Tips gevraagd ; eerste prikjes

Hallo, mijn dochter krijgt volgende week haar eerste prikjes en ben opzoek naar tips. Hoorde al wat over het smeren van vallen & stoten gel op de plekjes van de prik.. en voeden na het prikken zodat je ze daarmee kan troosten?! .. zetpil geven maar wanneer? Alvast uit voorzorg, na de prik, pas als ze koorts krijgen?

Heeft iemand ook nog andere goede tips om er zo goed mogelijk doorheen te komen. Ik weet dat het erbij hoort en dat alle kinderen ze krijgen en er heus niks ergs gebeurd..

Maar mijn nichtje kreeg wel eens koortsstuipen toen ze klein was en heeft hier epilepsie aan overgehouden dus vind het krijgen van koorts best spannend. ?

hey!
Oh ik zag ook zo op tegen de eerste prikjes, ik had er buikpijn van! ik herinner me dat ik toen ook internet heb afgezocht voor tips en tricks..
Mijn tips:
- speentje bij de hand (als je dochter die gebruikt natuurlijk), hiermee had ik m'n dochter in no time getroost;
- direct erna even voeden kan inderdaad, dat was ik ook van plan maar na 5 sec huilen was het al goed en dus niet nodig;
- beetje open deur maar probeer zelf zo relaxt mogelijk te blijven, ik ben er heilig van overtuigd dat die kleintjes dat voelen;
- ik ben zelf geen voorstander van op voorhand een zetpil geven, je weet dan immers niet hoe je dochter reageert en misschien heeft ze nergens last van. Mijn dochter had 's avonds verhoging en duidelijk last van haar beentje en toen hebben we haar voor het slapen een zetpil gegeven. 's nachts werd ze huilend wakker (precies 6 uur na de zetpil) en toen hebben we haar er nog een gegeven. Ochtend erna was ze weer helemaal oke en haar temperatuur ook.
- over haar beentje wrijven leek wat verlichting te geven
- veel knuffelen en kusjes, onze dochter werd 's avonds erg hangerig en huilerig.. duidelijk van de prikjes.. veel aandacht en liefde geven, ik ben lekker met haar rond gaan lopen in de kamer met haar in de draagzak. Dat vond ze heerlijk..
Succes en sterkte alvast! achteraf vond ik het enorm meevallen! paar uurtjes een zielig meisje, maar na een goede nacht was ze weer helemaal de oude!

Wat ik altijd deed bij de prikjes;
Zorg voor makkelijk aan te trekken kleding zodat je niet staat te worstelen met de kleertjes naderhand. 
Tijdens de prikjes; blijf rustig tegen je kindje praten, vang daarmee de aandacht van je kindje. Zeg tegen je kindje dat huilen best mag en niet erg is 
Na de prikjes eerst je kindje weer rustig maken. Niet aankleden als ze nog erg huilt. Voeden na de prikjes heb ik nooit gedaan, mocht toen bij ons ook niet vanwege de corona maatregelen (bevallen in de allereerste piek)
Zorg voor een rustige dag na de prikjes. Geen uitstapjes of drukte, gewoon lekker thuis slapen en veel wandelen. 
De koorts komt meestal pas na een uur of 2 is mijn ervaring. Dus je kunt prima wachten tot je weer thuis bent en dan paracetamol geven. Bij mijn zoontje duurde de koorts elke keer ongeveer 24 uur. 
Wat mij ook altijd helpt; ga er vanuit dat je kindje hard gaat huilen, dan kan het alleen maar meevallen. Blijf zelf rustig, als je zelf in paniek raakt dan gebeurt dat met je kindje ook. En ik vond het allemaal reuze meevallen eerlijk gezegd!
Veel succes!

Mij is geleerd om juist niet vooraf al met zetpillen te beginnen. Als het lichaam reageert met koorts maakt het antistoffen aan tegen de ziektemakers. Dat is exact wat we willen als we kiezen voor een inenting. Vraag even aan de arts die de prik zet wanneer je moet ingrijpen.

Direct na de enting mag je je kindje oppakken en troosten. Ik neurie dan vaak een liedje en in no time zijn onze meiden stil. Dat neuriën deed ik ook tijdens darmkrampjes of andere babyongemakken. Ik ben er mee begonnen toen de oudste krampjes kreeg om zelf rustig te blijven en merkte dat zij er heel goed op reageert. Zo goed dat ik het voor de andere kinderen ook doe/ga doen.

Tijdens het aankleden neem ik altijd even de tijd om de bovenbenen te masseren. Dan word de spier niet zo stijf. Goed bewegen met de benen doet ook wonderen.
Het komt goed mama! Ja het is even vervelend voor de kinderen maar hoe normaler jij het maakt, hoe normaler zij het vinden. Mijn meisjes zijn nog altijd lachend weg gegaan bij het consultatiebureau

Het is mij reuze meegevallen bij beide kinderen. Op het moment zelf is het flink brullen. Knuffelen en sussen natuurlijk. Na een minuutje waren mijn kindjes alweer gekalmeerd en even daarna was het alsof er niets gebeurd was. Al met al, het valt echt wel mee! Probeer niet je eigen angst/bezorgdheid uit te stralen naar je kindje. Succes!

Nooit op voorhand al paracetamol geven!!
Kijk hoe je kindje reageert. Oudste had nooit ergens last van, geen koorts niks. De jongste wel verhoging, ongemak en pijnlijk been dus die kreeg pcm voor het slapen.
Lekker troosten na de prik! En zorgen dat je kindje van boven helemaal is aangekleed voor de prik zodat je alleen nog het broekje hoeft te doen...

Niet te druk maken. Het is een paar seconden huilen en bij het aankleden merkte ik er al niks meer van. Beide kinderen, ook de rest van de dag geen verschil.

Terug
Bovenaan