Thuis bevallen ook op een etage (zonder lift) is in Nederland mogelijk.

Naar aanleiding van de heldere reactie van Sil, 23 september op dit forum, deed ik navraag en onderzoek.

Sil schrijft: nou komt er waarschijnlijk geen derde meer, maar ik hoorde dat er nu weer een nieuwe regel is; je mag alleen nog maar thuis bevallen als je slaapkamer (lees; bed) beneden is.
Dit in verband met de ergonomische omstandigheden van het ambulance-personeel, voor het geval dat het mis gaat. Ik word daar niet vrolijk van, want als er wel een derde zou komen, zou ik dat toch het liefst thuis doen’.

Resultaat onderzoek;

De aanbevelingen in verband met de ergonomische omstandigheden van het ambulance personeel, ARBO aanwijzingen, zijn gericht op het gezond blijven, door goede til en draag technieken van het personeel. Onnodig veel belasting voorkomen, gezond blijven.

Er zijn geen regels er is geen protocol gevonden die invloed hebben op de keuze van vrouwen voor de plaats van bevallen.
Ambulancediensten die ik navraag deed gaan zeer genuanceerd om met de ARBO aanwijzingen.
Verloskundigen hebben 'iets' gehoord.

Bevindingen bevraging
Vervoer van vrouwen liggend.
1.Vrouwen worden van de trap gedragen als dat nodig is (geen lift en de bijzondere situatie dat de vrouw niet kan lopen).
2. Dragen gebeurd met en speciaal stoeltje of een brancard.
3. Zorg is vrouwgericht en huisbevalling vriendelijk.

De regel dat je alleen nog maar thuis mag bevallen als je slaapkamer beneden hebt is dus een ‘verhaal'. Om dat verhaal te ontkrachten, schrijf ik ook een artikel (voor een vaktijdschrift).

De ambulance diensten ondersteunen thuis bevallen positief.

Thuis bevallen ook op een etage (zonder lift) is dus in Nederland mogelijk.

Het relatieve risico om vrouwen de trap te moeten afdragen is erg klein en dat staat de keuze van vrouwen om thuis te bevallen NIET in de weg.

Normaal thuis bevallen, kan in Nederland!

Lieve groeten, Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

Sorry Tine, dat ik je moet tegenspreken, maar de ambulance verpleegkundigen dragen hier in de regio niemand meer naar beneden. Voor elk wissewasje wordt de brandweer gebeld die dan met een takelinstallatie komt.
Bij het laaste regionale ketenoverleg was ook iemand van de ambulance centrale aanwezig en hij erkende dat dat een knelpunt is, maar verpleegkundigen hebben ook maar 1 rug. Dus wij raden tegenwoordig mensen aan om in elk geval niet op de zolder te bevallen en laten hen als het even kan naar beneden lopen voor de ambulance er is. Want de buurjongens die lekker staan te fotograferen hoop ik iedereen te besparen. Je staat op youtube voor je in het ziekenhuis ligt.

Hoi Tine,
Wat fijn dat je nav mijn stukje wat onderzoek hebt verricht.
Ik vind het dan wel raar om te lezen dat het maar een verhaaltje is. Op het moment heb ik 2 zwangere vriendinnen die allebei bij dezelfde verloskundigenpraktijk onder controle staan.
Tegen allebei is echt gezegd door de vk dat een thuisbevalling alleen mogelijk is als het bed beneden staat. Waardoor ze nu allebei hebben besloten om dan toch maar in het zh te bevallen.
Sil

Dank voor de reacties,

De steekproef die ik op 5 plaatsen verdeelt over NL deed bij grote diensten wijst uit dat er geen protocol is en dragen met een stoeltje of een gewone brancard gedaan wordt na stabilisatie van de vrouw. Hoogwerkers komen er zelden aan te pas.

De diensten die ik interviewde zijn unaniem thuis bevallen vriendelijk en zeer gericht op de individuele vrouw.

Voor de goede orde, de incidentie van hevig bloedverlies voor of na de geboorte van de placenta of een vastzittende placenta (daar heb je namelijk liggend vervoer bij nodig) bij een normale, vlot verlopende bevalling is laag. Daar zit dus het probleem niet.

Graag verneem ik van een ieder die meent dat de regels anders worden geïnterpreteerd bericht. Alleen met bewijzen, regels op papier, die thuis bevallen verhinderen op een etage, kan ik wat doen.

Bij de eerstvolgende workshop 'Happy Birth', 23 november as in Breda stel ik de reactie van Sil weer aan de orde. Ik ben benieuwd wat het item dit keer oplevert in de discussie.

Sil …… wil je het zelf komen vertellen in Breda? Laat mij het weten.

Voor nu lieve groeten,

Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

Beste Tine,
Dit maakt mij toch wel heel nieuwsgierig!
Ik vind het erg vreemd om te horen dat het 'verhaal' dus niet klopt en er dus geen officiële regels zijn voor het niet mogen thuis-bevallen.
Waarom zou dat dan vanuit een verloskundigenpraktijk zo naar buiten worden gebracht?
En hoe zit het dan als je te zwaar bent? Wat dat is al langer bekend dat je dan ook niet thuis zou mogen bevallen, vanwege het eventueel moeten vervoeren van de zwangere.

Ik ben best geïnteresseerd in 23 november, alleen zijn dit dus niet mijn  persoonlijke ervaringen die ik beschrijf.
Kun je wat meer vertellen over hoe jij had gedacht dat ik hier aan bij zou kunnen dragen?
Sil

Klopt, bij ons in de praktijk doen wij geen thuisbevallingen meer bij dames met een BMI van > 35. Dit gewicht alleen al geeft vaak problemen, en als je dan ook nog eens vervoerd zou moeten worden. Ik heb het laatste jaar persoonlijk 3 keer met een hoogwerker te maken gehad, alle 3 de keren bij clienten met een nabloeding. Een mw met een subtotaalruptuur heb ik zelf naar beneden laten lopen. In het tijdschrift voor verloskunde heeft een paar maanden geleden een verslag gestaan van een gemiste stuit met een uitgezakte navelstreng. Die vk had 112 gebeld en de mw naar beneden laten lopen. Ze was nog niet beneden of 112 belde terug: waar die mw was want als het boven was zou ze meteen de brandweer mee sturen. Er zullen best wel regionale verschillen zijn, maar de arbo wordt steeds strenger toegpast, ongeacht  hoe individuele medewerkers over thuis bevallen denken.  

Beste Sil en collega,

Voor alle duidelijkheid: er lopen wat zaken door elkaar heen, dat maakt het onduidelijk.

Verloskundigen in NL hanteren criteria voor risico selectie. Waar is het wetenschappelijke bewijs dat vrouwen met een bepaald gewicht meer risico lopen tijdens de ontsluiting, baring of het nageboorte tijdperk? Wat zijn de criteria en wat is onderondergrens. Is dat risico ondubbelzinnig aantoonbaar dan is een verplaatste thuisbevalling een optie, de B-D situatie.
Zomaar iets van een getal voor alle vrouwen is geen valide argument. Bloedsuiker curve enz. is bv ook van belang.

Let op ….. vrouwen hebben in NL recht (WGBO) op keuze! Thuis bevallen is altijd beter dan bevallen zonder indicatie in een gemedicaliseerde omgeving als een ziekenhuis.

Dit alles heeft dus niet direct te maken met het probleem waar wij over corresponderen.
Ik ga er steeds vanuit dat de verloskundigen de selectie van risico’s adequaat doen.

Het gaat hier om vervoer van vrouwen bij stagnatie van de bevalling of derde tijdperk problematiek, fluxus of HPP van >1000 ml bloedverlies gemeten of geschat en vastzittende placenta.

Praktijk;
Bij stagnatie tijdens de uitdrijving kan de vrouw de trap aflopen (zal minder voorkomen als meer
vrouwen staan en lopen tijdens de uitdrijving).
Bij een ernstige HPP en vastzittende placenta, worden vrouwen met veel bloedverlies vóór vervoer gestabiliseerd. Vrouwen worden goed verzorgt en bewaakt naar beneden gedragen, met speciaal stoeltje of op de brancard. Daarna volgt vervoer naar een ziekenhuis. De zorg is gericht op ‘deze’ vrouw in ‘deze’ specifieke bevalsituatie. De ambulance verpleegkundigen interpreteren met de informatie van de verloskundige en de eigen ervaring en kennis wat juist is te doen in ‘deze’ situatie. Zorg op maat van hoge kwaliteit. Vervoer is geen spektakel en hoogwerkers komen er zelden aan te pas.
Dit is wat ik vond in de pilot.

Maar nu is er dus een dienst die het anders aanpakt.
Vragen:
• Hebt u recent een gesprek gevoerd met de betreffende ambulance dienst en kent u de motivatie voor dit beleid?
• Bent u van plan een gesprek met de betreffende ambulance dienst te voeren.
• Ambulance Zorg Nederland sloot een ARBO convenant zorg voor personeel ten aanzien van tillen en dragen. Wat is de motivatie om dat convenant zo in te vullen?
• Vindt de betrokken dienst de thuisbevalling bij een gezonde en goed geselecteerde groep vrouwen een groot risico?
• Wat is in hun perspectief het grootste risico?
• Is er voor wijziging van beleid gesproken met de Kring van verloskundigen?
• Hoe verliep dat overleg en wat was de tegendruk van de verloskundigen?

Sil, je hebt kloek gereageerd en kan het standpunt van vrouwen verwoorden.
Als je dat in plubliek wilt doen (25 personen) dan nodig ik je uit om op 23 november as in Breda in de middag tijdens de workshop ‘Happy Birth’ je woordje te doen over dit onderwerp.
Kort, het maakt deel uit van de discussie.
Het perspectief van vrouwen is erg belangrijk bij verbetering van verloskundige zorg.
Laat het me weten.

Voor jullie beiden lieve groeten,

Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

Hallo Tine,
Ik vind het een erg interessant onderwerp en het heeft me erg aan het denken gezet waarom dit soort dingen dan worden verkondigd door instanties als een verloskundigenpraktijk.
Als ik weer zwanger zou zijn of er zouden plannen zijn voor een derde, dan had ik graag willen spreken bij jouw workshop.
Ik denk dat het een interessante discussie kan zijn.
Maar nu ik er waarschijnlijk nooit meer mee te maken zal hebben, zie ik het niet zo zitten om dat te komen doen.
Ik wens u veel succes en ben uiteraard wel erg benieuwd wat er uit zal komen.
Sil

Terug
Bovenaan