temperatuurexpert gezocht!

Hallo meiden,

De kop zegt het al, ik ben op zoek naar een temperatuurexpert en wat ervaringen met de temperatuurmethode om je eisprong te traceren.

Even wat achtergrond: heb in februari een miskraam gehad bij zes weken en vier dagen. En op  13 mei (een vrijdag!)  ben ik gecurriteerd na tien weken en vijf dagen zwangerschap. Vervolgens heeft het bijna acht weken geduurd voordat ik weer ongesteld werd. Ik dacht dat ik gek werd, wat duurde dat lang. Ben toen na zeven weken ook bij de gynaecoloog geweest, zij adviseerde toen om nog heel even af te wachten en anders zou ik primolut moeten gaan slikken. Dat is er dus niet van gekomen, want een paar dagen later werd ik uit mijzelf ongesteld. De gynaecoloog had me tevens geadviseerd om bij de volgende cyclus te gaan temperaturen om zodoende de eisprong te traceren. De eerstvolgende cyclus ging dat niet omdat ik in die periode op vakantie ging. Had toen geen zin in gedoe iedere ochtend en bovendien wilde ik het allemaal even van me afzetten. Het hakte er toch behoorlijk bij me in die twee mk's.  Ik ben gelukkig vlak na mijn vakantie weer redelijk op tijd ongi geworden (cyclus van 32 dagen) Dus toen kon ik beginnen met temperaturen.

Mijn vraag is nu: hoe werkt het nu eigenlijk precies? Volgens mij zou je bij een cyclus van tussen de 28 en 32 dagen (dat is bij mij het geval, ook voor de miskramen) zo rond de vijftiende dag en verschil in temperatuur moeten zien. Maar dat is bij mij dus echt het geval. Vanaf het begin van de cyclus is mijn temperatuur 36.7 of 36.8 's ochtends. Alleen op de vierde dag van de cyclus had ik een verschil, 36.4. Maar volgens mij is dat veel te vroeg toch voor een eisprong? (Voor de zekerheid overigens wel maar geklust, hihi!)

Zit inmiddels op de zeventiende dag en nog geen temperatuurverschil. Hoe kan dit nou??

Graag hoor ik jullie ervaringen hiermee.

Groetjes,
Janneke

Zie een foutje dat ik even moet rechtzetten:
Mijn vraag is nu: hoe werkt het nu eigenlijk precies? Volgens mij zou je bij een cyclus van tussen de 28 en 32 dagen (dat is bij mij het geval, ook voor de miskramen) zo rond de vijftiende dag en verschil in temperatuur moeten zien. Maar dat is bij mij dus echt NIET het geval. Vanaf het begin van de cyclus is mijn temperatuur 36.7 of 36.8 's ochtends. Alleen op de vierde dag van de cyclus had ik een verschil, 36.4.

Was zeker nog niet helemaal wakker, sorry.

Nogmaals groetjes en wacht jullie reacties af,

Janneke

Hoi Janneke,

Ik heb zelf een aantal maanden mijn temp opgenomen en het gaat als volgt:

Het is erg belangrijk dat je je temp elke dag op hetzelfde tijdstip en op dezelde manier opneemt (en voordat je uit bed stapt!! want als je uit bed stapt komt je lichaam op gang en stijgt je temp) Zorg dus dat de thermometer op je nachkastje ligt. (trouwens, ik temperatuur zelf oraal)

Verder is het zo dat je temperatuur 1 a 2 dagen NA je ei-sprong enkele tienden graden stijgt (bij mij is dat van 36.5 naar 36.8) en dan hoog blijft tot net voor je menstruatie (tenzij je zwanger bent natuurlijk want dan blijft de temp hoog). Ik zie op de ochtend dat mijn menstruatie doorzet meestal de daling al, maar het is ook een keer voorgekomen dat ie na een paar dagen ongi te zijn pas weer naar beneden ging.

Het kan verder zo zijn dat je temp net voor je ei-sprong een beetje zakt, maar dat is niet bij iedereen zo (heb het zelf nooit gemerkt).

Overigens, je temperatuur is afhankelijk van veel factoren (alcohol drinken, laat gaan slapen, onrustig slapen, grote temperatuurschommelingen in het weer etc) dus het kan best een keer voorkomen dat je tempgrafiek er niet zo mooi uit ziet. Daarom moet je voor de ha of gyn ook altijd 3mnd tempen. Dan is er ergens wel iets zichtbaar over je cyclus.

Bij mij werkt het perfect om te zien hoe mijn cyclus in elkaar zit. Heb het ook gebruikt om na de mk die ik gehad heb te zien of mijn lichaam alweer op gang gekomen was.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en ik zal voor je duimen dat je snel weer zwanger bent.

groetjes,
Dion

Hoi Dion,

Fijn dat je even de moeite hebt genomen om deze nitwit het een en ander even duidelijk uit te leggen. Ik snapte er inmiddels helemaal niets meer van.
Als ik jouw uitleg lees begrijp ik dat het dus goed mogelijk is dat ik inmiddels wel een eisprong heb gehad, maar dat het nog twee dagen kan duren voordat de temperatuurstijging zich inzet. Daar moet ik dus nog maar even op wachten dus. Heb het idee dat alles tegenwoordig van wachten afhangt. Eerst om zwanger te worden, dan wachten op een echo, dan weer wachten tot de miskraam zich doorzet, wachten totdat je ongi word, opnieuw beginnen, wachten tot het weer raak mag zijn, wanneer de eisprong er is. Gek word je er toch van?

Lees de laatste tijd regelmatig op dit forum mee en weet daardoor dat jij op dit moment ook een moeilijke tijd zit. Als ik goed zeg heb je toch twee weken geleden een miskraam gehad? Sterkte nog en ik hoop voor jou dat jij ook snel weer zwanger mag zijn. Las ook dat je eventueel wilt beginnen met asperines en dat je wacht op het chromosonenonderzoek waar je de uitslag eind augustus. Zal aan je denken, succes!
Lief van je trouwens dat je zoveel mensen met raad, daad en aandacht bijstaat. Bedankt daarvoor.

Groetjes,
Janneke

He Janneke,

Graag gedaan hoor! Ook al is het weer erg vervelend, heb ook beetje het idee dat het "went". Natuurlijk blijft het erg emotioneel en voelt mijn lichaam weer een paar weken k*t, we moeten toch door met het leven en hoop houden dat het een keer goed zal gaan. Ik ben dan nog maar blij dat ik andere mensen uit hun twijfels kan halen. Weet zelf hoe enorm vervelend het kan zijn in onzekerheid te zitten, dus vandaar.

Veel succes met je temperaturen en ik hoop dat je snel zwanger bent.

groetjes,
Doin

Hoi Janneke

Nog niet te veel wanhopen hoor, mijn eisprong is pas de 19 dag dus het kan nog komen.

Heb toen ook moeten temp. en dacht dat ik gek was, waarom geen verschil.

Hoop voor je dat komende dagen hij toch stijgt.

Groetjes Yvonne

Hoi Janneke,

Ik denk ook dat het klopt wat Dion zegt.
Je temp is hoog op het moment dat je eitje klaar is, dan heeft het nog even nodig voordat het  je eileider door is zeg maar.. Zo legde mijn gyn het uit. Dus het heeft zeker zin om te klussen op het moment dat je temp hoog is, je eitje is dan onderweg..
Bij mezelf zag ik heel duidelijk dat ik een eisprong had, mn temp ging van 36,6-36,8 naar 37,0 of 37,1. Volgens de gyn is het wel belangrijk om dan als je zo'n beetje je ei verwacht om de dag te klussen, zodat er altijd vers zaad aanwezig is daarbinnen.. ;-)
Overigens werd ik de laatste paar keren ongeveer een week nadat ik hoge temp had ongesteld.. Dus niet halverwege de 4 weken..

Nou succes met tempen., tis geen pretje maar voor een goed doel! :)
Liefs Anne

He dames,

Het klopt dat je eitje nog eerst je eileider door moet voordat het in je baarmoeder terecht komt, maar over het algemeen is een ei maar ca 12 uur "levensvatbaar" en gaat daarna verloren. Als je in die 12 uur dus niet bevrucht bent, is het dus jammer. Aangezien je temp 1 a 2 dagen na de eisprong pas stijgt, ben je dus al te laat met klussen op het moment dat je temperatuur stijgt. Daarom is de temperatuurmethode niet geschikt om precies te bepalen wanneer je moet klussen. (Hier hebben ze ovulatietesten voor).
Wel kun door een aantal maanden te temperaturen (als je regelmatige cyclus hebt) zien op welke dag van je cyclus normaal ongeveer je eisprong plaatsvindt zodat je weet  wanneer je ongeveer moet klussen.

groetjes,
Dion

Terug
Bovenaan