Teveel vitamine D

Hoi mede-mama’s

Wat voel ik mij een loeder-moeder zeg.
Durf het bijna niet te vertellen maar ben zo ongerust.

Ik gebruikte altijd vitamine D druppels van Davitamon (10 druppels p/dag).
Uiteindelijk wegens het prijs verschril overgestapt op de druppels van Kruidvat.

Ik schaam me enorm om dit te zeggen maar toen ik dus toen straks een nieuw potje ging halen omdat de vorige LEEG was. Lees ik tot mijn grote schrik dat je van dit merk maar 4 druppels per dag nodig hebt. Ik heb dat arme kind bijna dagelijks 6 druppels teveel gegeven!!!

Ookal heb ik dit niet bewust gedaan, ik voel me toch zó verschrikkelijk schuldig!!!
Kan alleen maar denken wat dom wat dom wat dom.
Waar zit ik met mijn hoofd!?

Ik ga morgen de HA bellen, al is het alleen maar om even m’n verhaal te doen.
Ik merk gelukkig nog niks geks aan mijn ventje.
Hopelijk blijft dat zo en krijgt hij niet dankzij mij iets ernstigs ?
 
Hi mama,
Ik heb precies hetzelfde gehad!! Ik snap je bezorgdheid!
Ik ben Ook overgestapt van davitamon naar kruidvat , maar toen ik erachter ben gekomen dat je bij kruidvat minder druppels moet geven heb ik het aangepast en heb niets vreemds gemerkt. Ons zoontje ontwikkeld zich goed en is kerngezond. Ik zou me niet teveel zorgen maken, vanaf nu gewoon de 4 druppels geven en dan komt dat helemaal goed!
 
Ik heb dit ook gehad!! En toen ik erachter kwam voelde ik me ook heel slecht. Maar ik merkte verder totaal niks aan mijn kinderen en ze waren en zijn nog steeds kerngezond. Dus ik heb er verder niks mee gedaan. Behalve dan meteen overgestapt op 4 druppels ipv 10! Wat een verschil ook hè.. dat verwacht je toch ook niet als je alleen maar overstapt op een ander merk..
 
Ik heb dit ook gehad en ook in paniek de huisarts gebeld maar die stelde mij gerust die zei wat ze teveel aan vitamine binnen krijgen plassen ze gewoon weer uit.
Niks gemerkt aan mijn dochter voor de rest en is gewoon een gezonde meid van 5 en nooit ziek dus komt goed.
 
 
Het kan geen kwaad, een teveel aan vitamines worden uitgeplast. Zowel bij kids als bij volwassenen.  Komt goed mama, shit happends, we moeten al aan zóveel dingen denken.. dont worry!
 
Uhhh, wat hierboven wordt gezegd klopt niet helemaal. Vitamine D is in vet oplosbaar en plas je niet uit, maar sla je op tot je het nodig hebt. Maar, de veilige bovengrens voor kinderen tot 6 maanden is 25mcg, van 7 tot 12 maanden 35 mng en boven een jaar is het 50mcg. Met 10 Kruidvat druppels kom je op 25 mcg. Dus hoe dan ook oké. Met het don't worry gedeelte ben ik het dan wel eens. Komt goed. 
Alleen in water oplosbare vitamines plas je uit bij een teveel zoals C en de B serie. 
 
Teveel vitamine D plas je niet uit. Vitamine C wel. Bij vitamine B ligt het eraan welke het is, een deel van de B vitamines is ook schadelijk bij teveel.
Overigens is de hoeveelheid die jij hebt gegeven aan je kindje niet schadelijk.
 
Terug
Bovenaan