Testament

Hoi iedereen,

Nu ik hieronder dat berichtje las over verzekering moest ik even aan een situatie ven een paar weken geleden denken.

Ik stelde mijn vriendje voor om een testament af te laten sluiten en de voogdij vast te regelen (we zijn niet getrouwd).
Hij wil dat pas na de geboorte doen als alles weer wat rustiger is, maar ik vind 't verstandiger om 't nu al te doen. Want stel inderdaad dat....

Wij hebben een eigen zaak en als wij overlijden gaat 't allemaal automatisch naar die kleine, evenals ons huis en al onze andere bezittingen.
Mijn vriendje denkt dat onze ouders dat dan wel oplossen. Dat is ook wel zo, maar ik vind dat we dat beter zelf kunnen doen. Nu klinkt 'ie heel onverschillig, zo is 't ook niet, maar hij wil dat gewoon liever straks doen.

Wat hebben jullie of gaan jullie doen?
Veel liefs
 
Beste Thaiza,

Ik werk op een notariskantoor en heb dus ook gevallen gezien waarbij de mensen het niet goed hebben geregeld en dan krijg je dramatische toestanden. Zo-ie-zo is het verstandig om je vriend het (ongeboren) kindje zo snel mogelijk te laten erkennen. Mocht je vriend komen te overlijden dan is je kindje in ieder geval erfgenaam van hem. Volgens de wet erf jij nu helemaal niks van hem en mocht hij overlijden dan krijg je helemaal niks en gaat zijn hele nalatenschap naar zijn ouders, broer/zus. Ik neem aan dat dit niet de bedoeling is. Ik heb een geval meegemaakt waarbij de vriendin het huis moest verkopen omdat ze het erfdeel niet kon uitbetalen aan de familie van haar vriend. De voogdij kun je nu ook al op laten nemen in een testament zodat je alles in één keer kan regelen. Hebben jullie wel een samenlevingscontract ? zo niet, dan is dat wellicht ook verstandig i.v.m. pensioenregelingen/successierecht en afspraken m.b.t. jullie eigen zaak.

Succes !

Groeten,
Noreen
 
Ik heb ook een hoop ellende gezien doordat mensen niks geregeld hadden.

Je kan het maar beter zelf op tijd regelen. Mensen kunnen soms raar reageren als het over geld gaat, ook de mensen waar je het niet van verwacht. Regel je niks, dan kan het zo zijn dat je je huis moet verkopen, het kind niet de naam van de vader krijgt en alles naar zijn familie gaat. Ik neem aan dat jullie dit allebei niet willen.

Hij kan er wel zo nuchter over denken, maar ik heb eerder families uit elkaar zien vallen over een erfenis. Hij kan wel denken dat jullie ouders het uitzoeken, maar voor jouw ouders is dan geen rol weggelegd want alles gaat naar zijn ouders.

Ik zou dus in ieder geval naar het gemeenthuis gaan om er voor te zorgen dat het kind als het geboren is (of als er iets mis gaat tijdens de zwangerschap) zijn naam krijgt. Dan is het automatisch zijn erfgenaam en krijgt het zijn naam.
 
Hoi meiden,

Alvast bedankt, meer reacties welkom natuurlijk!

Voor Noreen: We hebben inderdaad wel samenlevingscontract en ook is 't kindje al erkend.
Voor 't gezag hebben we al de papieren in huis, dat kan pas na de geboorte.
Nu weet ik in ieder geval wel zeker dat ik echt zo snel mogelijk een afspraak maak, ja!
En net als Wendy wil ik ook wel graag de kosten weten.

Veel liefs, Thaiza
 
wij hebben een samenlevingscontrakt en twee testamenten op laten stellen om zo alles goed te regelen als er iets gebeurD( bij overlijden of als je uit elkaar gaat)
is inderdaad een hoop geld ( ong.800 euro) maar wil er niet aan denken als dat er wat gebeurd dat het niet goed geregeld is!!! laat je informeren bij een notaris, je kan er altijd terecht voor je vragen...
Succes!!
 
Je moet verschillende notarissen naar hun tarieven vragen voor voogdij en testament. Het is een hoop geld om op tafel te leggen, maar het is dan allemaal wel geregeld. Ook als er kinderen bijkomen.
En een kind kost uiteindelijk stukken meer dan die notaris. Dus als je daar dan op gaat bezuinigen, dan ben je niet zo verstandig bezig mocht er wel iets faliekant misgaan.
 
Terug
Bovenaan