thuis of ziekenhuisbevalling?

Weer thuis bevallen, het was super de vorige keer! Het viel heel heel erg mee. En je hoeft niet meer naar huis daarna.

Dit alles wel onder voorbehoud van complicaties zoals lange bevalllig, meer dan 6 uur gebrokenvliezen, zwangerschapsvergiftiging, vroeggeboorte en stuitligging natuurlijk. Ik zou het mezelf nooit kunnen vergeven als er iets mis ging.

Mijn vorige bevalling werd ingeleid ivm hoge bloeddruk. We wilden toen thuis bevallen maar mochten dus niet meer.
Toen is mijn zoon met de pomp geboren.
Dit had thuis niet gekund.

Deze keer kiezen wij dus voor een ziekenhuisbevalling. Alles bij de hand en in principe ook snel weer thuis.

grtjes!

ik mag alleen in het ziekenhuis bevallen.
door een vrij heftige bevalling bij de eerste,mag ik niet thuis bevallen.
vindt ik helemaal niet erg hoor voel me er zelf ook prettiger bij.
liefs

Mijn eerste bevalling was in het ziekenhuis, toen mijn vliezen braken bleek het vruchtwater troebel en na onderzoek bleek onze dochter in stuit te liggen. Ze is wel met een gewone vaginale bevalling geboren.
De tweede bevalling was thuis. Op het moment van bevallen maakt het mij totaal niet uit waar ik ben. Dat is zo heftig dat ik echt niet op mijn omgeving let. Maar daarna...........je eigen douche, je eigen wc, je eigen bed, je tv, je computer (ben nogal internet verslaafd geloof ik). Dat is toch wel heerlijk. Vooral omdat ik de eerste nacht na de bevalling totaal niet kan slapen en stijf sta van de adrenaline was het ziekenhuis een ramp, dan duurt zo'n nacht lang zeg. Bovendien hoef je dan niet met zo'n kersverse baby naar huis te rijden.
Het liefst thuis dus, maar als het in het ziekenhuis moet dan moet het.

he hoi!

Mijn eerste zwangerschap ben ik tegen mijn wens in uiteindelijk in het ziekenhuis bevallen. Ging allemaal goed en was OK. Aangezien er geen medische noodzaak was mocht ik bij de tweede weer zelf kiezen waar ik wilde bevallen. Weer koos ik voor thuis. Dat is gebeurd en ik ben daar erg blij mee. Ik vond het geweldig en wil het nu bij mijn derde bevalling weer. Lekker thuis in mijn eigen vertrouwde omgeving. Vooral direct na de bevalling vond ik dat erg prettig. Mijn moeder kwam heel vroeg in de ochtend onze oudste ophalen, maar die sliep gewoon door en mijn bevalling ging veel sneller dan verwacht. Daardoor kon mijn moeder direct naast mijn bed plaatsnemen en onze tweede zoon in haar naar armen nemen. Hoe dat een derde keer zal gaan...? Ik hoop weer lekker thuis. Wat ik zeker weet is dat ik heel vroeg de VK ga bellen, ben bang dat het deze keer nog sneller zal gaan!

Groetjes Annemieke

Ik wil nog even meegeven dat het beslissen van een thuis of ziekenhuisbevalling niet alleen afhangt van je eigen overweging. Ik schrok namelijk van het financiële plaatje wat erbij komt kijken! Als je zonder medische indicatie in het ziekenhuis wilt bevallen (dus het is niet perse nodig, het is je eigen keus) ben je verplicht om een eigen bijdrage te betalen. In het begin van mijn zwangerschap heb ik nog specifiek gevraagd of ik goed verzekerd was (CZ). De aanvullende verzekering van 135 euro per maand was prima. Nu blijkt dat als ik in het ziekenhuis wil bevallen ik het bedrag van 329 euro kwijt ben. Ik vind het belachelijk en ik vind het heel erg dat ik dit in mijn overweging moet meenemen. Ik vind wel dat aanstaande moeders hier rekening mee moeten houden zodat je na de bevalling niet voor verrassingen komt te staan...

Terug
Bovenaan