Thuis bevallen zónder vk.. iemand ervaring?

Misschien niet heel erg netjes van mij om een ander forum te promoten, maar op babyinfo.nl staat er een heel topic van een vrouw die samen met haar man en kinderen een waterbevalling heeft gedaan/gehad. Zij heeft haar hele verhaal daar opgeschreven.
Op het forum 'rondom de bevalling' het topic heet (bewust) bevallen zonder assistentie. Je moet wel eerst even wijzigen dat de onderwerpen van een langere tijd worden getoont!

Hi Pauline,

Ik heb het verhaal ook gelezen, maar je moet wel heel veel bladzijdes doorbladeren.

Het is inderdaad een erg mooi verhaal! Misschien kan Maaike hier iets mee? Ik zou wel graag haar reactie willen weten van al deze verhalen. Zover ik de reacties lees, hebben we allemaal respect voor haar ook al piekeren sommigen (incl. ikzelf) er niet over het ook zo te doen.

Het verhaal op babyinfo straalt inderdaad rust uit, maar ik denk zelf dat dat niet alleen is vanwege het feit dat er geen vk bij is. Ik denk dat Noel zelf sowieso al rustig is.

Maaike, ik hoop dat je jouw bevallingsverhaal ook hier wil plaatsen, want ik wil graag weten hoe het jou vergaan is.

Gr. Tamara.

hee hoi,

de enige opmerking die ik nog zou willen toevoegen is waarom je er vanuit gaat dat de bevalling ws ook wel voorspoedig gaat omdat je zwangerschap ook voorspoedig gaat?
ik heb 2 hele voorspoedige zwangerschappen gehad maar bij beide bevallingen (die op zich voorspoedig verlopen) was de baby in stress en was ik erg blij dat er hulp aanwezig was om de baby "op gang " te helpen na de geboorte. Met name mijn tweede kind had hulp nodig. Je wilt jezelf het later toch niet kwalijk nemen dat er simpel iets gedaan had kunnen worden?

Hoi Maaike,

Al veel reacties op je verhaal. Ik vind dat je een wondermooi plan hebt gemaakt met de waterbevalling. Ga er alles aan doen om dat ten uitvoer te brengen. Ik ben ook thuis bevallen zoals ik graag wilde. Met VK. Maar van een circus was absoluut geen sprake. Het was sereen en mooi. Er waren op een gegeven moment zelf 2 vk 's (want het was overdrachttijd) en een kraamzorg. Ieder wist zijn plek en hield zich super op de achtergrond. Mijn man en ik hebben het echt samen gedaan. Het laatste stuk werd ik erbij gehouden door mijn man en gecoached door de vk. Zonder hen had ik het niet volgehouden, want ik had er al 17 uur ween opzitten en 1 uur persen en ik was kapot. Juist door hun aanmoediging heb ik het gemotiveerd afgemaakt en kreeg ik een prachtige zoon in mijn armen. Ik was in de wolken en had alleen oog voor mijn zoon, zonder dat ik het heb gemerkt heeft de KZ alle troep opgeruimt. Na een half uurtje brak de vk voorzichtig in omdat ze nog even wilde hechten. Daarna ben ik met mijn man onder de douche gegaan, toen ik eruit kwam was mijn bedje schoon en stonder een warm kopje thee klaar. Ik kon er zo weer in en kreeg mijn zoon weer in mijn armen.

Geloof me het was geen kermis, deze mensen willen allemaal maar 1 ding en dat is jullie een happy birth bezorgen. Ze kennen echt hun plekje en komen pas in actie als dat nodig is.

Ik wens je een hele mooie bevalling waar je met een mooi gevoel op terug kijkt. Heb vertrouwen in de mensen om je heen en ga je niet te druk maken. Voor bevallen moet je echt Zen zijn, dat is mijn grootste leerpunt geweest.

Beste allemaal,

Er is een set vragen beschikbaar (gedeeltelijk wetenschappelijk- en gedeeltelijk door de ervaring van vrouwen onderbouwd) voor de dialoog met je verloskundige of arts over de gang van zaken tijdens de as bevalling.

De vragen helpen je om meer zicht te krijgen op de benadering van de verloskundige, arts of groep waar je straks mee te maken krijgt, tijdens de bevalling.

Weten hoe en wat over de as bevalling en met elkaar het gesprek voeren over jouw behoeften en ideeën, helpen je vervelende ervaringen te voorkomen en bevorderen spontaan bevallen. De vragen helpen duidelijkheid scheppen voor beiden, jezelf en de begeleider/verloskundige.

De set kun je opvragen (gratis) via network.woman@planet.nl

Meer weten over normaal bevallen?
Google http://video.filestube.com/video,ef52cd866166fab503e9.html voor de trailer van de Orgasmic Birth DVD. De DVD ‘the Art of Birth’ van Caplice uit Australië is een goede mogelijkheid om meer te leren over gewoon bevallen. De video toont spontane normale interventie vrije bevallingen, met commentaren van de betrokken vrouwen en mannen. http://www.capersbookstore.com.au/scripts/shop_item.asp?by=a2z&item=1722

Succes, plezier en 'Happy Birth'.
Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

Jeetje,

Ik snap dat ieder het recht heeft haar eigen bevalling zelf te regiseren MAAR heeft dit kind er dan geen recht op om medische hulp stand-by te hebben?

Ik vind dit nogal een beslissing zeg!

Ja,dit is heel mooi in theorie,maar als dit je eerste bevalling wordt: je weet letterlijk niet waar je aan begint.Als je kindje in het vruchtwater poept,weet je vriend dat dan vast te stellen met zijn "medische kennis?" De echte spiritualiteit zit in de ervaring zelf,niet in de entourage er omheen.

Het is inmiddels 4 weken later. Er is dus een kans dat je al bevallen bent. Ik ben wel heel nieuwsgierig hoe het allemaal gegaan is. Ik hoop dat je hier je verhaal komt vertellen.

Terug
Bovenaan