Tepelhoedjes

Hallo allemaal,

Sinds 13 november ben ik mama van een gezonde maar premature zoon. Op dit moment zou ik 34w4d zwanger zijn, dus hij ligt nog in het ziekenhuis. Nu zijn we bijna een week aan het proberen hem aan de borst te leggen 2 keer per dag en sinds 3 dagen krijgt hij af en toe de fles (met moedermelk).
Hij hapt namelijk erg moeilijk (ik denk zelf dat hij gewoon geen groot genoege hap kan nemen en klemt mijn tepel soms vast tussen zijn kaken (wat erg pijnlijk is). Nu heb ik daar ook een tepelhoedje gekregen, maar willen ze eigenlijk niet dat ik hem gebruik.
Ik zit hierdoor een beetje in een dilemma, met tepelhoedje drinkt hij een heel stuk beter uit de borst (16-25 ml ipv 2-4 ml), valt hij minder snel in slaap aan de borst en heb ik een stuk minder pijnlijke tepels. Aan mijn melkproductie ligt het niet, ik kolf 6 keer per dag en heb bij elke kolfbeurt 100 tot 120 ml melk, terwijl hij maar 45-50 per keer drinkt.
De fles drinkt hij trouwens telkens helemaal leeg als die hem wordt aangeboden.

Is het raar van mij om het belangrijker te vinden dat hij drinkt (of dit nou met of zonder tepelhoedje aan de borst is of uit de fles) dan dat hij misschien straks niet meer zonder aan de borst kan?
Iemand hier ervaring mee?

Liefs
 
ik vind het niet raar. je wilt borstvoeding geven, en de manier waarop dat goed lukt maakt dan niet uit ( denk ik) ik zou zeggen doe waar je je zelf goed bij voelt! als jij het fijner vind dat je zoontje goed drinkt met hoedje, dan gebruik je toch gewoon dat hoedje!

en borstvoeding uit de fles is ook helemaal niks mis mee. heb ik ook een tijdje gedaan, totdat er geen voedingsstoffen meer in de voeding zaten.
 
Ik herken het belangrijk vinden dat hij drinkt..onze zoon dronk ook niet, maar wij hadden fles.. We waren daar zo op gefocust dat de techniek op het tweede plan staat..tot gevolg dat hij nu veel lucht meedrinkt en dus veel kramp heeft..
Dus ik wil je toch adviseren erg op de techniek te focussen hoe zwaar het ook is als dit kan betekenen dat hij langer moet blijven (believe me I know)..misschien een lactatiekundige vragen om te helpen of een logopedist?

De juiste techniek aanleren is zo belangrijk..dat beseffen wij nu pas.. 8 weken te laat..
 
Ik heb ook het tepelhoedje gebruikt! Mijn zoontje hapte ook niet goed en dat werd ontzettend pijnlijk, met het tepelhoedje heb ik een stuk langer borstvoeding kunnen geven, daarna gaan kolven en dat ook nog een tijdje volgehouden.
 
Hoi hoi,

Gewoon doen.... Bij mijn zoontje ben ik na een paar dagen gestopt met tepelhoedje, maar het bleef een gigantisch gevecht om hem aangelegd te krijgen (ik heb ingetrokken tepels). Na 6 weken benik er mee gestopt (om meerdere redenen).
Bij mijn dochter ben ik weer begonnen met tepelhoedjes, dat beviel me erg goed. Toen ik vroeg aan de kraamverzorgster wat er op tegen was om dit zo te blijven doen, kon ze alleen maar aangeven dat huid op huid contact het beste was.
Deze keer heb ik het 4 1/2 maand vol gehouden met tepelhoedjes.

Je kan het trouwens na een tijdje wel proberen zonder, maar ik zou het nu lekker met doen. Jij blij dat je 'gewoon' borstvoeding geeft, baby blij dat ie genoeg binnenkrijgt. Toch eeen win win situatie?????

Waarom willen ze eigenlijk niet dat je ze gebruikt?

heel veel succes ermee...
 
Mij is verteld dat de enige reden om geen tepelhoedje te gebruiken is het feit dat je dan altijd moet zorgen dat je die bij je hebt. Of terwijl, het maakt eigenlijk helemaal niks uit, als jij dat makkelijker vind, het een stuk beter gaat en minder pijnlijk is, je daarbij het "negatieve"puntje dat je die altijd bij je moet hebben accepteerd zou ik zeggen, waarom niet..????

In veel ziekenhuizen zijn ook lactatiekundige die je om advies kunt vragen en anders kun je op de site borstvoedingnatuurlijk.nl een lactatiekundige bij jou in de buurt zoeken( meeste verzekeringen vergoeden het).

En eeh nog een tipje, als je zoontje straks thuis is en alleen nog maar bij jou drinkt, hou er rekening mee dat je borsten nu veel meer melk produceren, blijf het afkolven en het zo langzaam afbouwen. Ik heb dat namelijk niet gedaan( dus veel meer melk kolven dan ze tijdens een voeding dronk en daarna weer volledig bij mij laten drinken, waardoor er veel minder melk uit mijn borsten werd gehaald) en heb hierdoor borstontsteking gekregen en dan ben je echt niet blij.

Heel veel succes en hopelijk mag de kleine man snel mee naar huis!
 
Dankjulliewel voor de reacties!

Vandaag mocht mijn zoontje eindelijk mee naar huis! Op het moment kolf ik de voeding af en geef het aan hem met de fles, dit gaat hem heel goed af en houdt hij ook nog genoeg uurtjes over om te slapen. Een flesje geven duurt zo'n 20 minuten, terwijl het anders toch wel gauw 3 kwartier duurt (inclusief het navoeden met de fles omdat hij te moe is om verder uit de borst te drinken). Vandaag bij het ontslag kwam ook de lactatiekundige langs en die was verontwaardigd dat ik hem de fles gaf en hem niet aan de borst had. Terwijl het hun alleen maar lijkt te gaan om het zoveel mogelijk aanleggen gaat het er mij om dat ik hem niet teveel uitput (ik zou nu 36 weken zwanger zijn, dus hij is nog erg klein en snel moe) en dat hij genoeg binnenkrijgt. Ik hoop dat ze volgende week tijdens het controle gesprek niet vreemd gaat doen.
's nachts wil ik wel gaan kijken of het aan de borst lukt, gezien dat me toch een stuk prettiger lijkt dan 's nachts flesjes maken en kolven. En dan ja toch echt gebruik maken van tepelhoedjes, wat ze ook zeggen :)

Liefs
 
Terug
Bovenaan