Tips bij sprongetje of regeldag?

Hoi allemaal,

Mijn kleine meissie heeft vandaag even een off-day. Vannacht was ze steeds klaar wakker. In het begin ging ze uit zichzelf wel slapen, maar tegen de ochtend niet meer. Ook wil ze weer vaker drinken, hoewel ze niet echt honger lijkt te hebben want ze neemt wel genoegen met een speen. Dat wil zeggen, dat doet ze als ze bij je op schoot ligt, want ze wil even niet alleen zijn.
Esther is nu 5,5 week. Volgens mij had ik ergens gehoord dat veel kindjes rond 5 weken een sprongetje hebben en dat er  rond de 6 weken vaak weer een regeldag is. Hebben jullie tips wat ik kan doen, behalve haar lekker veel knuffelen en dicht bij me houden? Ze krijgt kv, dus vaak aanleggen is geen optie...
En moet ik bang zijn dat ze na deze paar dagen (ga ervan uit dat het niet blijvend is...) gewend is aan het bij me liggen, of zou dat vanzelf weer over gaan?

Groetjes,

Eveline

Dit verhaal klinkt me wel bekend in de oren. Mijn kleintje Max is ook bijna 5,5 week en zit de laatste paar dagen ook niet lekker in zijn vel. Hij is heel hangerig, slaapt overdag heel weinig en jengelt veel. Schijnbaar heeft dit inderdaad met een sprongetje te maken. Echte tips heb ik niet voor je, maar het is wel herkenbaar.

Helaas ook hier geen tips. Behalve idd dicht bij je houden en proberen af te leiden. Ik heb gelezen (in Oei ik groei) dat het hoogstens een paar dagen aanhoud en dat daarna je kindje weer gewoon lekker in haar/zijn vel zit. Quinn had maar een dagje last en zit nu echt lekker in zijn vel. Hij kan meer en da's heel leuk om te zien. Dus vooral niet bang zijn dat het niet meer over gaat.
Op www.oeiikgroei.nl kun je je aanmelden voor de sprongenwekker. Dan krijg je in de week voordat de sprong is informatie en weet je wanneer het ongeveer is.
Verder is het boek zelf echt een aanrader.
Eveline... hoe was het trouwens bij de osteopaat? Wat zei hij/zij en heb je goede tips gekregen?
Groetjes Veerle
Mama van Quinn 22-01

Hoi Veerle,

Ik zal me zo even aanmelden voor die sprongenwekker, is inderdaad wel handig denk ik!

We zijn nu 2x bij de osteopaat geweest. De eerste keer is ze vrij lang bezig geweest met heel zachtjes aan Esther voelen en draaien. Als ze Esther haar beentje wat omhoog duwde en haar dan op haar zij legde, dan liep ze echt weg door zich af te zetten tegen de tafel. Blijkbaar omdat dit door spanning in haar werveltjes niet lekker voelde. We kregen als tip om dit thuis ook te doen. Thuis liep ze er al niet meer voor weg en de tweede keer vond de osteopaat dat het al beter voelde. Nog steeds niet goed genoeg, want Esther legde haar hoofd nog steeds niet naar links en dat is toch een teken dat het pijn doet. Ze heeft toen weer gemasseerd en volgens haar is het probleem nu grotendeels verholpen maar moet Esther nu weer opnieuw leren dat ze ook een linker kant heeft. Als kindjes een heel sterke voorkeur gehad hebben, dan kennen ze namelijk alleen nog maar die kant. Dus, wat het cb ook al zei, benaderen we haar nu voornamelijk via de andere kant. En het lijkt te werken! Hoewel ze uit zichzelf haar hoofd vooral nog naar rechts legt, draait ze hem nu ook af en toe naar links. Hoera! Dus...omgekeerd op het aankleedkussen, omgekeerd de fles, aan haar linkerkant gaan zitten. Het voelt heel maf, maar het helpt wel! Zelfs haar wieg is omgekeerd opgemaakt (ze slaapt met haar voeten onder het hemeltje, haha) zodat de kier in het gordijn aan haar linker kant zit. Er zit dus vooruitgang in, ik vind de osteopaat echt een aanrader!

Liefs,

Eveline

He gelukkig, wat fijn. Goed zeg, dat jullie er zo op tijd bij waren he!
Quinn heeft geen voorkeurshouding, maar ik ben daar altijd wel alert op geweest. Zeker omdat het niet vanzelf weggaat als zijn schedel scheef groeit. Wel heeft hij aan de linkerkant een bult van de vacuumpomp/bevalling. De CB-arts noemde het een soort blauwe plek, maar dan in het hoofd. Dat moet vanzelf wegtrekken. Hij ligt gewoon aan die kant op zijn hoofd, dus verder gaat dat goed. Wel let ik er op dat hij dat blijft doen. Of leg ik hem bewust op die kant neer.
Groetjes Veerle

Lastig he die sprongetjes, heb toen bij mijn oudste het boek gekocht en alleen door daar in te lezen kon ik het gejengel al beter hebben. helemaal omdat er bij staat hoe lang het duurt haha. Indy heeft nu het 10 week sprongetje en is dus niet helemaal in haar hummetje. Net als bij Luna werkt het goed om haar in het wippertje te zetten zodat ze me in het zicht heeft en een nieuw speeltje introduceren. Indy ligt nu al 2 uur onder een speelboog te vissen of ze bij de winnie the poohs kan die vlak boven haar bungelen. De sprongetjes geven aan dat ze toe zijn aan het leren van nieuwe vaardigheden en als je ze dan uitdaagt zullen ze dat oppakken (tenminste geld hier wel).

Vanmorgen heeft Indy me vanuit de draagzak gezelschap gehouden terwijl ik het huishouden deed. Luna helpt me dan mee (of tegen) en ondertussen zingen we gezellig mee met een cd met kinderliedjes, Indy word rustig van het bij me zijn en het horen van mijn stem en Luna en ik hebben dikke lol met zingen, dansen en het huishouden.

groetjes Chislaine

oja als je het boek van Oei ik groei heb staan er speeltips in voor tijdens/na elk sprongetje das wel makkelijk. Want bij mijn eerste had ik eerlijk gezegt geen flauw idee wat ze leuk zou vinden en die leeftijden die op verpakkingen van speelgoed staan slaan echt nergens op.

Hoi, hoi,

Ik heb het boek besteld, ben benieuwd! Maar misschien kan iemand met meer ervaring of die het boek al wel in huis heeft me vertellen wat er bij dat eerste sprongetje verandert en wat ik kan doen om haar te helpen of uit te dagen?

Voorlopig lijkt mijn grootste uitdaging echter het ritme van mijn meissie. Vannacht tot 2x toe klaar wakker (kom je ff spieken naar je slapende baby, ligt ze je met grote ogen aan te kijken....) en vandaag viel ze na elke voeding in slaap. Net echt mijn best gedaan om haar na een voeding wakker te krijgen en toen heeft ze toch weer ruim een uur gespeeld. Maar...alleen met papa en mama, niet in haar eentje natuurlijk. Hahaha, nou, wel gezellig hoor, met zijn drieën op een speelkleed van 1 bij 1 meter!

Liefs,

Eveline

Terug
Bovenaan