thuis studie in onderwijs?

ik heb mijn spw diploma gehaald via het nti.huiswerk via de computer en ik moest 2800 stage-uren maken.ik heb 2 jaar parttime op een kdv gewerkt.eigenlijk teweinig uren gemaakt,maar op mn werk hebben ze gewoon getekend dat ik alle uren daar kon maken.dat stagelopen is overigens gewoon werken waar je gewoon salaris voor krijgt.de studie kostte mij 56 euro per maand en voor de examens moest ik naar leiden.je mag zelf weten wanneer je examen ergens voor doet en je kan,als je dat aankan,2 examens op 1 dag maken.examenrondes zijn er 4 keer per jaar.een examenaanvraag kost 35 euro.ik heb er in totaal 2 jaar overgedaan en de studiekosten kun je aftrekken van de belasting.
hopelijk heb je wat aan mijn informatie.
groetjes kari

Hoi!
Zelf werk ik in het middelbaar onderwijs, maar een thuisstudie hierin zou ik toch echt iedereen afraden. Je hebt toch echt de contacturen met de docenten en medestudenten nodig zeker wat betreft de stages. Alleen al om te evalueren, te vergelijken en voor intervisie. Dit lijkt me in je eentje nogal lastig. Tijdens je studie ben je toch vooral bezig met praktijkvoorbeelden (pedagogiek/vakdidaktiek/praktijklessen). De verdieping wat betreft de vakken kun je inderdaad zelf uit de boeken halen, maar dat is misschien maar 50% van de opleiding!
Groetjes, Ingrid

Hoi Miranda,
het lijkt mij ook een heel pittige opleiding om als thuisstudie te doen, ik had ook altijd echt het contact met mijn leraren en medestudenten nodig! Tuurlijk zijn er mensen die voor zo'n studie de hand niet omdraaien, maar toch.....
En het is echt heel veel stagelopen vind ik.
Ik vind mijn werk trouwens wel helemaal fantastisch hoor!!
Kijk ook even goed in de buurt waar je woont of er wel echt zo'n lerarentekort is, ik woon in Twente en hier is een lerarenoverschot. Heel veel leraren die net van de pabo komen studeren hier verder of zoeken ander werk, is toch wel heel jammer van de studie. Woon je in het westen dan is het volgens mij niet zo'n probleem om werk te vinden. Als directeur kom je trouwens overal aan de bak, die zijn er echt te weinig, misschien iets voor jou?
alvast heel veel succes! groetjes van Ruth

Hoi Miranda,

Ik werk op een middelbare school, niet helemaal hetzelfde, maar ik wil je toch de volgende tip geven: ga, voordat je je ergens inschrijft, eens een tijdje stage lopen. Je mag vast wel ergens meelopen en misschien zelf een klein stukje proberen les te geven. Dan kun je even zien of je het echt iets vindt. Er zijn nl veel mensen die aan het onderwijs beginnen en na een tijdje gedemotiveerd weer afhaken en dan zou het zonde zijn als je er zoveel tijd en geld in geïnvesteerd hebt. Zeker als het al lang je droom is, zou ik even een reality check doen om te zien of je het niet teveel geïdealiseerd hebt. Misschien valt het tegen en dan kun je de moeite laten zitten. Misschien is het precies zo leuk als je denkt dat het is en dan kun je er ook met dubbele energie tegenaan!

Groetjes,

Eveline

Terug
Bovenaan