Timing zwangerschap en werk

A

Anoniem

Guest
Hallo!
Dit is mijn eerste ervaring met het plaatsen van een bericht op een forum.
Ik ben 25, 7 jaar samen met mijn vriend, hij is 36. Wij hebben een sterke kinderwens en voor ons is het sowieso duidelijk dat we niet lang willen wachten om te kijken of het voor ons is weggelegd. Nu zit ik alleen met een (moreel) dilemma...
Ik ben niet lang geleden begonnen aan een nieuwe baan. Ik heb het super naar mijn zin; leuk werk, super collega's en een prettige leidinggevende. Ik heb alleen op dit moment een jaarcontract, deze loopt eind oktober af. We zijn in ieder geval zover dat we wachten tot ik een vast contract heb (van het positieve uitgaande dat dit gebeurt), gezien onze financiële verplichtingen. Ik merk alleen bij mezelf dat ik me afvraag of het niet oneerlijk is tegenover mijn werkgever om bij wijze van een paar maanden na mijn contractverlenging met een zwangerschap aan te komen. Laat ik er meteen even duidelijk bij zeggen dat ik me er wel degelijk van bewust ben dat niet alle zwangerschappen vanzelfsprekend zijn, laat staan dat het meteen bij de eerste poging raak is, maar ja, aan de andere kant, de kans bestaat wel...
Veel twijfels dus aan deze kant, ik hoor graag hoe jullie hier tegenaan kijken!
Alvast bedankt voor jullie reacties.
Groetjes Nijntje

hi,

Als jou werkgever jou een vast contract aanbied, dan doet hij dat omdat hij vind dat jij je werk goed uitvoerd en omdat hij met jou verder wel, meer dan 1 jaar. mischien wel 10jaar. je wacht met het beginnen voor een kindje tot je een vast contract hebt, stel dat je dan binnen 2 maanden al zwnager zou zijn,..... meestal vertel je het pas na een maand of 2 a 3 wat inhoud dat je baas dan pas 4 a 5 maanden na het ingaan van je nieuwe contract hoord dat je zwanger bent. je bent dan nderhand al bijna 1 1/2 jaar aan het werk. ik vind hier helemaal niets geks aan hoor!

hoi hoi,

ik kan me wel aansluiten bij wat broertje of zusje schrijft.
en daarbij je moet je eigen plan trekken..je kan nu wel denken van dan heb ik net een vast kontrakt maar over een tijdje is er misschien wel weer iets anders..een collega die uitvalt waardoor ze moeilijk zitten of noem maar op..

ik heb zelf destijds ook voor een dilemma gestaan..ik wist dat mijn baan die ik toen had ik niet kon blijven doen als ik zwanger raakte en dus partime ging werken.en heb toen ook zitten wikken en wegen wat ik zou doen,of eerst al wat anders zoeken of..en ja ik had zoiets v straks zoek ik eerst wat anders en duurt t een hele tijd voordat ik uberhaupt zwanger raak.toen heb ik ook voor mezelf gekozen en gestopt met de pil en was dus wel direkt zwanger.en heb nu inmiddels een hele leuke p.t baan!
dus meid ga voor je eigen geluk!werk is niet altijd alles! suc6 ermee

hoi nijntje,

zelf persoonlijk zou ik het er niet om laten, maar een werkgever is niet verplicht om na een 1jaarcontract een contract voor onbepaalde tijd aan te bieden.
Hij kan hierna namelijk nog een 1jaarcontract geven en is geloof ik bij het 3e jaar pas verplicht om een contract voor langere tijd af te geven.
Het is natuurlijk de vraag of je dan eventueel 2 tot 3 jaar er voor zou willen wachten.
Persoonlijk denk ik dat als je een kei bent in je werk, je functioneren goed is, en je na je zwangerschap graag verder wilt werken een werkgever je vaak wel een verlenging van je contract wilt.
Ik zou niet aangeven dat ik zwanger zou willen worden maar zou het meedelen als ik zwanger was.

Veel succes met dit dilemma en ik hoop dat je er voor jullie zelf snel uitkomen,

groetjes marina

Hoi,

Zo voelt het mischien wel een beetje, zo zou ik het ook voelen. Maar aan de andere kant als jullie er nu voor zouden gaan en je wordt zwanger voordat je jaarcontract afgelopen is kan hij ook zeggen je contract wordt niet verlengt. Alleen omdat je zwanger bent. Daar hebben werkgevers blijkbaar toch een hekel aan. Ik zelf ben er ook uit gebonsjoerd toen ik zwanger was en in het begin veel ziek. Het mag eigenlijk niet maar ze doen het wel. Ik zou ook wachten tot je een vast contract hebt en dan hopen dat het jullie mag lukken om zwanger te raken.

Eigenlijk hoor ik niet op dit deel van het forum ( hoor op het zwanger forum) maar lees zo af en toe wel eens mee.

Het eerste wat ik dacht toen ik je bericht las was, je bent 25...... Denk dat je werkgever ook wel ergens weet dat je een keer aan kinderen wil beginnen.

Ik zou ook niet gaan wachten tot je een vast contract krijgt, je werkgever mag je idd 3 keer een jaar contract aanbieden. Daarna zijn ze verplicht je een vast contract te geven. En als jullie zo'n sterke kinderwens hebben lijkt het me niet dat jullie dan nog 3 jaar willen wachten......

Een werkgever mag je idd niet om je zwangerschap ontslaan, maar helaas gebeurt het wel. Is bij mij ook gebeurt namelijk.
En ze zullen het nooit als reden opgeven, je krijgt altijd wat anders te horen.

Wens je verder veel succes

liefs

hoi nijntje,

het is inderdaad zo dat ze je 3x een tijdelijk contract mogen geven.
ik heb wel gewacht met zwanger worden voordat ik zwanger werd, maar dat kwam ook omdat ik toen al bijna 3 jaar via het uitzenbureau werkte en wist dat ik of een vast contract zou krijgen of eruit zal liggen.
gelukkig was het het eerste.
en toen werd ik pas zwanger na 6 maanden. dus ik zal zeggen ga ervoor.

Hoi Nijntje,

Mijn man en ik zaten ongeveer in het zelfde schuitje. Ik ben nu net 26 (en heb een jaarcontract) en mijn man is 33 (en heeft een vast contract). We zijn ondertussen 2 jaar getrouwd en hadden beiden een sterke kinderwens. Uiteindelijk hebben we er dan ook voor gekozen deze beslissing niet af te laten hangen van het feit of mijn contract al dan niet verlengt zou worden omdat wij ook op zijn salaris aangevuld met mijn uitkering (in het ergste geval) ons hoofd wel boven water zouden kunnen houden.

Ondertussen ben ik 12 weken zwanger en heb ik afgelopen dinsdag mijn leidinggevende op de hoogte gebracht van mijn zwangerschap. Deze reageerde echt super blij en enthousiast en mijn contract wordt gewoon verlengt omdat ze hoopt dat ik, ook na mijn zwangerschap, nog vele jaren bij de organisatie werkzaam zal blijven! Nu werk ik in het onderwijs, dus ik begrijp dat er wellicht ook sectoren zijn waar een zwangerschap niet met gejuich zal worden ontvangen, maar stel nou dat je (in het ergste geval) in oktober geen vast contract krijgt? Wachten jullie dan nog een jaar? Wij hebben besloten dat niet te doen, omdat je, zoals je zelf al zei, ook niet weet hoelang het, nadat jullie hebben besloten het te gaan proberen, duurt voordat het 'raak' is en dan ben je, incl. het wachten op een vast contract, soms zomaar een paar jaar verder!

Slik je trouwens de pil nog? Zeker als jullie besluiten het contract af te wachten is het raadzaam daar vast mee te stoppen, zodat je lichaam vast op orde kan komen en je, tegen de tijd dat jullie een poging gaan wagen, ook weet hoe je cyclus verloopt en wanneer dus je eisprong plaats vind.

Heel veel succes met jullie beslissing!

Terug
Bovenaan