandra

Wat hierboven geschreven is hoeft eigenlijk geen aanvulling behalve deze:
Drink je zelf wel genoeg? Ik merkte zelf namelijk echt verschil in de hoeveelheid melk die ik produceer. Ik vergat de eerste weken vaak te drinken. Toen ik er beter op ben gaan letten kreeg ik echt meer melk!

Het borstvoedingsforum is echt een aanrader, behalve andere melkmammaas surfen daar ook lactatiedeskundigen die je van goed advies kunnen voorzien.

Ik hoop dat je nog niet volledig bent overgestapt op kunstvoeding, want behalve dat borstvoeding natuurlijk super gezond is voor je beeb is het ook ( wanneer het later weer allemaal soepeltjes verloopt) een heel fijn en intiem moment tussen jouw en je zoontje.

Succes!

Terug
Bovenaan