temperaturen wie heeft er ervaring mee?

Amber,
Gemiddeld in een cyclus van 28 dagen heb je 14 dagen na je ei dat je ongesteld wordt, maar dat is zeker niet voor iedere vrouw zo. Ik heb cyclussen van 25 tot 30 dagen (wat schijnbaar heel regelmatig is) en mijn ei valt tussen de 12 en 14 dagen voordat ik ongesteld wordt.

Ik heb ook een paar maanden getemperatuurd en ik heb ovulatietesten gebruikt. Het temperaturen moet echt heel precies. Je kan het beste een Basaal Lichaamstemperatuurthermometer aanschaffen (op internet iets van 10 euro) en geen koortsthermometer gebruiken. Ik deed het iedere ochtend meteen als ik wakker werd. Het is heel belangrijk iedere dag op dezelfde tijd en op dezelfde manier te meten. Het liefst zelfs nog geen beweging te hebben, dus echt alleen je hand uitstrekken, thermometer pakken en meten.

Daarnaast gebruikte ik de ovulatietesten van sensitest, die het echt goed doen (in ieder geval bij mij).

Als je een paar maanden temperatuurt dan krijg je echt inzicht in je cyclus. Je temperatuur stijgt gemiddeld 0,3 graden na je eisprong. Ik denk dat je het minstens 3 maanden moet volhouden voordat je een patroon gaat zien. Als je na een maand of 3 nog steeds niets kan afleiden uit de temperaturen en je twijfelt eraan of je een eisprong hebt (omdat je ovulatietesten ook niet altijd wat doen), dan zou ik een bezoekje brengen aan de huisarts.

Om je te helpen bij het temperaturen zou je ook 'ns kunnen kijken op www.fertilityfriend.com. Je kan daar een account aanmaken. Het programma helpt je te bepalen wanneer je een eisprong hebt gehad. Ik heb er veel aan gehad. Daar staan trouwens ook veel tips m.b.t. temperaturen. Het is wel in het engels.

Succes!

Esk (ronde 21, aan het wachten op de uitslag van de 1e IUI)

Hoi Esk

Bedankt voor je info, ik had eigenlijk al veel eerder moeten beginnen met temp, we zitten nu in ronde 14 en de 26e ga ik naar gyn. Maar elke ronde zei een stemmetje, we doen eht zonder temp misschien is het zo nog wel raak. Die testen vond ik al ene ramp, maar als ik toen wist wat ik nu wist had ik dat natuurlijk allang eerder gedaan.
Maar dat is altijd achteraf praten. Maar het rare is voor mij dat het bij mijn dochter die net 2 is geworden in ronde 2 al raak was, dus eignelijk wil je het nog neit accepteren dat je naar gyn gaat . Erg vreemd allemaal zon vrouwelichaam.

Maar nu test ik zon 6 dagen eerste 2 dgn was het 36,5 toen 3 dagen 36,6 en vandaag was het 36,7. ik ben eignelijk te laat begonnen met temp want als ik de 28dgn aanhoud dan moet ik 26maarts ongi worden. Dezelfde dag als ik naar de gyn moet.

Gr Amber07

Hoi Amber,

Als je toch al zo snel naar de gyn gaat, dan zou ik geen energie meer steken in temperaturen. De meeste gyn's kijken er niet naar en doen toch hun eigen onderzoeken. Het is dan veel makkelijker om de gyn te laten kijken naar je cyclus. Dat doet hij/zij toch al. Meestal starten de onderzoeken namelijk met het nalopen van je cyclus. Dat doet de gyn door middel van bloedprikken aan het begin en eind van je cyclus en door interne echo's gedurende je cyclus. Zo kan je precies volgen hoe je eisprong verloopt. Verder wordt er vaak een sperma-onderzoek gedaan.
Je geeft al aan dat je ovulatietesten lastig vind, temperaturen is (vind ik) nog veel intensiever. Laat het gewoon over aan je gyn, dat geeft ook rust.
O ja, als je midden in je cyclus begint met temperaturen is het ook nog 's extra lastig om er wat uit af te lezen.

Succes!

Esk

Hoi Esk

Dat klopt, met dat ik pas midden in cyclus begonnen was, maar ik was in het weekend op het forum aan het lezen en toen had ik dat pas besloten, stom, maar ik dacht misschien helpt het. Ik schrijf het wel netjes op, maar wat ik ermee moet en hoe het werkt weet ik nog niet precies.
We doen nu om de anderse dag ook klussen, de romatiek is er nu wel een beetje vanaf hoor, maar ja, alles voor een goed doel.
Ik dacht ook echt dat de gyn moest weten van je temp. Dat wist ik dus niet. Heb er ook geen ervaring mee en ik zie dat jij al verder bent.
Heb jij als de hele rit achter dfe rug met onderzoeken?

Gr Amber07

Hoi Amber,

Ja, wij hebben al een rits onderzoeken achter de rug. Wij zijn in augustus 2007 gestopt met de pil. Ik ben eind 2007 begonnen met ovulatietesten om zeker te zijn dat ik een eisprong had. Die was er. In maart van 2008 ben ik begonnen met temperaturen omdat ik ook begrepen  had dat dit de eerste  stap was voor de huisarts. In juni 2008 vond ik het lang genoeg geduurd hebben, ik had 12 cyclussen gehad  en toen heb ik de huisarts gebeld. We kregen een afspraak en de huisarts heeft helemaal niet gekeken naar mijn temperaturen maar ons direct doorgestuurd naar het ziekenhuis.  

In het  ziekenhuis  werd een hele waslijst vragen gesteld, maar ook daar keken ze niet naar temperaturen. Toen kregen we  alle onderzoeken die ik hierboven beschreven heb en zoals ik het nu begrijp  zijn dat een beetje de standaardonderzoeken (hoewel er wel verschillen zijn tussen de ziekenhuizen):

- bloedprikken op dag 3 en einde cyclus (voor de hormonen)
- eisprong volgen d.m.v interwendige echo's (voor de opbouw van je baarmoederslijmvlies en voor de groei van je eitje)
- zaadonderzoek voor mijn man
- samenlevingstest (vlak voor je ovulatie verplicht sex en de volgende dag een uitstrijkje om te kijken of de zwemmers nog leven).  

Alles was goed, dus dat was al een opluchting. Daarna nog een HSG (foto van je baarmoeder met contrastvloeistof) en ook dat was goed. Vervolgens  zijn we nog een half jaar naar huis gestuurd. Het schijnt dat je na de HSG vruchtbaarder bent. Ik  heb het zelf helaas niet ondervonden.  

In december van dit jaar vonden mijn man en ik het mooi geweest en hebben wij een second opinion aangevraagd bij een ander ziekenhuis (we mochten pas in april bellen met ons eigenlijke ziekenhuis). Dat tweede ziekenhuis  vond dat wij rustig konden starten met IUI en daar ben ik dus deze maand mee begonnen.  We krijgen ook meteen een hormoongestimuleerde IUI, dus ik moest tot aan mijn eisprong iedere  dag mezelf hormonen inspuiten. De IUI zelf is inmiddels alweer 12 dagen  geleden, dus ik kom nu in de spannende wachttijd terecht.

Okee, een heel verhaal. In ieder geval, het idee dat we nu geholpen worden geeft veel rust. Ik vond de onderzoektijd (van augustus tot oktober) best intensief en emotioneel. De IUI daarentegen vond ik heel erg meevallen, het was juist een opluchting dat er "iets" aan gedaan werd. Hopelijk levert het ook het gewenste resultaat op, en anders gaan we over een paar maanden door voor IVF (wat wel heel zwaar is).  

Ik hoop dat je aan het bovenstaande wat hebt en als je nog vragen hebt, dan hoor ik het wel.  En nogmaals als je deze maand al naar het ziekenhuis gaat, dan zou ik gewoon stoppen met temperaturen. Mocht de gyn het wel willen, dan kan je een goede start maken (vanaf dag 1) en dan heb je ook wat aan de gegevens.

O ja, en hou het leuk in de slaapkamer , want het is al vervelend genoeg allemaal zonder dat je het ook nog verplicht MOET. Ik merk het verschil nu ook (omdat de timing nu natuurlijk perfect is vanwege de IUI hoeven we thuis eigenlijk niets meer verplicht) en het is véél leuker  als er niet die druk achterzit... Ik weet als geen ander hoe moeilijk het is om dat advies op te volgen, maar het is wel de moeite waard.

Succes!  

Esk  (zie anders ook mijn blog)

Hoi Esk

Jeetje wat een verhaal, ik hoop voor je dat het deze keer raak is, en dat je niet naar de volgende stap hoeft nl ivf.

Ik hoop stiekem dat ik zwanger ben voordat ik naar ziekenhuis moet, want het is toch spannend allemaal, alhoewel ik wel blij ben dat ik er eindleijk heen mag.

Maar ik dacht da tje altijd je temp moest laten zien als je naar gyn moest, dat is dus niet.

Wanneer is jouw nod?

Gr Amber07

Terug
Bovenaan