tellen en kleuren

Hallo,

Ons zoontje van 3,5 jaar zijn we de kleuren aan het leren en tellen aan het leren, maar het lukt hem nog niet goed. Nu vroeg ik me af hoe dat met jullie kindjes gaat. Kunnen ze al goed leren en de kleuren uit elkaar houden?
Heb zelf het idee dat ie ons voor de gek houdt namelijk, als ik hem zeg dat ie 4 pepernoten mag pakken dan pakt ie er namelijk ook 4...haha...

Groetjes Sandra
 
hoi Sandra,

Ik weet ook niet wat snel is en niet, maar mijn zoontje was ruim anderhalf toen wij er per ongeluk achter kwamen dat hij de kleuren al kende. hij was aan het mini stecken en toen noemde hij ze zo op. Toen ik hem daarop testte door te vragen;" pak eens een blauwe, pak eens een rode" etc was mijn verbazing dus ook erg groot...
Ook vormen en zo kent hij goed. Hij is nu net twee en kent ook al veel letters die hij ziet. (bijv op pak melk, toetsenbord, trui)  Zegt dan bijv' He de  a van appel, of de T van Tijs.
Denk dat het per kind verschilt hoe snel hij/zij is, doordat de interesse misschien totaal ergens anders ligt.
Denk niet dat je je druk moet maken en misschien speelt hij idd wel een spel.

groeten Claudia
 
hoi beide,

mijn dochter kende de kleuren met anderhalf ook uit haar hoofd. wij zijn er niet bewust mee bezig geweest, maar al spelenderwijs. gewoon alles wat je pakt benoemen welke kleur het heeft. er druk op leggen heeft geen zin, dan zetten ze zich er juist van af.

groetjes natalie
succes
 
Mijn zoontje is 3 en hij heeft nog veel moeite om de kleuren goed te benoemen. En tellen kan hij zeker nog niet. Soms kan hij de cijfers wel op de goede volgorde opnoemen, maar snappen dat daar ook een aantal achter zit ziet ie nog niet.
 
hoi hoi,

Mijn zoontje , die morgen 3 jaar wordt, kent al een jaar de kleuren en kan sinds een half jaar tot 10 tellen en sinds een maandje ofzo tot 15. Dit heeft hij zichzelf eigenlijk aangeleerd door veel met hem te kleuren en te tekenen en dan alles te benoemen en we lezen erg veel boekjes met hem. Hier heeft hij ook interesse in.
Inderdaad is het zo dat je kindje zelf aangeeft wanneer hij/zij ergens aan toe is. De clou als ouder is om die hint op te pakken. Forceer niets, maar doe alles spelenderwijs. Zorg voor een gevarieerd aanbod en als je merkt dat hij iets erg leuk vindt.....herhaling!
En verder....niets moet, alles mag en ik laat mijn zoon vooral kind zijn.
Ik werk zlef in het middelbaar onderwijs en merk vaak genoeg dat kinderen die gepushd worden, er juist zich tegen af zetten!! Werkt echt averechts!

Groetjes, Misja, mama van Thijmen (morgen 3) en Marten( 10 weken)
 
'Leren' komt nog wel, als hij naar de basisschool gaat. Je zegt zelf ook dat hij wel 4 pepernoten kan pakken, probeer hier wat meer mee te spelen, waar zijn interesse ligt. Mijn dochter (3,5) wist al snel de kleuren, door speelgoed en kleding te benoemen. Ze kent de telrij tot 15 en kan nu sinds kort pas echt tellen tot 10 (tien vingers, tien potloden, enz.). De eerste letter van haar naam herkent ze en de letters B, I, N, G, O (3x raden hoe ze daarbij komt...).
Ik vind haar een geweldig slimme meid, maarja, daar ben ik haar moeder voor!
 
onze dochter is in oktober 2 jaar geworden en weet al aardig wat kleuren.
Soms is alles blauw, maar ze kent de kleur rood en groen en geel ook wel hoor, ze zegt ze nog niet altijd erg duidelijk maar weet het wel.
Met tellen komt ze niet verder dan 1, 2 ,3 , 4 (met dank aan de teletubbies)
 
Terug
Bovenaan