Temp metingen onbetrouwbaar?

<p>Hi allemaal!</p><p>Mijn vriend en ik zijn nu 5 maanden bezig om zwanger te worden. Ik gebruik al ovulatietesten, maar ben sinds gister ook begonnen met het bijhouden van mijn temperatuur. Heb hiervoor een nieuwe thermometer bij de Etos gekocht, dus die zou goed moeten zijn. Nu mijn vraag:</p><p>Gister (cyclusdag 21, 6 DPO) meette ik 36,6. Direct na het wakker worden terwijl ik nog in bed lag. Vandaag precies hetzelfde gedaan, ongeveer dezelfde tijd ook (9 uur). Vandaag meette ik 37,0. Omdat ik dit wat hoog vond, meette ik direct daarna opnieuw. 36,7. Huh? 0,3 graad verschil? Dus meteen nog een keer gedaan. 37,0. Dit is toch gek? Ben nog even in bed blijven liggen, en heb zo'n 10 minuten later nog eens getemperatuurd en had toen ineens 36,8. Ik snap er niks meer van, als dit zo onbetrouwbaar is dan kun je toch geen touw vastknopen aan temperatuursmetingen? </p><p>Heeft iemand van jullie dit ook gemerkt? Is hier wellicht een verklaring voor?</p><p> </p>
 
Je moet zorgen dat je het iedere dag op dezelfde manier doet EN zonder dat je uit bed bent geweest. Dus leg de thermometer naast je bed (binnen handbereik) en direct als je wakker wordt meten. Hoe meet je overigens? In de mond is niet accuraat genoeg dus wordt anaal of vaginaal aangeraden voor een precieze meting. Succes!
 
Oh en zorg dat je hetzelfde tijdstip doet. Wekker in het weekend dus. Er zijn veel zaken die de meting beïnvloeden (zoals alcohol etc) en het is belangrijk dat je minimaal 3 uur aaneengesloten slaapt voor je meet om je basis temp te vinden.
 
Stiekemmeeleezen, dankje voor je reactie. Ik heb inderdaad gemeten zonder dat ik uit bed was geweest, en vaginaal. Thermometer lag in mijn nachtkastje. Wat ik zo gek vind is dat de meting dan steeds verschilt, zonder dat ik uit bed ben geweest. Was echt vrijwel direct erna.  
 
Das wel gek ja. Ik zou zeggen hou 't een paar weken vol, kijk wat je temp doet. Misschien ook een idee om een thermometer te kopen die twee cijfers achter de komma heeft. Hou je t bij in een app?
 
Ik doe het elke dag om half 7 maar ik weet dat hoelaat je tempt niet veel uitmaakt zolang je maar 3 uur achter elkaar geslapen hebt. Maar beteouwbaarste is idd elke dag zelfde tijd en liefste rectaal en ook niet vaginaal want die wisselt ook heel erg. Rectaal is meest betrouwbare.Wat Stiekemmeelezen zegt alchohol is van invloed maar dus ook slecht slapen of verkoudheid een griepje etc. Je schommeling valt mee hoor. Heb ik ook ik ga soms van 36.7(basaal) naar 37 dan terug 36.6 of 36.5 dan 36.8 of 36.9 en na ovu is het 37.1 of 37.3 dan weer 37.2. Dua gewoon doorgaan.Ook pas na 3 maanden weet je officieel je gehele cyclus ? HA wilt ook graag een 3 maanden cycli als je langs gaat 
 
Thanx meiden, ik ga het sowieso langere tijd doen. Ik hou het inderdaad bij in een App. Waar koop je een thermometer met 2 cijfers achter de komma? Online ofzo? Kon die bij Etos of Kruidvat niet vinden. Mijn acupuncturist zei ook dat 1 cijfer achter de komma voldoende was overigens.Feyre het gekke was juist dat ik van 37 naar 36,7 naar 37 ging binnen zo'n 5 minuten tijd. Of zou je vagina wat 'afgekoeld' zijn door die koude thermometer die er in heeft gezeten schiet me nu te binnen? Er zat minder tijd tussen de eerste 2 metingen dan tussen de 2e en de 3e.. toen was ie misschien weer warm haha. Tsja ik vind het maar vaag hoor.    
 
Ik wist trouwens niet dat je 3 uur geslapen moest hebben. Als ik dus om 7 uur en om 8 uur licht wakker wordt, doorslaap, en om 9 uur pas echt bij kennis kom zeg maar, is het dan verkeerd om om 9 uur te temperaturen? Zo is het vanmorgen gegaan namelijk. Wou mn vriend ook niet wakker maken namelijk...
 
Terug
Bovenaan