te zwaar? bij borstvoeding

Hallo allemaal,

Ik maak me een beetje zorgen over het gewicht van mijn dochter.
Linde is 5-7 geboren woog 3630 na een week 3700. Met 1 maand woog ze 4620 met twee maanden 6185. Dit was twee weken geleden.

Ze komt dus erg snel aan. Je ziet haar steeds ronder worden. Ze krijgt nu 5 xdaags borstvoeding, dit gaat erg goed, ze slaapt nu al ruim 1 maand door 's nachts. (sinds die tijd dus ook 5 voedingen) Ze plast goed en heeft nog steeds zeker twee keer per dag een luier met veel ontlasting.
Ik vraag me af of ze nu niet teveel binnenkrijgt.

Linde slaapt namelijk nog erg veel ik moet haar voor bijna iedere voeding wakker maken, Ze krijgt nu ongeveer om 7-11-15-19-23 een voeding, ze is meestal met 1 borst tevreden en valt dan als een blok weer inslaap! Voor de voeding van 11 uur is ze soms al wel wakker.
Het is toch de bedoeling dat babys steeds meer wakkere momenten  gaan krijgen, dit merk ik nog totaal niet bij Linde. Zo is het ook moeilijk om wat  ""spelletjes"" met haar te doen om de ontwikkeling wat te stimuleren.

Zou het misschien al tijd zijn om naar vier voedingen te gaan? Ik had gehoord dat dit kon bij een gewicht van 7 kilo, dit zal Linde nu ongeveer hebben.

Wie kan mij een beetje vooruit helpen en hoe gaat dit bij jullie?

hoi,
als ze  niet meer wakker wordt voor die 23u voeding kan je haar gewoon laten slapen!
tot de ochtend.
ik zie juist vaak de kinderen die bv krijgen lekker rond en vol zijn!
en het verschilt per kind of het een slaper is of niet.
je hebt het qua slapen wel getroffen.
lekker rustig hihi
mijn dochter was ook altijd maar 1 uurtje wakker en ging dan weer slapen.
mijnzoon daar tegen  sliep overdags heeel weinig.

met 6 mnd woog mijn dochter 7460  gr en was 69cm.
ze kwam iedere maand +- 550 gr aan.
groetjes

Guusje (17-06) krijgt flesvoeding maar slaapt ook nog steeds veel.
Bij de geboorte woog ze 3665  gram (51 cm), de 1e maand 4630 gram (53,5 cm) de 2e maand 6195 (59,5 cm)  en nu 6685 gram en 62 cm.
Ze krijgt 5 flessen per dag (9/12/15/18/21) en slaapt van 21.30 - 8.30 uur.

Volgens het cb kon het geen kwaad dat ze zo 'flink' was, dus ik neem aan dat het bij Linde helemaal geen kwaad kan omdat zij alleen maar bv krijgt.

Als ik jou was zou ik het gewoon nog even 2 weken lekker aankijken en als je weer  naar het cb gaat zou ik gewoon vragen of je al op 4 flessen over moet of niet..

Succes ermee!

Groetjes,
Charelle (mama van Guusje 17-06-07)

Hoi,
Je dochtertje doet het dus erg goed op jouw melk, geweldig joh!  Zolang je kindje tevreden en alert is, en lekker in haar vel zit is er eigenlijk niets aan de hand. Als er sprake is van teveel melk, dan zal dit bij de baby resulteren in veel spugen, hikken en/of boeren, behoorlijke krampen en vaak is er dan ook sprake van groene ontlasting met witte stukjes onverteerde melk erin. De moeder zal vaak last hebben van een heftige toeschietreflex, veel lekken tussen de voedingen door en ze zal het gevoel hebben altijd maar 'te barsten' van de melk. Op die manier kan teveel melk dus echt een vervelend probleem zijn. Maar als bij jullie alles lekker loopt, als vraag en aanbod goed op elkaar zijn afgestemd en je dochtertje drinkt de borst goed leeg (zodat ze ook goed aan de vette achtermelk toekomt), dan is het gewoon okee.
Verder is het geven van borstvoeding juist  een belangrijke factor in de preventie tegen overgewicht. Uit onderzoeken is namelijk gebleken, dat het geven van kunstmatige zuigelingenvoeding, zowel volledig als naast borstvoeding, de kans op overgewicht nu en op latere leeftijd vergroot.

Daarnaast is het denk ik goed om te beseffen dat  een groeicurve is samengesteld uit gegevens van een aantal baby's; daarmee geeft een groeicurve dus een gemiddelde weer. Dat jouw baby misschien boven dat gemiddelde zit, betekent eigenlijk alleen maar dat ze gewoon haar eigen lijntje volgt. Overigens gebruiken de meeste consultatiebureau's nog steeds de groeicurve die is gebaseerd op de groei van baby's die kunstmatige zuigelingenvoeding krijgen. Deze groei verloopt echter vaak anders dan die van een borstgevoede baby, waardoor er een vertekend beeld kan ontstaan. De Wereld Gezondheidsorganisatie heeft daarom een groeicurve ontwikkeld voor borstgevoede baby's. Meer informatie hierover en een uitgebreide uitleg over het interpreteren van de groeicurve kun je vinden op bv.com. Je kunt de bv-groeicurve daar trouwens ook online invullen. Ik ben benieuwd hoe het plaatje er dan uitziet?

Groetjes van Yvonne

Hoi,

Allereerst wat een mooie naam heeft je dochter (zo zou mijn zoontje hebben geheten als het een meisje was geweest).

Yanick groeide de eerste  3 maanden van zijn leven ontzettend hard. Is in 2 maanden van 3050 gram naar ruim 6050 gram gegaan (zowat verdubbeld dus) en na 3 maanden bijna 7000 gram (hij zat toen boven de groeicurve). Qua lengte bleef hij een beetje achter, dus hij zag eruit alsof hij zou ploffen, haha! Gelukkig had ik een relaxed cb, dat weinig waarde hecht aan de groeicurve, omdat yanick alleen bv kreeg.  Nu is hij 6 maanden en weer helemaam in 'proportie'. Dus maak je geen zorgen, het komt goed en  geniet ervan dat je niet hoeft te tobben over haar groei en dat je haar zoveel mag geven als ze wilt. Want van bv kunnen ze nooit teveel binnenkrijgen!

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties!
Ik ben ook erg blij dat het zo goed gaat met Linde, ik was alleen bezorgd dat ze misschien teveel voeding binnen kreeg en dat leek mij niet zo goed.
Nu begrijp ik uit jullie reacties dat ik me geen zorgen hoef te maken.
Als ik naar de curve kijk op de borstvoedings website zit ze iets boven het gemiddelde tegen het tweede lijntje aan. Dus dat valt reuze mee!

Dus dat ze heel veel slaapt wil dus nog niet zeggen dat ze teveel krijgt? Ik blijf haar voorlopig nog maar even  5 voedingen geven. Ook al betekent dat dat ik haar dan iedere keer wakker moet maken.

Groetjes Joy

quote: sam12 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('20-09-2007 21:47:44'));

Dus dat ze heel veel slaapt wil dus nog niet zeggen dat ze teveel krijgt? Ik blijf haar voorlopig nog maar even  5 voedingen geven. Ook al betekent dat dat ik haar dan iedere keer wakker moet maken.

Hoi Joy,
Ik denk dat je 't heel goed doet zo . Bij kindjes die erg zoet zijn en  heel veel slapen (en dan met name erg jonge baby's) is de kans aanwezig dat een baby op die manier voedingen uitstelt of zelfs gaat overslaan en uiteindelijk aan stille ondervoeding gaat lijden. Het belangrijkste is dat een baby voldoende binnenkrijgt, dus voldoende  voedingen krijgt per etmaal, goed groeit, voldoende plasluiers maakt, regelmatig zachte, lichtgekleurde ontlasting heeft en tevreden en alert is. En als je kindje daarnaast veel slaapt, is daar natuurlijk niets mis mee.  Door te slapen groeien kindjes trouwen ook heh  

Groetjes van Yvonne

Terug
Bovenaan