Thuis bevallen zónder vk.. iemand ervaring?

Daag allemaal!

Ik ben nieuw hier, en post toch maar even dit onderwerp omdat ik net een vervelend gesprek bij de vk heb gehad.

Ik ben 35 weken zwanger, en vast geen gemiddeld type...
Wij gaan een waterbevalling thuis doen, wat we als niet mee dan doodnormaal beschouwen (neg. reacties hierop heb ik op dit moment dan ook geen behoefte aan).

Nu is het zo, dat we de dingen benaderen vanuit een spirituele hoek, en zo vinden wij het dus bijzonder belangrijk dat er niet te veel mensen aanwezig zijn, zodat ons kindje is een RUSTIGE geborgen omgeving ter wereld kan komen.

Ik had dus mijn vriend, mijn beste vriendin en de vk in gedachte voor deze 1e bevalling.
Maar nu blijkt dat het goed mogelijk is dat er vk's komen en dat ze óók nog persé de kraamzorg erbij wil hebben.
Zo wordt het dus precies het circus wat ik NIET in gedachten heb!!!
(de kraamzorg omschreef het al als 'de kroon op hun werk' wat ik prima snap, maar ík wil die kroon njiet zijn! rillingen)

Kortom; ik baal.
De zwangerschap gaat mega voorspoedig, en alle mensen met onnodige drama zijn al van het toneel. Maar ik merk dat ik echt het gevoel heb dat de instelling van de vk gewoon roet in het eten gooit.

Mijn vriend heeft al 2 kinderen en is er klaar voor om dit zelf te doen (hij heeft véél medische kennis). Ik vertrouw hem meer dan wie dan ook, en zéker het idee van hem & best friend, veel meer dan een vk parade.

Ik verwacht niet dat veel van jullie me hierin zullen bijvallen, maar wellicht is er 1 pareltje die onze insteek hierin wél snapt? Zoiets ook heeft meegemaakt?

Ik ontdek dat in de USA unassisted childbirth een steeds grotere aanhang krijgt...

Hoe dan ook wens ik iedereen super veel succes met haar bevalling, dat het maar een prachtig moment mag worden!!!

liefs, m

Hoi
Mijn ding is het niet maar dat doet er niet toe. Volgens mij is het heel simpel (maar wel heftig) zolang jij niet belt weten zij niet dat er iets aan de gang is en ben je dus saampjes. Is er niet de mogelijkheid dat je afspreekt dat zij zich op de achtergrond houden totdat er medische redenen zijn om in te grijpen? Ik heb zelf een heel duidelijk bevalplan gemaakt nav eerdere ervaringen. De vk was daar blij mee omdat heel concreet op papier staat (niet te lang 1 a4) wat wel en wat niet.
Succes en ga voor je ding, ongeacht wat een ander daarvan vindt.

Hi M,

Ik kan me de reactie van je vk en de kraamzorg wel voorstellen. Ik ben de vorige keer in het ziekenhuis bevallen en moet dat dit keer weer, dus ik heb geen ervaring met thuis bevallen, maar er schijnt nogal wat werk te verstouwen te zijn. De vk leidt puur en alleen de bevalling en wat ik begrepen hebt, doet de kraamzorg er alles om heen; als er handdoeken nodig zijn, dan pakt zij die; als de baby geboren is en de vk druk met het controleren van de baby is, dan is het de kraamzorg die voor moeder zorgt. Dus vanuit dat oogpunt snap ik de vk wel.

Dit is je eerste bevalling? Want ik ben zoals ik zei in het ziekenhuis bevallen en had wel 10 mensen om me heen, maar eingelijk heb ik er niks van gemerkt! En vanuit de verhalen van anderen merk je vaak niet eens dat er een kraamverzorgster is. Mocht je toch toestemmen met vk en kraamzorg, laat dan duidelijk merken dat je geen zin hebt in extra mensen bijv. vk of kraamhulp in opleiding!

Het is een moeilijke keuze. Maar ben je niet bang dat er iets mis gaat? Een vader kijkt toch heel anders tegen de dingen aan dan een vk. Die controleert de baby met medische kennis. Ik zou zelf bang zijn dat er toch iets niet goed zou zijn met de baby... maar ja, ik ben nogal bezorgd aangelegd.

Net wat Anouck zegt: je kunt ook wachten met bellen tot de baby er al (bijna) is. Dan kan ze nog wel mopperen, maar dan heb je het in ieder geval gedaan zoals je zelf wilde.

Succes met de bevalling over een paar weekjes. En misschien kun je na de bevalling eens laten weten hoe het gegaan is?

Gr. Tamara.

Hoi,

Ik heb er geen ervaring mee. Ik wil je alleen mee geven dat je niks merkt van al die mensne om je heen. Ik ben in het ziekenhuis bevallen. Maar ik heb het echt alleen met mijn vriend samen gedaan, de vk was overbodig, en hielt zich ook tot afstand, tot ik mocht gaan persen.
Kan jou vriend jou toucheren? Je krijgt vaak al eerder persdrang dan je volledige ontsluiting hebt. Je zult dan de persdrang moeten wegzuchten (is bijna onmogelijk) tot je volledige ontsluiting hebt.

Bij de nacontrole heeft de vk nog verteld dat we de bevalling echt met zn tweetjes hebben gedaan. Dat vond ik ook heel fijn.

Je kunt inderdaad je vk pas laat bellen, dan maak je van de buitenwereld niks meer mee, en je kunt met haar bespreken dat ze zich afzijdig houdt.

Veel succes met je beslissing!

Gr. Risje

in het blad mama staat er nu een artikel over. Op zich vind ik het wel mooi klinken, maar ja idd wat als er nou iets aan de hand is? dat zou ik persoonlijk wel eng vinden.
maar hoe het in de mama beschreven staat klinkt het wel nogmaals wel mooi.

succes met je beslissing.

groetjes

Beste Maaike,
Je baalt na een gesprek met de verloskundige over je bevalplannen. Je plannen worden doorkruist. Had je al eerder over die plannen gesproken? Zo niet, ben je dan niet wat snel met je besluit? Kruip je nu niet wat erg snel in je schulp, vermijd je niet de confrontatie, door gelijk maar helemaal zonder verloskundige te willen bevallen?

Laat mij een paar dingen duidelijk maken.

Door de eeuwen heen zoeken vrouwen support en steun bij medevrouwen om door de bevalling te komen. Vrouwen leren de taal en de gebruiken rond de zwangerschap, bevalling en het beginnend moederschap. Tegenwoordig is die begeleiding erg medische georiënteerd, ook bij verloskundigen, maar zeker niet bij allemaal. Het is vooral bij een eerste zwangerschap en bevalling dat je een intensief leer en ervaring proces doormaakt. Je moet je weg zoeken en ik lees dat jij dat prima doet. BRAVO! Ga door…. Support bij bevallen is behulpzaam en kan je zeer veel power geven. Support helpt je vooral de moeilijke en soms zeer pijnlijke momenten, maar ook de grote verandering en onzekerheid aan te kunnen. Juist die support maakt ruimte voor spirituele zaken. Door extra rust en contact bijvoorbeeld. Bevallen en net moeder zijn is een nieuwe en zeer bepalende fase in je leven, transitie. De verloskundige kent de rituele van die transitie. De support van een vertrouwd persoon die ook jou vertrouwt en weet wat je in potentie in huis heeft, maakt je krachtig en slagvaardig bij de bevalling. Zit het even tegen, dan helpt ze je weer op weg om het “zelf” te doen, een coach noem ik het maar voor het gemak.

Dat je het zelf wilt doen is geweldig en daar heb je recht op. Hoe minder de verloskundige doet, hoe beter het je vergaat. In het Engels heet de verloskundige midwife = medevrouw.

Misverstanden in de communicatie komen veel voor bij korte contacten van 15 minuten met verschillende verloskundigen. De intentie van verloskundigen is oprecht, ze willen allemaal dat je spontaan bevalt en een Happy Birth hebt. Je wordt door de wet WGBO beschermd en ondersteund om je ding te doen als gezonde vrouw en je kunt bij bevallen je eigen keuzes maken. De verloskundige zal zich daar in voegen. Zo zit het gewoon in elkaar in ons land. Bevallen is een gezonde zaak en daar mag jij meer bepalen dan de verloskundige. Dus wil je graag weinig mensen om je heen als je bevalt, in bad, op je kop staan en alles zelf doen en regelen, bespreek het ”open” en kruip niet weg voor de confrontatie. Jullie zullen er uitkomen als je niet wegkruipt.

De confrontatie. Een confrontatie met je verloskundige kan heel veel opleveren en erg positief werken. Het klaart de lucht, zij had misschien een kwaaie dag of niet geslapen. Ook verloskundigen hebben zwakheden en tekortkomingen nietwaar, het zijn geen engelen. Besef dat je veel meer hebt in te brengen dan je nu denkt. Wegkruipen en alles in je uppie willen doen in een hoekje is vermijden lieve schat, kom je geen stap mee verder.

Het is volkomen normaal om tijdens een bevalling steun te zoeken bij een wijze vrouw. Die rol speelt de verloskundige, dat heeft zij erg goed geleerd in haar professionele opleiding. Dus praat erover, confronteer, kom op gelijk niveau! Is ze bazig…. wil ze je controleren, benoem ‘dat’ dan en als je het gevoel hebt dat je op gelijk niveau zit, overleg dan verder als partners. Jij hebt dan net zoveel macht als zij. Dus alle ruimte om met elkaar uitvoerig je wensen en plannen te bespreken. Gebruik dan veel ‘open vragen’ als: ‘vertel mij eens …… ?

Maak voor dat gesprek een dubbele afspraak, neem je partner mee en ga de deur niet uit voor er meer duidelijk is en er afspraken zijn waar jullie beiden achter staan.
Prepareer je op dat gesprek door de 10 TOP Tips voor normaal bevallen uit te printen en te bestuderen. http://vvah.artsennet.nl/actueel/Artikel/Tien-TOP-Tips-NORMAAL-BEVALLEN-HAPPY-BIRTH.htm. Je verloskundige moet de 10 TOP Tips kennen, ze zijn in januari 2009 in het vaktijdschrift gepubliceerd.

Kom je niet tot een overeenkomst, ga dan op zoek naar een verloskundige die je meer kan bieden aan ruim de tijd nemen, aandacht en bij wil dragen aan je plan. Mail in geval je er geen kunt vinden, voor een adres naar network.woman@planet.nl.

Succes, stap er op af..
Tine Oudshoorn, verloskundig en consultant.

Heb je bedacht wat er gebeurt met jouw en kind in het geval van een complicatie als je alleen bent? Op een voorspoedige zwangerschap volgt niet perse een voorspoedige ongecompliceerde bevalling. Na mijn super voorspoedige zwangerschap, op de dag van mijn bevalling nog gezwommen, boodschappen gedaan, even langs mijn werk gegaan ivm een feest, bleek tijdens mijn bevalling mijn dochter in stuit te liggen. Volkomen overwacht. Dus bevallen in het ziekenhuis, met verloskundige, gyn., verpleegkundige en manlief. Ik heb er niets van gemerkt.
Mijn tweede bevalling was thuis met man en de verloskundige. Toen ging alles goed. Het ging zo snel dat de kraamhulp er nog niet was. Hierdoor moest mijn man assisteren en kon er dus minder zijn voor mij. Zolang alles goed gaat doet de verloskundige weinig en merk jij daar niets van.
Denk goed na wat voor consequentie je keuzes kunnen hebben. Zoek een verloskundige die jouw wil helpen bij een rustige bevalling, maar ga niet bevallen zonder medische begeleiding. Je weet maar nooit of jij of je baby het nodig zal hebben. Een beetje extra zuurstof kan voor jouw baby al veel verschil maken als het nodig is.

Ook ik wil hier een op reageren, Ik ben bij alle 2 mijn dochters thuis bevallen. Bij de !e had ik nog niet door dat de bevalling begonnen was. Mijn moeder en mijn schoonmoeder waren bij ons om te helpen met schoonmaken. De vk was al geweest en die had gezegt dat het nog wel een hele tijd kon duren en dat ze me na het weekend wel op het spreekuur zo zien. Toen ging het allemaal heel snel mijn vliezen braken de vk kwam weer en tijden het toucheren ging ik van 3 naar 6 cm en voelde ze het hoofdje volledig indalen. De moeders mochten niet meer weg en moesten assisteren. Mijn man moest zich met mij bezig houden anders zou hij niet meekrijgen van de bevalling. In 1,5 uur tijd is toen onze dochter geboren. De kraamhulp was niet optijd oor de bevalling maar, heeft later de was gedaan en mij geassisteerd met douchen. Dit was een hele bijzondere ervaring omdat de moeders erbij waren en dit niet de bedoeling was. Bij de 2e dis is van 25 april jl ging het weer heel anders dan geplant. S,nachts kreeg ik weeen maar had toen nog geen ontsluiting. s.Ochtends werd mijn dochter door opa omgehaald en wij belden de oma,s om te vragen of ze er weer bij wilden zijn. Nou ze zeiden het niet met zoveel worden maar, ze wilden liever wachten in hun eigen huis. Nou ja ook goed natuurlijk. De vk is die dag een paar keer geweest maar de bevalling schoot niet echt op en ik was al behoorlijk uitgeput. Uiteindelijk is de vk en de kraamhulp gebleven van hun aanwezigheid heb ik toen bijna niets vernomen. De vk moest wel geod het hartje van de baby in de gaten houden omdat de bevalling zo moeizaam verliep. Uiteindelijk kwam ze erachter dat het hoofdje verkeert lag en ze een sterrekijker was. De vk de kraamhulp en mijn man hebben mij toen echt ondersteund en geholpen om het laaste stukje af te maken anders had ik naar het ziekenhuis gemoeten. Door deze steun is mijn 2e dochter ook gewoon thuis bevallen. En deze keer vond ik het geweldig dat de moeders er niet bijwaren maar dat de rust van de vk en de kraamhulp er was. Wat ik met dit lange verhaal wil zeggen is dat je eigenlijk pas weet wat goed voor je is tijdens de bevalling zelf. Een bevalling kun je van te voren niet plannen of sturen je kunt je er alleen aan overgeven en erdoor heen gaan. Omdit zonder de vk te doen raad ik je niet aan want, er zijn veel dingen die mis kunnen gaan. Daar ga je natuurlijk niet van uit maar toch. Veel succes straks met je bevalling,

Liefs Linda,

Terug
Bovenaan