thuisbevalling alleen op begane grond?

A

Anoniem

Guest
hallo
ik heb gelezen dat je alleen nog thuis mag bevallen als je op de begane grond woont ivm als er een ambulance aan te pas moet komen of iets dergelijks, ik wilde al in het ziekenhuis bevallen, maar wordt dit helemaal vergoed, of moet je het zelf betalen. mijn ziekenfonds is azivo... en ik weet het dus echt niet............

Meid wat een vragen he??

Je mag niet meer op een etage bevallen als je boven de 100kilo wordt........dit vanwege de til-arbo van de ambulance mensen.....dus dan zou je een bed beneden neer moeten zetten.

Je kunt ook zonder medische indicatie in het ziekenhuis bevallen, poliklinisch zo geheten............hiervoor betaal je echter wel een eigen bijdrage, hoeveel dat voor jou zou zijn moet je in je polis opzoeken...............
Mocht je echter toch een medische indicatie krijgen, hoge bloeddruk e.d., dan wordt de ziekenhuisbevalling compleet vergoed...........

wederom succes ermee!!

Gr. Rimke
38+4 weken

Als je boven de 100 kilo komt moet je zo ie zo beneden bevallen. Omdat ambulance personeel je dan niet meer naar beneden mag tillen als je plots naar het ziekenhuis moet. En dan komt de brandweer je dus uit huis hijssen........

Je kan ten alle tijde bevallen in het ziekenhuis, als je een medische indicatie hebt wordt het helemaal vergoed. Zo niet moet je een eigenbijdrage betalen, maar die hoogte ligt er aan hoe je verzekerd bent. Dus zou jij je verzekering eens moeten bellen wat jij zou moeten betalen.

Hoop dat je wat aan deze info hebt.

Groetjes Sylvia

Het gaat idd om die 100 kilo grens en ook al snap ik wel dat het voor ambulance personeel zwaar tillen is in geval van nood..... vind ik bevallen in je woonkamer nou niet echt het idee achter een thuisbevalling.
En het is geen indicatie waarmee je de kosten vergoed krijgt, dus heb je met een huis en een hoger gewicht en weinig financiele middelen geen keus dan te bevallen met het zicht op je aanrecht en weet ik wat nog meer in je woonkamer....

quote: Marije1978 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('20-08-2008 19:32:17'));

Het gaat idd om die 100 kilo grens en ook al snap ik wel dat het voor ambulance personeel zwaar tillen is in geval van nood..... vind ik bevallen in je woonkamer nou niet echt het idee achter een thuisbevalling.
En het is geen indicatie waarmee je de kosten vergoed krijgt, dus heb je met een huis en een hoger gewicht en weinig financiele middelen geen keus dan te bevallen met het zicht op je aanrecht en weet ik wat nog meer in je woonkamer....

Ik vind het ook onzin... ik woon 4 hoog ( 7 trappen) ik zou dus misschien als et niet in het ziekenhuis zou kunnen... moeten bevallen....uhmmmm voor de buiten deur??? en inderdaad dit is geen reden waardoor het vergoed wordt dus zou ik toch in het ziekenhuis moeten bevallen, en zelf moeten betalen, ik vind als je niet in staat bent om op begane grond te bevallen dat het dan vergoed zou moeten worden!

Reactie op ..... vragen en beweringen ..

In 2007 was dit al een punt van dicussie op dit forum en in workshops met verloskundigen.
Dank zij dit forum kwam het onderwerp aan de oppervlakte en op de agenda. Dank dames.

Na onderzoek, navraag, literatuur onderzoek en een steekproef bij grote ambulancediensten en verloskundigen in Nederland in 2007 het volgende:

Thuis bevallen ook op de eerste, tweede en derde etage (zonder lift bereikbaar) is en blijft in
Nederland gewoon mogelijk voor gezonde vrouwen.

Voor geval het mis gaat …… PAS OP..... het is niet vaak nodig iemand liggend de trap af te dragen (ik ga niet op de details, het staat in het artikel dat ik er over het onderzoek schreef), worden vrouwen van de trap gedragen!
De meeste verloskundigen en de ambulance diensten geven aan zeer genuanceerd met de
thuisbevalling en de keuze van vrouwen om te gaan. Ook als er geen lift in huis is en op een etage bevallen wordt. Verloskundigen zeggen expliciet de keuze van vrouwen te respecteren.

Prachtig te weten dat het veld de keuze van vrouwen die thuis willen bevallen onderschrijft en support. Gekker is het te lezen dat er verhalen de ronde doen die dit totaal tegenspreken.
Wat speelt er?? Zijn er mensen die niet van de thuisbevalling houden? Dat is mogelijk.

Boven alles staat dat je zelf mag bepalen .... vrouwen mogen in Nederland zelf kiezen voor de plaats van bevallen als zij gezond zijn en verloskundigen mogen eigen beleid voeren.
Dat kan elkaar bijten en kan ook weleens niet aansluiten. Een gesprek helpt ... dus praten erover. Afscheid nemen kan ook. Verloskundige praktijken zijn divers in benadering en goed verspreid over Nederland. Keuze dus.

Er is er geen landelijk protocol over bevallen op een etage zonder lift en er is geen verbod op bevallen op een etage gevonden tijdens dit onderzoek!.
Ja, er is een ARBO convenant gesloten met de Ambulance diensten om beter met zwaar tillen om te gaan. Dat zegt echt niets over een verbod om niet op een etage te mogen bevallen, daar gaat de ambulance dienst niet over.
De plaats van bevallen is de zaak van vrouwen en verloskundigen.
Zoals veel woordvoeders van ambulance diensten aangaven, 'we communiceren 'open' en staan graag ten dienste van vrouwen die voor de thuisbevalling kiezen'.

Beste dames een vraag?.... neem contact op met de KNOV 030 282 31 00 of info@knov.nl mevrouw Drs. Pien Offerhaus en de STBN: 030 2823150 of info@stbn.nl de heer Frans Annot.

Beide organsiaties staan voor de kwaliteit van de eerstelijns verloskundige zorg, de vrije keuze van vrouwen en promoten de thuisbevalling.
Deze aan elkaar verbonden organisaties van verloskundigen steunen vrouwen maar al te graag!

Thuis bevallen, houdt vrouwen gezond en thuis bevallen heeft bij veel vrouwen in
Nederland de voorkeur. De ambulance diensten en de verloskundigen ondersteunen dit positief.

Lieve groeten Tine Oudshoorn, verloskundige en consultant.

hoi,
Nou bovenstaand verhaal lijkt me duidelijk.
Ik ben zelf bevallen de eerste keer op de 3e verdieping van een flat zonder lift.
Mijn man heeft altijd gezegd: in geval van nood draag ik je de trap af.
Mijn verloskundige zag er ook geen probleem in.
Als je erg zwaar bent zou ik er misschien niet voor kiezen want de kans dat je dan met de brandweer het raam uit moet wordt dan wel groter.
groeten ELke

Je hoort hier de wildste verhalen over. Niet mogen bevallen op een etage óf op de etage moet stromend water zijn. Als dit allebei waar is, kan ik niet eens thuis bevallen. We wonen in een drive-in woning en je moet altijd 1 trap op om in het leefgedeelte te komen. De bevalling van mijn zoontje was thuis en dat is op de 2e etage gebeurd, twee trappen omhoog. Daar was wel stromend water. Nu is er in de tussentijd een verdieping op ons huis gekomen en daar slaap ik nu. Daar gaat ons volgend kindje geboren worden (als alles goed gaat). Er is geen stromend water op die verdieping en ik heb nu al de houding aangenomen: als er commentaar is....een goede die mij weg krijgt. Je denkt toch niet dat ik in de huiskamer een bed op klossen ga zetten daarvoor? Ja daaaaaag! Er zijn genoeg vrouwen die 3 hoog wonen in een flat zonder lift.

Terug
Bovenaan