thuis of zh bevalling?

Ik kies voor het ziekenhuis. Maar dat komt omdat ik vanwege een medische achtergrond niet thuis mag bevallen. Scheelt dus weer heel wat wikken en wegen ;)

Bij mijn eerste zou ik thuis bevallen, maar duurde te lang en mijn ontsluiting ging niet verder dan 5 cm. Eenmaal in het ziekenhuis ben ik toch natuurlijk bevallen.

Bij mijn tweede moest ik in het ziekenhuis bevallen omdat we inmiddels in duitsland woonden. Ik heb er wel voor gekozen om in een nederlandse ziekenhuis te bevallen met mijn eigen verloskundige.
Ze hadden gezegt dat mijn baby 6 pond zou zijn. Maar mevrouw bleek maarliefst 8 pond te zijn! Gelukkig wist ik dat niet en is alles goed gegaan, maar ik ben maar een kleine vrouw (1.57m) Toen was ik wel blij dat ik in het ziekenhuis was, en ze bleek suiker te hebben dus moesten we nog een dag extra blijven.

Een volgende keer kies ik er wel voor om weer in het ziekenhuis te bevallen (ookal heb ik weinig keuze )

ZH bevalling voor mij, hoor. Dat wilde ik bij de eerste al (werd later in zwangerschap een medische indicatie, dus toen geen keus meer, al had ik gewild) en nu gewoon weer. Ik heb veel meer rust in het ziekenhuis, het idee dat ik ergens middenin de heftigste fase alsnog naar het ziekenhuis zou moeten worden vervoerd, brrrrrr! Ik vond het vervoer tijdens de ontsluitingsweeen al een drama!

Ik wil weer thuis bevallen. Zowiezo wegens het praktische probleem dat mijn man geen rijbewijs heeft. Verder ben ik van ons zoontje thuis bevallen en dat was erg fijn. Ik vind niet dat een thuisbevalling vaak geromantiseerd wordt. Veel bevallingen eindigen in het ziekenhuis omdat de verloskundige het zekere voor het onzekere neemt. Als ze het maar een beetje niet vertrouwd, dan ga je naar het ziekenhuis. Ik heb dan ook het volste vertrouwen in mijn verloskundige.
Voor de viezigheid heb je de kraammatrassen. De kraamhulp zorgt ervoor dat alles netjes wordt opgeruimd, ik heb dan ook helemaal niets meegekregen van de viezigheid. Naar het ziekenhuis mag je pas met 7 cm ontsluiting, dus dan ga je ook niet fijn naar het ziekenhuis. Een ritje naar het ziekenhuis tijdens je bevalling is volgens mij nooit fijn, ongeacht hoe ver je bent in je bevalling. Er zijn net zo goed horror verhalen uit het ziekenhuis hoor. Het punt is nu eenmaal dat je meestal alleen de slechte verhalen hoort. De verhalen waarbij het goed verlopen is hoor je vaak niet, of blijven je niet zo bij. Een paar ervaringen van vriendinnen van mij maakt voor mij de keus nog makkelijker om thuis te willen bevallen, mits er geen complicaties optreden natuurlijk.

Je moet voor jezelf afwegen waar je wilt bevallen. het gaat erom dat jij je zo goed mogelijk kunt ontspannen. Als dat betekend voor jou betekend naar het ziekenhuis, doe dat dan vooral. Als je dat liever thuis doet, doe dat dan. Tijdens de bevalling kun je altijd nog de keus maken om toch thuis te blijven of om toch naar het ziekenhuis te willen.

Groetjes,
Leeuwtje

het gaat mij niet om de voor en nadelen van een ziekenhuis of thuis bevalling, maar hoe ga ik dit oplossen met oppas voor de kleine.
bedankt voor jullie reacties, maar niet echt een antwoord op mijn vraag.

hoi hoi,

Eigenlijk heb je je keus al gemaakt, maar zit je dus een beetje met je zoontje in je maag, weet dat je het zielig vindt om hem wakker te maken 's nachts, maar hoe groot is de kans dat je 's nachts bevalt!? Kan ook gewoon overdag gebeuren.
Zou het in ieder geval even goed doorspreken met je moeder, als zij het geen probleem vindt om eventueel midden in de nacht je zoontje op te halen.
Ik zou toch eerst aan mezelf denken, jij wilt het liefst thuis bevallen en je wilt je moeder niet in huis tijdens de bevalling, dus lijkt me er maar een oplossing je zal als je thuis wil bevallen je zoontje op moeten laten halen.
En zo erg is het eigenljk ook niet he als je je zoontje de volgende dag de reden verteld van het nachtelijk avontuur, hij is het zo vergeten als ie zijn zusje of broertje ziet

hoi,
Ik zit met een zelfde soort probleem. Mijn ouders wonen 80 km verder en mijn schoonouders 50km.
Mijn eerste bevalling was binnen 2,5 uur gepiept, dus...
ik ben nu nog maar net zwanger. Omdat we nu ver van het ziekenhuis wonen wil ik bij voorbaad al in het zh bevallen,
de vorige keer woonden we er tegenover en ben ik thuis bevallen, want ik zou in geval van nod echt zo in het ziekenhuis zijn.

Ik heb het volgende bedacht:
op het moment dat ik ga bevallen en we vertrekken naar het ziekenhuis dan bel ik mijn schoonouders. We brengen de babyfoon naar de buren als Jasmijn slaapt plus de voordeursleutel. Dan gaan we weg. Mijn schoonouders halen dan Jasmijn op als wij al vertrokken zijn of ze slapen in ons huis, als ze maar wieberen als wij terugkomen :). Is ze wakker dan brengen we Jasmijn naar de buren en dan wordt ze daar op gehaald.
Welke buren ik ga kiezen weet ik nog niet, want we kennen ze allemaal nog niet heel goed, maar dat komt wel in orde.

Als je thuis wilt bevallen is het wat lastiger, maar ,et je ouders zo dichtbij lijkt het me geen probleem. Even je kleintje wakker maken is echt geen drama.
Succes!

Elke

Terug
Bovenaan