tijgeren kruipen zitten

ik wordt dol van alle adviezen.
Brent heeft in het begin fysio gehad ivm overstrekken. Hierbij was het belangrijk dat hij zich met zijn armpjes ging opdrukken bij buiklig...
Nu kan hij dat als de beste, met als gevolgd dat hij op zijn buik ligt, dus zwaarte punt is zijn buik. (dus ook draaipunt bij het verplaatsen) Zijn beentjes houdt hij nog enthausiast in de lucht... Hier door gaat hij wel achteruit (afduwen met armen) en wel rond, maar niet voorruit en dat frustreerd hem uiteraard.
Verder kan hij al wel heel goed zelf zitten, maar moet neergezet worden, kan nog niet zelf van lig naar zit.
Nu zegt de een, niet te veel laten zitten want dan ontwikkelt hij zich niet in het verplaatsen (en dus weer fysio) en dus regelmatig op de buik leggen zodat ze het tijgeren/kruipen door gaan krijgen. een ander roept weer niet te veel tijgeren stimuleren, hij is immers pas 7.5 maand oud... aaaahhhh ik word er dol van. Waar doe je nu goed aan en waar breng je schade mee aan. Ik weet het even niet meer...

Wij hebben Chris ook al vanaf +/- 6 maanden laten zitten omdat hij het al best goed kon. En als hij dan speeltjes wilden pakken ging hij vanzelf op zijn buik liggen. Een hele tijd ging hij ook alleen maar achteruit en in het rond, maar ineens ging alles heel snel. Hij is in 2 weekjes tijd van tijgeren naar kruipen gegaan en hij is nu 8 maanden en 1 week.
Dus soms dacht ik van het schiet ook niet op, maar toen ging het ineens wel erg snel haha.

Uiteindelijk komt het allemaal vanzelf, hij zal ze eigen ritme volgen qua ontwikkeling dus ik zou me er niet al te druk om maken en doen wat je zelf het beste lijkt.

Hanna zit al sinds 6 maanden in de kinderstoel eerst 3x per dag maximaal 15 minuten nu met 8 maanden 3x per dag 30 minuten. Beetje rugspieren kweken. Ik laat haar nog niet los zitten tot ze dat uit zichzelf gaat doen. Anders is ze er nog niet klaar voor.

Hier wordt al op handen en knieën gekropen en ze kan ook van lig naar zit en als er dan iets is om zich aan op te trekken dan kan Hailey ook al staan. Wij hebben niets gestimuleerd en alles vanzelf laten gebeuren.

Volgens de fysio van Lotte is de buikligging en daarbij het opdrukken en verplaatsen het belangrijkste. Dat moeten we bij haar veel stimuleren. Ze zit al een tijdje zelfstandig en we moeten uitkijken dat ze niet alleen maar zit, dan zal ze sneller billenschuiven ontwikkelen.
Tijgeren en kruipen (eerst achteruit, dan vooruit) is prima volgens onze fysio.

Niet te druk maken, ieder kind heeft zijn eigen tempo in de ontwikkeling. Gijs is zelf met zes maanden zelfstandig gaan zitten. Heeft ook regelmatig op de grond zitten spelen en rolde dan vanzelf op zijn buik. Sinds een paar weken gaat hij zelf zitten vanuit lig. Ook hij kroop/schoof in het begin achteruit en sinds een kleine week gaat hij nu vooruit. Hij is nu bijna 9 maanden. Zijn neefje van twee weken jonger zit nog niet zelfstandig maar die heeft al wel 5 tanden terwijl Gijs er 2 heeft. Ze kunnen niet alles tegelijk ontwikkelen...

Hoi Hoi,

Het klopt wel wat de fysio zegt. Mijn oudste dochter, inmiddels vier, wilde nooit op haar buik. Op gegeven moment is het op de rug liggen natuurlijk ook maar saai. Dus wat doe je als ouder....je laat je kind zitten. En dat hebben we geweten hoor. Billenschuiven als de beste, want als je een beetje met je billen wiebelt kom je ook vooruit, (vooral op laminaat). Ze leren dan niet om hun armen te gebruiken, dat zie je later weer met lopen en vallen.

Het tijgeren zou ik ook niet stimuleren. Je dochtertje is nog maar 7,5 maand. Waarom zou je? Als ze met 9 maand gaat tijgeren is ook goed. Ik snap dat ze gefrustreerd is maar dat is maar een periode. Met een paar weken ziet ze het licht en tijgert ze er naar toe.
Alleen voor jou is het wat moeilijker, want een schreeuwend heb je liever niet...

Ps: Ik heb het idee dat jullie kindjes allemaal best snel zijn. Daphne is nu 8 maand en 10 dagen en kan alleen van rug naar buik rollen en verder nog niets.....

Gr. Karin

Hey Krista, maak je maar geen zorgen over zijn groei. Ik denk ook dat alles op z'n tijd komt. Brent kan zelf het beste aangeven waar hij wanneer aan toe is. Ik begrijp je helemaal over het CB. Aqua zat tegen de 5 maanden al aardig goed. Niet gestimuleerd, ze zat gewoon veel liever. Tja, beter uitzicht toch! Rollen deed ze dus wat later. Ik werd nog net niet uitgescholden op het CB. Heb wel van alles aan moeten horen..

Nu, met 8 maanden, kruipt Aqua vrolijk de kamer door. Tijgeren heeft ze heeeel eventjes gedaan. Ze kan omrollen, opzitten, naar voren en naar achteren kruipen. Nu loopt ze ook langs met haar handjes aan de bank of tafel. Ze trekt zich zelf op en zakt ook zelf door de knietjes weer terug.

Ik zie het nu veel te snel gaan, maar heb niets 'gedwongen'. Ik liet haar alles zelf uitproberen en heb gewoon niet gelet op de 'normale groei'. Het voordeel daarvan, is dat ik dus niets aan heb gemoedigd en ook niets af heb geremd.

Iedere baby zijn eigen groei op zijn eigen tijd..

Terug
Bovenaan