Tips gevraagd ; eerste prikjes

Probeer zelf gewoon rustig te blijven. Het prikken is echt even rot, ik heb bij de eerste keihard mee gejankt. Maar het was zo over. In de romper in de maxicosie en weer snel naar huis. Ik doe ze lekker in bad na de prikjes. Zou de zetpil pas geven als het echt nodig is. Er hoeft geen reactie te komen op de prikjes, mijn kinderen hebben er nooit last van gehad iig

Wat helpt; vooraf de plek waar de prik gezet gaat worden warm wrijven. Daarna niet op de plek wrijven maar juist de benen laten bewegen.
En ook geen zetpil vooraf, gewoon temperaturen achteraf. Baby’s kunnen ook ondertemperatuur krijgen van vaccin en dan moet je ze juist lekker warm knuffelen.
Lekker ontspannen naar toe gaan, dan is het voor je baby ook minder spannend.

Ik had bij mijn oudste dat ze alleen even huilde zodra de prik werd gezet maar zodra e spuitceruit was, was ze alweer stil. Ik plande de prikjes zo laat mogelijk op de dag want ze sliep eigenlijk meteen daarna heel vast en had verder eigenlijk nergens last van. De dag erna was ze dan gewoon weer zichzelf. Bijna nooit zetpil voor hoeven geven volgens mij. Komt goed hoor! Hopelijk valt het bij jullie ook mee :)

Inderdaad niet wrijven of iets op de prikplek smeren. Bij ons en ook bij mijn eigen coronaprik is dat echt afgeraden. Het beentje goed in beweging houden, bijv even fietsen elk uur. 

Hier hadden we de DKTP prik 4 keer, en elk ekeer 2 dagen hoge koorts. Maar het is niets vergeleken bij echt ziek zijn hoor. Ze was een beetje jengelig en hangerig en sliep slecht. Voor de nacht gaven we paracetamol. Ik heb ook nooit gevoed na het prikken. Ze heeft geen honger, ze heeft pijn en is geschrokken. Een knuffel van mamma is wat ze nodig had. Dan is het gillen binnen een paar minuutjes over. Wat ze hier doen vind ik wel fijn: na het gesprekje/onderzoek/meten enzo, mag ik vast mijn kind gedeeltelijk aankleden, enkel de prikplek nog even bloot laten. 

De mijne heeft dan weer totaal niks van de meningokokkenprik. Vooraf paracetamol geven is niet nodig.

Oh en het kan dat ze na een enting, zeker als er koorts is, een paar dagen wat minder goed drinken. Is normaal. Zolang er maar geplast wordt. 

Terug
Bovenaan