Thuis of in t ziekenhuis....

Ik ben 27 weken zwanger en wilde in eerste instantie poliklinisch bevallen.
Leek me veiliger en je hebt er thuis geen toestanden van. Maar de laatste weken bekruipt me toch steeds het gevoel dat ik wellicht toch liever thuis, in mijn eigen omgeving, wil bevallen. Volgens mij is het veel relaxter omdat je kan doen en laten wat je wil in je eigen huis. Tevens las ik in het forum over op een baarkruk onder de douche bevallen. Dat lijkt me ook wel wat aangezien een onderwater bevalling niet gedaan wordt door mijn verloskundige. Hoe groot is zo'n baarkruk en past ie in een kwartronde douchekabine? En wat zijn de voor- en nadelen van een baarkruk? Ik hoop dat iemand me meer hierover kan vertellen.
Alvast bedankt voor je reactie!

Hoi Elles,

Ook ik wilde in eerste instantie poliklinisch bevallen. Mijn verloskundige raadde het af als k dat wilde omdat het me veiliger leek. Volgens hem is daar een veel grotere kans op infecties, omdat er veel meer van rondhangen. Daarnaast lijkt het idee van lekker mijn eigen omgeving en gang aan me veel prettiger.
Het schijnt vooral voor vrouwen die voor de eerste keer bevallen pretig te zijn om op de baarkruk te persen. Het voordeel is dat je als vrouw dicht bij de grond zit en na de geboorte de baby gemakkelijk kan oppakken. Daarnaast kan je dan gelijk op een paar kraamverbanden zitten om eventueel ontstane scheurtjes een beetje dicht te drukken. Hierdoor wordt het bloedverlies vermindert. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Hoi Elles,

Ik ben 28-04 bevallen van een mooie dochter 'Daimy',ik wilde thuis bevallen en het is uiteindelijk in het ziekenhuis geeindigd.

Tijdens mijn persweeen thuis wilde het niet erg opschieten dus had mijn vk me op een baarkruk gezet (voor de zwaartekracht)het is een laag krukje en de bovenkant ziet eruit als de vorm van een wc alleen is de voorkant open zodat de vk alles goed kan zien en kan helpen.
Mijn man heeft achter mij gezeten op een stoel om steun in de rug te geven,ik weet niet of dat allemaal onder de douche past en om nou met je rug tegen de muur aan te gaan zitten??
Ik ben op de kruk van de wereld af geraakt dus ik was blij dat ik iemand achter me had zitten en dat ik in de buurt van mijn bed was.

Na 5 kwartier persen zijn we toch maar naar het ziekenhuis gegaan want mijn weeen waren niet krachtig genoeg meer,ik zal je de rest besparen maar ik heb het allemaal als een hele goede ervaring ervaren.

Ik wens je alvast een hele goede bevalling en als het thuis kan moet je daarvoor gaan en geniet ervan ook van de tijd die je nu nog hebt zonder kleintje!

Groetjes Marjolein (mamma van Daimy)

benthuis bevallen als je zelf kiets voor een ziekenhuis bevalling zal ik als eerste even bij je ziekenfonds informeren of dat vergoed wordt, als ik zelf naar het ziekenhuis wou koste ons dat 365 euro zelf betalen, maar medische indicatie wordt uiteraard vergoed.
ik heb tijdens de zwangerschap cursus (beveel ik iedereen aan ) veel geleerd. mijn voorkeur ging ook uit naar de baarkruk. maar toen het eindelijk zo ver was lukte het me absoluut niet ik perste met mijn schouders en van onderen gebeurde er niet dus toch uiteidelijk op de rug met mijn ben en omhoog.
iedereen heeft wel een voorkeurshouding om te bevallen maar vaak beval je toch in een andere houding.
een baarkruk past wel in de cabine het is een kruk met een open ronding erin en de voorkant open. maar als je op cursus gaat kan je daar ook opoefenen.

Hoi,

ik had hetzelfde als jij. Ik wilde eerst ook in het ziekenhuis bevallen, maar heb me later ook bedacht. En daar ben ik blij om. Ik vond het fijn om in mijn eigen bed en spulletjes te zijn. Ik vond het gezelliger.
Ik heb ook op de baarkruk gezeten, en dat beviel ( haha) me prima. Ik moest er alleen weer af om dat het toen te snel ging. De zwaartekracht helpt mee.
Ik wens je veel succes toe,

Marijke

hoi ik wilde ook op een baarkruk bevallen .het vordeel daarvan is dat het net is of je op de wc zit en dus al weet hoe je ongeveer moet persen . nog een voordeel is de zwaarte kracht.en het laatste voordeel is dat het snellergaat ,maar heb ook gehoord dat sommige dat een nadeel vinden . helaas heb ik het niet kunnen uit proberen want het ging allemaal tesnel. de baarkruk is kwa omvang net zo groot als een wc bril je kunt hem huren bij de thuiszorgwinkel huren en dus ook kijken hoe hij er precies uitziet

dat t sneller gaat 'vinden' sommigen volgens mij geen nadeel, het kan gewoon TE snel gaan. je loopt dan de kans dat je bekkenbodemspieren nog niet genoeg ruimte doorlaten en dat je uitscheurt.
maar de verloskundige heeft dat wel door volgens mij. zij merkt vanzelf of het TE snel gaat of niet.
op je rug op bed is dan beter, omdat de zwaartekracht niet meewerkt.

als het goed is heeft je verloskundige een baarkruk en kan ze die wel laten zien & uitleggen hoe het werkt.

Lies

Hoi, bij mij is het net zo. Ik riep tot voor kort altijd 'ik wil hoe dan ook in het ziekenhuis bevallen. Mocht er iets mis zijn, dan zijn ze er tenminste meteen bij'. Inmiddels (ik ben nu 26 weken, dus ik heb nog even te gaan) begin ik toch ook steeds meer te voelen voor een thuisbevalling. Mijn man vindt het nog maar een eng idee geloof ik...
Wat betreft die baarkruk: lijkt mij ook wel wat. Al schijnt het daar weer zo te zijn dat het al gauw te snel gaat allemaal, waardoor je eerder inscheurt. Afijn, ik heb nog weken de tijd om hier rustig over na te denken. Wel grappig dat veel meiden net zo 'bijdraaien!'

groetjes, Maria2

Terug
Bovenaan