Temperamentvolle baby

<p>Hi!</p><p>Zoals de titel al zegt. Zoonlief van 9 maanden heeft flink wat pit in zich.</p><p>Hij laat de hele dag merken als iets hem niet zint hij bromt dan constant en als hem iets niet lukt wordt hij heel boos als in huilen overtrekken en niks willen.</p><p> </p><p>Ik weet dat dit nou eenmaal in hem zit en zou hem voor geen goud willen inruilen of weg kunnen denken.  maar wordt er soms zo moe van dat ik dit even van me af wilde schrijven.. als ik dan baby's van anderen zie die rustig in de auto zitten of rustig op schoot of kinderwagen dan ben ik stikjaloers. Mijn zoon huilt alleen maar en is alles na 2 tellen zat.  In de box vermaakt hij zich 5 minuten dan is het weer huilen. Zodra de auto stilstaat is het overtrekken en krijsen dat hij uit de maxicosi wil. </p><p>Ik durf eigenlijk weinig tot niet met hem op pad hierdoor en dacht dat het wel minder zou worden maar nu met 9 maanden is het nog steeds zo. Een terrasje of lunch zit er gewoonweg niet in doordat hij alles zo zat is.</p><p>Eigenlijk de hele dag door lijkt hij gefrustreerd. Medisch gezien is er niets aan de hand wel horen we constant dat het nou eenmaal een temperamentvolle baby is.</p><p>Ik vroeg me af of jullie dit herkennen. Kunnen jullie kindjes wel gewoon zelf spelen of loop je eigenlijk altijd de hele dag rond om je baby te vermaken en is dat normaal op deze leeftijd.. ik ben benieuwd naar jullie ervaringen. </p>

Ja hoor de onze was ook zo. Nadat die kon lopen is het wat minder geworden. Maar nu hij 2,5 is heeft hij nog steeds meer vermaak nodig dan andere kinderen maar kan zichzelf ook eventjes vermaken. 

Ik voel met je mee ook wij hadden een baby met pit. Zoals je zegt heel leuk maar ook heel vermoeiend! Mag best gezegd worden! Hier ging het beter zodra ze echt kon tijgeren en ontdekken

Poeh wat herkenbaar ? pittigheid (en leukheid, humor, schattigheid ook dat..) all over en wat is het (soms) vermoeiend! Vooral met megasprongen wanneer alles weer lekker met een schepje er boven op wordt gegooid ? ik begrijp je helemaal! De eerste zoveel maanden zijn we ook nauwelijks op pad gegaan, want meneer was niet te houden. Nu hij een jaar is, is hij buitenshuis een stuk makkelijker, hij vermaakt zich ook meer, maar binnenshuis is het alleen maar hangen, dreinen, jammeren.. Wij hebben inmiddels een rijtje gevonden wat 'werkt' bij ons zoontje (hapjes eten, welk eten wel of niet zoals crackertjes om op te peuzelen vindt hij heerlijk en is hij even zoet mee, wandelwagen op zitstand naar voren kijkend, speeltjes zoals geluidboekjes die hij leuk vindt) en daarmee vindt hij het weer even leuk, maar met de sprong waar hij nu weer in zit lijkt en is het allemaal erg tijdelijk, kan niet weglopen of meneer huilt ? naar de wc meneer huilt, eten (proberen te) maken.. Is allemaal wel heel normaal op deze leeftijd, maar als je andere kindjes ziet die zich zelf kunnen vermaken en kalm(er) zijn, lijkt het wel een hele andere wereld ? ik bekijk het maar per dag en geniet van de momentjes waarop hij lekker gek doet, knuffelt, ontdekt en zichzelf ontwikkeld want daar zijn onze kindjes ook hartstikke goed in ?

Geen ervaring hier maar waar ik aan denk is gebaren/ baby taal. 
Een goede vriendin is, dacht ik rond de 6 mnd, begonnen met gebarentaal (voor baby’s). Zij heeft met haar twee kindjes het idee gehad dat ze hierdoor beter met ze kon communiceren en ze dus minder gefrustreerd waren. Je begint gewoon met een paar woordjes. Die zeg je hardop, én beeld je tegelijk uit. Hij zal snel oppikken dat een bepaald gebaar ‘poepen’ ‘drinken’ ‘au’ ‘bloem’ ‘hond’ oid is en dit zelf gebruiken.
Het zal zijn temperament niet veranderen maar hij zal zich misschien wel iets meer begrepen voelen. 
Je kan de gebaren zelf verzinnen of een site of app gebruiken. Succes! 

Hier ook een jongetje (bijna 8 maanden) met heel veel pit :'). Voordat we hem kregen, grapten we wel eens: als ie het driftige van jou krijgt en en drukke van mij.... Je voelt 'm al aankomen, dat is gebeurd. 
De afgelopen maanden voelde ik me sommige dagen echt puur baby entertainment als hij wakker was en toen sliep hij ook nog eens amper overdag (2 keer 45 min). Als er ook nog een sprong bij kwam, was 't helemaal feest. Maar het is beter geworden sinds hij kan tijgeren. Hij is nu de hele dag druk aan het ontdekken en ook vermoeider, waardoor hij veel beter slaapt overdag (nu 2x 1,5 uur).
Ik heb inmiddels wel ontdekt dat er een aantal dingen zijn die hij erg leuk vindt: knuffelen en stoeien op ons bed, kiekeboe, boekjes lezen, wandelen, dieren, tv kijken, zwemmen. En als ik merk dat hij gefrustreerd is om iets, probeer ik erachter te komen wat dat is en ga ik dat met 'm oefenen. Dat vindt hij wel heel leuk namelijk. 

Temperamentvol: 1) als je levendig en enthousiast bent 2) Dynamisch 3) Gepassioneerd 4) Hartstochtelijk 5) Heetbloedig 6) Met veel vurigheid 7) Stormachtig 8) Vurig 9) Warmbloedig (encyclo.nl)
hoi, wij hebben ook temperamentvolle kinderen. Soms, als we niet kunnen aanvoelen of snappen wat er in zo’n kleintje omgaat, vind ik het wel es moeilijk om ermee te dealen en over het algemeen geldt dan: afleiden, negativiteit ombuigen naar iets positiefs (hem toch wat bijbrengen maar op een manier dat voor ons werkt) consequent zijn en hem weer vrolijk of gewoon mee krijgen. Naarmate je elkaar steeds beter leert begrijpen en bepaalde ‘regels’ vaker met elkaar doet, wordt het alleen maar makkelijker en leuker. Onze zoon wil bijvoorbeeld 24/7 buiten spelen en ontdekken en dat kan niet altijd. Dus gaan we steeds op zoek naar wat hem bezig houdt/wat hij bedoelt, en ik zorg ervoor dat ik rustig blijf, hem aankijk tijdens het praten en uitleg geven. Ik doe het met veel liefde, aanraken (knuffel) en soms humor. 
En, nooit iets zomaar afpakken uit z’n handen, onze zoon word hier helemaal dramatisch van maar netjes erom vragen! Dan werkt hij mee. Goed voorbereid zijn en ‘overgangen’ over de dag zo soepel en rustig mogelijk laten verlopen. Dus zelf zo min mogelijk chaotisch zijn, rust en regelmaat toepassen. 
En soms is het simpelweg uit laten razen, nee is nee! Tanden poetsen blijft bij ons gewoon niet leuk helaas; hij wil het niet dus wat we doen is hem goed vastpakken, tanden goed poetsen en als beloning mag hij met de tandenborstel spelen, wat hij nog steeds geweldig vind. Wij merkten dat we op een gegeven moment steeds minder of slordiger zijn tanden gingen poetsen en hebben dat doorbroken door niet mee te gaan hierin. Tips over hoe dit op een gezelligere manier kan zijn trouwens welkom!! 

Jaaaa hier ook zo een. Snel verveeld en wil altijd wat meemaken. Ze is ruim 7 maanden en hoop dat ze snel gaat tijgeren. Draagzak vindt ze top, maar dan wel vooruitkijkend. Box is max 5 min leuk.. ach ik denk maar zo: ze wil gewoon graag wat meemaken. Een lekker uitgesproken meid, die graag wat onderneemt.. we doen wat we kunnen en ja soms wil ik haar ook graag achter het behang plakken..

Terug
Bovenaan