Tips babykamertje/kinderwagen?

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal!!

Ik ben nu bijna 4 maandjes en wil de 20 wk echo nog even afwachten maar ben me  alvast lekker aan t verheugen op het aanschaffen van alle spulletjes dus wil graag nu al  zoveel mogelijk info verzamelen voordat ik echt los ga, hahah.
Nu zat ik me bijv te bedenken hoe het babykamertje ingericht moet gaan worden en wat ik daar nog allemaal aan wil veranderen.
Ik vraag me dan ook af of degenen die er al ervaring mee hebben misschien handige of leuke tips hebben. Bijvoorbeeld wat er op de vloer het meest geschikt is (ik denk laminaat?) en wat jullie voor het raam hebben (luxaflex/gordijnen of iets anders???).

Een ander onderwerp is de kinderwagen! Wat zijn nou de belangrijke dingen om op te letten bij de aanschaf? Welke ik mooi vind kan ik wel zien maar de praktische zaken?

Tis een beetje een algemene vraag maar wie weet hebben jullie door ervaring wat handige tips!

Alvast bedankt!
Liefs Lotte

Let vooral op met de wandelwagen dat het niet te zwaar is!   Wij hebben een Mutsy waar de achterwielen draaien ipv voor - het is a mooie wagen, we gebruiken het veel, maar toch is het zwaar.   Het klapt klein genoeg in om in de kofferbak te passen, maar dat is het, je krijgt haast niets meer in ernaast.  
Kijk ook hoe makkelijk het is met een hand te sturen... (als je met een paraplu bv moet lopen, of een ijsje?)

Wij hebben voor onze eerste een compleet kamertje gekocht, maar achteraf denk ik wel eens, dat hadden we beter niet kunnen doen. De kast is voor een groter kind niet echt praktisch gebleken, omdat de kleding groter wordt en er nu niet goed meer in past (breedte van de planken is niet praktisch).
Ik had dus achteraf liever losse dingen gekocht, maar ik vond het zo romantisch om een leuke babykamer te hebben.Een achteraf onpraktische en vooral dure keuze.

Gordijnen heb ik echt gericht op een kleuter gekocht, zodat deze langer kunnen blijven hangen en daarachter een luxaflex, om vooral het verschil tussen dag en nacht wel duidelijk te houden (ik had lichte gordijnen).

Kinderwagen: afhankelijk van wat jij veel doet. Mijn wagen had rubber zwenkwielen en die vond ik niet prettig in winkels, veel te log en daardoor moest ik alsnog vaak de voorkant optillen om kort een bocht te maken. Als wij een tweede krijgen (als mijn zwangerschap nu goed gaat dus), dan kopen wij een nieuwe. Ik vind dan de Stokke heel handig, vooral omdat die in winkels heel compact is en als stoeltje bijgeschoven kan worden. Vooral prettig als je op vakantie bent, visite of op een terras/eettentje iets gaat nuttigen. Je kind kan er dan makkelijk 'bijzitten'. Stokke is wel heel duur, maar via marktplaats kun je goede tweedehands wagens kopen als je dat wilt.

Voor de wagen vond ik het vooral wel praktisch dat de maxicosi, reiswieg en wandelwagen hetzelfde onderstel hadden. Dan hoef je alleen die mee te nemen.

Tip: de slaapzak van little company (ik dacht dat dat de naam was) die heb je in twee leeftijdsgroepen en die heb ik heel veel gebruikt. Is een soort vier seizoenen slaapzak die ook in de maxicosi kan, dan hoef je daar geen aparte voetenzak voor te kopen en je kind kan daar zo mee in bed of in een campingbed als je gaat logeren.

Tip: een lampje met dimmer bij de commode hangen. Zo kun je midden in de nacht even bij je kind kijken of een luier verschonen, zonder dat je kind in het felle licht komt en echt wakker wordt.

Tip: hang boven de commode bijv een mobiele. Dan heeft je kind iets om naar te kijken en dit leidt hem of haar af van wat jij aan het doen bent met de luier etc.

Dit waren even een paar dingen die mij zo te binnen schieten.
Maar goed alles is heel persoonlijk en afhankelijk van wat jouw kind prettig vindt en jij zelf natuurlijk.

Succes met jouw keuze!

gr mama van MD

Hoi,

Voor de babykamer heb ik niet zoveel tips...Wij hebben ook laminaat en hebben een 2de hands kinderkamertje gekocht. We investeren straks liever in een goede kamer waar 10 jaar gebruik van wordt gemaakt ipv in de babykamer waar maar hooguit 2 jaar ons kindje van geniet. Maar dat is onze praktische instelling ;-).

Verder moet je bij een wagen goed verzinnen wat je ermee gaat doen. Ik ga er straks veel mee naar buiten en heb dan ook een robuste wagen (hoef er niet veel mee in het OV en heb thuis en in de auto voldoende ruimte.) Daarnaast heb ik een ruime boodschappenmand, omdat ik lekker boodschapjes ermee wil doen straks en niet nog met een extra tas wil sjouwen. Dus afhankelijk van ruimte, maar ook gebruik: groot of klein wonen, ov enz moet je gaan kiezen. succes!

Janneke

Hoi hoi,

voor een babykamer zou ik geen laminaat doen. Een vriendin van mij had dat ook gedaan en had niet in de gaten dat haar dreumes gespuugd had met als gevolg dat de vloer begon te trekken. Wij hebben novilon op de vloer en dat bevalt prima. Je kan alles makkelijk weer schoon krijgen.

Voor de ramen hebben we een verduisteringsrolgordijn zodat de baby in de zomer niet om vijf uur al denkt dat de dag is begonnen. Daar overheen hebben we lichte gordijnen, die we overdag, als de baby slaapt,  dicht doen.

Als kinderwagen zou ik een vierwieler nemen. Driewielers kunnen gemakkelijker omvallen of omgetrokken worden door enthousiaste peuters die in de supermarkt je baby willen bewonderen.

Wij hebben een babybadje met een slang er aan, zodat ik het bad gemakkelijk in een emmer kan laten leeglopen. Als de emmer dan vol genoeg is hang ik de slang weer op en na het legen van de emmer laat ik het bad verder leeglopen. Vooral de eerste weken na de bevalling mocht ik niet te zwaar tillen en was dat een uitkomst.

Groetjes van Marloes

Wij hebben geen complete kinderkamer gekocht, omdat we daar geen plek voor hebben (we wonen vrij klein). We hebben wel een nieuwe commode gekocht omdat we niets tweedehands konden vinden wat ons aanstond. Van mijn zus kreeg ik de tip dat deurtjes niet zo handig zijn voor een commode - je hebt vooral in 't begin toch veel kleine spulletjes en dan zijn lades beter. Wij hebben bovenin drie kleine lades ipv 1 grote, zodat je niet onhandig opzij hoeft te stappen om er iets uit te halen terwijl je je baby vasthoudt tijdens het verschonen. Dat leek ons praktischer dan 1 brede lade.

Je kunt bij IKEA ook ladeverdelers kopen (een soort canvasachtige doosjes) voor de kleinste spullen, of als je een open vak hebt.

Omdat wij geen plek hadden voor een kledingkast, is onze commode vrij groot (gekocht bij Prenatal) en hebben we erboven een oud keukenkastje gehangen, geverfd in de kleuren van de babykamer. Het staat heel schattig, en omdat het kastje schuifdeurtjes heeft, kun je daarachter de luiers voor 't grijpen leggen (ook een tip van zuslief!) Nu passen alle kleertjes etc nog wel in de commode, maar we hebben ook al grotere kleertjes gekregen en die liggen in kratten op onze eigen kledingkast.

Een bedje hebben we overgenomen van vrienden, maar we hebben wel een nieuw matrasje gekocht (wel zo hygienisch). Ik had de bedbodem opgemeten, maar toen we het bedje in elkaar gezet hadden, bleek dat het matrasje toch te smal was!! Dus de gouden tip: zet eerst het bedje in elkaar en meet dan van spijl tot spijl, want dat kan zo 3 a 4 centimeter schelen!

Over een wagen: wij hebben wel een driewieler (Urban Jungle) en die is hartstikke stabiel hoor! Waar je vooral op moet letten is of de wagen bij jou past. Wij wandelen graag in het park en aan 't strand, dus we hebben ook voor een groot wiel ipv van die kleintjes. En inderdaad: moet je de trap op en af met 't ding? Heb je een grote auto? Bij de Urban Jungle moet je de Maxi Cosi vrij onhandig op het onderstel maken, maar aangezien het niet goed is voor baby's ruggetje om daar lang in te liggen, nemen we gewoon altijd de reiswieg mee achter in de auto (we hebben een grote stationwagon). Maar ja, hoe praktisch dat is, is nog even afwachten! (Ik ben 41w3d) Maak voor jezelf een lijstje met vragen en eisen en laat je goed voorlichten in de winkel. Ik zou ook zeker verschillende winkels bezoeken, want dat scheelt nogal in prijs. Wij hebben een showmodel gekocht bij BabyDump, maar de gewone modellen waren bij Prenatal een stuk goedkoper...

Nog even over gordijntjes etc: wij hebben bij de HEMA rolgordijnen met verduisterende coating gekocht. Bij ons hangen ze OP het kozijn, maar als ze IN het kozijn kunnen hangen, verduistert 't nog beter. En over de veiligheid: zorg ervoor dat de baby niet bij de koordjes kan! Dat is heel gevaarlijk.

Geniet lekker van het babyshoppen! Ikzelf kijk ernaar uit al onze aanwinsten en cadeautjes gauw echt te gaan gebruiken...

~Hilde 41w3d

Hoi!

Wij houden niet zo van de 'standaard-complete-babykamertjes' (hoewel daar niks mis mee is, hoor), maar gewoon niet zo onze smaak. Wij hebben een oud huis en wilden een beetje in die stijl blijven. Dus via Marktplaats hebben we een leuke commode en een leuk ledikantje gekocht (voor een habbekrats) en die heb ikzelf geschilderd. Wij hebben ook gekozen voor een grote commode omdat ook wij geen plek hebben voor een kledingkast. Als rekje boven de commode hebben we een oude kapstok opgehangen. Op de vloer ligt wit geschilderd hout en wij hebben wel een kast in laten bouwen in een schuin gedeelte maar daar staat vooralsnog de pc en hangt kleding van onszelf.

Voor de ramen hebben wij een soort boerderijluikjes gemaakt omdat ook de rest van het kamertje een beetje in 'oud-Hollandse-stijl' is ingericht.

Ik hoor ook van veel mensen dat je ervoor moet zorgen dat je de luiers en andere dingen die je veel gebruikt, binnen handbereik neer moet leggen, zodat je je kindje geen moment hoeft los te laten.

Ook het badje, wipstoeltje en de box hebben we via Marktplaats gekocht (zagen er allemaal uit als nieuw).
De kinderwagen en maxicosi hebben we nieuw gekocht. We hebben gekozen voor de Bugaboo, omdat we die mooi vonden en hij als een van de veiligste naar voren kwam uit de testen. Hij lijkt me erg praktisch en de maxicosi klik je makkelijk in het onderstel. Oh ja, en hij is erg klein inklapbaar, wat ook makkelijk is voor in de auto.

Zo, dat waren geloof ik wel mijn tips!

Succes en geniet van je zwangerschap.

Groetjes,
Diana (34 weken)

Hoi.
Toen ik zwanger was van mjn eerste hebben we een compleet nieuw kamertje aangeschaft (was vrij duur, maar kreeg de helft van mijn ouders, 'en de kinderwagen van mijn schoonouders, boffen dus!!).. We hebben op de vloer laminaat gelegd met zo'n mooie V groef, en lichtgele muren, en ik moet zeggen het ziet er nog steeds `(kleine is ondertussen al weer 2 jaar geweest) harstikke mooi uit!! We hadden lamellen voor het raam en daarover gewoon voor de nacht overgordijntjes, ideaal!
Nu ben ik 27 weken zwanger van de 2e, en is mijn schoonvader een nieuw slaapkamertje aan het maken voor mijn zoontje (een heel handige man, het ziet er dus ook geweldig uit want het is bijna klaar), en kan de babykamer zeg maar weer over naar de jongste telg... Ook die kamer doen we weer met laminaat, lamellen en gordijntjes, vind ik ideaal!
Voor de kinderwagen is dat heel verschillend.. Woon je in de stad of op het platteland, moet ik vaak in de auto enz. enz. Wij hebben een Mutsearts transformer driewieler en vinden die ideaal, hij is makkelijk in te klappen, en rijdt niet te zwaar... Wel heb ik spijt van dat ik er een tas bij heb gekocht, want die was erg duur en er past eigenlijk niks in, je betaald dus gewoon de naam, en dat was wel erg zonde, maar voor de rest supertevreden!
Groetjes Anne-Marie

Terug
Bovenaan