Tess84

Zo, even een nieuwe topic, want het had niets meer met moeders en schoonmoeders te maken.
Onze kerk is een baptisten gemeente. Maar als je er niet in thuis bent zegt je dat natuurlijk ook niets.
Ik zal het kort proberen te omschrijven.

Het is een vrij grote gemeente. Op zondag hebben we twee diensten. om 9.00 en om 11.30. Het zijn twee dezelfde diensten, dus je kan kiezen welke jou het beste uitkomt. Bij beide diensten is er kinderopvang. In verschillende leeftijdsgroepen worden de kinderen vermaakt en verzorgd. Er is ook gelijk aan de diensten een Jongerendienst in een gebouw naast het 'hoofd-gebouw' voor jeugdigen van 12-18 jaar. Daar wordt muziek gemaakt en gepreekt in hun eigen stijl.
Per dienst komen er ongeveer 500/600 mensen. Een kerkdienst bij ons is bewust erg laagdrempelig zodat het voor iedereen leuk  moet zijn  om te komen (ook als je niet kerkelijk zou zijn). Het wordt zo professioneel mogelijk aangepakt, licht/ geluid/ regie/ bands/ etc. Omdat het zo'n grote gemeente is kan dat ook, want er zijn altijd wel mensen die echt goed zijn in wat ze doen. We hebben inderdaad 3 bands die om de beurt de dienst van muzikale noten voorzien. Er moet ook echt auditie gedaan worden om mee te kunnen zingen/spelen dus het niveau ligt vrij hoog. We hebben een paar echt hele goede zangers/zangeressen en muzikanten. Dat maakt het erg leuk om naar te luisteren. Iedere zondag is er bijna wel een optreden.
Qua geloof zijn we niet anders dan alle andere christelijke kerken. Katholieken, Gereformeerden, or whatever. We geloven in God. Alleen de stijl waarin we het beleven verschilt van elkaar. De een voelt zich thuis tussen de houten banken en ik voel me thuis in een jonge gemeente met veel muziek.
Mocht je een keer in de buurt zijn, kom gerust een keer kijken. Er zijn zoveel mensen dat je heus niet meteen in je kraag gegrepen wordt (tenzij je tegen mij zegt dat je komt en hoe je eruit ziet, dan kom ik natuurlijk wel). Het is heel vrijblijvend, juist omdat het inderdaad weer leuk moet zijn om naar de kerk te gaan en niet een saaie verplichting.

Jeetje wat een verhaal!
Als je nog wat anders wil weten hoor ik het wel.
Liefs Phira

Hoihoi,

Best wel een goed onderwerp... Ik zelf ben niet gedoopt de rest van mijn zussen en broer wel en ik ben als enige op een christelijke school gezet met bidden en liedjes zingen etc. Nu is mijn vriend katholiek maar doet er voor de rest niet echt wat aan.. Maar hij zegt als je gedoopt bent dat geluk brengt etc. Ik wil Lars wel laten dopen maar kan dat eigenlijk wel als ik zelf niet gedoopt ben.. Dit hoort ook niet echt bij het onderwerp maar aangezien dat jullie er iets meer in thuis zijn dan ik

Groetjes,

Bianca

Hoi Bianca, bij ons in de gemeente worden kinderen niet gedoopt. Wij kunnen er zelf voor kiezen gedoopt te worden als we volwassen zijn. Onze kindjes worden 'opgedragen'. Dat is een soort zegen vragen over ons kindje en danken dat onze kindjes aan ons gegeven zijn.
Ik ben van mening dat er in de bijbel staat dat je gedoopt wordt op je eigen getuigenis, en hoe kan een baby daar zelf voor keizen? Maar aan die discussie gaat een hele theologische welles/nietes discussie vooraf, dus die ga ik niet aan, want daarvoor ben ik te slecht onderbouwd. Maar ik geloof dat wel.
Ik geloof daarom dus ook niet dat het 'geluk brengt' als je je kind laat dopen.  Geloof is niet een soort 'geluk-breng-formule'. Ik denk dat je je kind het meeste geluk meegeeft door het goed op te voeden en eventueel mee te nemen naar een leuke kerk waar het God als trouwe vriend kan leren kennen. Maar de doop zal je niet behoeden voor ongelukken ofzo hoor.
De doop is iets heel belangrijks voor gelovigen, maar geen 'ticket-to-heaven' ofzo, of een soort vrijbriefje dat je op die manier 'veilig' bent.
Liefs Phira

hoi dames,

Leuk om te zien dat hier meer mensen zijn die geloven. Soms heb ik het idee de enige te zijn, maar dat is dus niet zo.

Phira: wat vertel je mooi over je geloof!

Wij zijn zelf Nederlands Hervormd (nu PKN). Wij kennen wel de kinderdoop en onze dochters zijn dus wel gedoopt. Maar idd, de discussie wel of niet dopen kunnen we hier beter maar niet aan gaan!

Ik vind het wel bijzonder dat ik mijn kinderen wat van het geloof kan meegeven, zodat ze inderdaad ook een relatie met God kunnen krijgen.
En dan niet opgelegd, maar hopelijk maken ze zelf die keuze als ze wat ouder zijn.

Liefs Annemarie.

Hier iemand uit de gerefromeerde gemeente. En mijn kinderen zijn dus ook gedoopt.   Maar idd wel leuk om te zien ja dat er meer mensen zijn die geloven op het forum. Ik dacht idd dat ik ook de enige was.

Danielle

Hier nog een gelovig iemand hoor ik kom alleen niet zo vaak in de kerk. Ik ben van mening dat je niet perse naar de kerk hoeft om te geloven.
Beide kindjes zijn gedoopt en dat vondt ik toch wel een heel speciaal moment.
Ik ben trouwens rooms katholiek.

Sandra mv nick en Tess

Hey Phira,

Het lijkt me echt heel gezellig zoals je het schrijft en zoals dat er iets aparts is voor de jongeren onder ons. Ik vind dat echt heel goed want dan krijg je pubers enzo eerder de kerk in al in de katholieke kerk. Ik zou idd best wel een keer willen zien hoe het eraan toe gaat. Fijn dat je het zo goed hebt uitgelegd. Ik heb er wel een goed beeld bij gekregen nu. Waar woon je ergens? En is heel jullie dorp/stad dan van hetzelfde geloof omdat je zegt dat er 500/600 man komen, dat is toch best veel!?

Groetjes Kirsten

Terug
Bovenaan