Tips gevraagd

Hoi! Sinds 26 november 2007 ben ik trotse moeder van Sabine. Ik geef volledig borstvoeding. Volgens het consultatiebureau drinkt Sabine nog te vaak. Ze wil in ieder geval elke drie uur drinken, maar regelmatig ook vaker. Daardoor krijgt ze zeker 8 voedingen.

Sinds ik bij het cb ben geweest, probeer ik de voeding te rekken tot 4 uur na de laatste voeding. Als ze na 2,5 uur / 3 uur wakker wordt, blijft ze huilen (vlgs mij heeft ze dan honger, speentje accepteert ze maar heel kort of helemaal niet). Ik haal haar nu uit bed en leg haar dicht tegen me aan, op die manier slaapt ze dan meestal nog wel een tijdje. Daardoor kan ik het nu wel regelmatig redden om 4 uur tussen de voedingen te houden. 's Nachts rek ik de voedingen niet: ik ga 's nachts liever een keer extra voeden dan dat ik een uur met haar op de arm moet zitten. Overdag kolf ik een of twee keer, waardoor mijn man 's nachts 1 keer een flesje kan geven.  (Krijg ik toch nog een beetje rust.)

Dit gaat op zich prima, maar nu heb ik nog wel twee probleempjes. Overdag slaapt ze sindsdien steeds heel kort, meestal wordt ze na drie kwartier tot een uur al weer wakker. Ik probeer haar dan te laten huilen, maar ik vind het wel heel moeilijk. Als ik wel ga kijken, lijkt ze klaarwakker.  Als ik haar dan uit bed haal, wil ze alleen maar bij me liggen en niet in de box.  Maar als ik haar bij mij op de arm heb, valt ze vervolgens weer in slaap. Leg ik haar weer in bed, wordt ze weer heel snel wakker. Als ik haar laat huilen valt ze vaak weer in slaap, maar soms huilt ze een uur later nog, dan blijkt dat ze toch honger heeft. Ondanks dat ze bijv. nog maar 2 uur geleden iets gedronken heeft.

Ik vind het lastig om te bepalen hoe lang ze nu zou moeten slapen en wakker zou moeten zijn. Ik probeer het spelen na het voeden te rekken. Als ze veel gaat gapen en haar oogjes dichtvallen breng ik haar naar bed. Meestal lees ik dan nog even voor, waardoor ze in slaap valt.

Ik verwen haar natuurlijk door haar na *- 3 uur uit bed te halen en dat ze dan nog even bij mij op de arm door mag slapen. Maar dat is de enige manier om het voeden te rekken. Nou ja, ik kan haar natuurlijk ook laten huilen, maar ruim een uur laten huilen terwijl ze honger heeft vind ik eigenlijk ook zielig. Heeft iemand tips??

Doordat ik steeds met haar op de arm moet zitten, kan ik zelf weinig doen. Het wandelen gaat wel goed, dan slaapt ze vaak nog wel even door. Maar ik heb er al heel wat kilometers op zitten en heb er niet altijd zin in. Bovendien las ik ergens dat je niet te veel met de kleine moet slepen, dat ze daar onrustig van worden. Maar zij slaapt bijna altijd als ik met haar wandel, geldt dat dan ook? Ik ga meestal 4 tot 5 keer per week wandelen en 1 tot 2 keer met de auto (maxi-cosi) weg.  Meestal ben ik 1 tot 2 dagen per week thuis. Is dat te weinig? Ik moet vanaf 3 maart weer 2,5 dagen werken, dus dan wordt het natuurlijk ook al anders.

En dan heb ik nu nog 1 vraagje - hihi, hoop dat het niet direct te veel is :). Hoe vaak mag je een baby van 2 maanden onder de douche / in bad doen? In het kleine badje vindt ze niet zo leuk. Onder de douche wel. En gisteren zijn we samen in het grote bad (een gewoon ligbad dus) geweest en dat vond ze ook leuk. We doen verder niets in het water, we wassen haar meestal twee keer per week met een middel van Zwitsal. Meestal gaan we 2 keer per week met haar onder de douche en gaat ze 1 keer per week in bad. Eigenlijk wil ik dat graag uitbreiden, want ze slaapt daarna meestal wel heel goed. Mag ze al iedere dag in bad  / douchen, of is dat te vaak?

Alvast héééél erg bedankt voor de tips!

Joyce

Hoi Joyce,

Ik heb een dochter van 13 maanden en een jaar bv gegeven. De eerste 6 maanden kreeg ze volledig bv en ik heb altijd gehoord dat je ze aan kon leggen als ze honger hadden. Op de dag kwam ze hier wel meestal om de 3 uur, maar 's avonds gerust ieder uur. Ik heb ze gewoon altijd aangelgd als ik dacht dat ze honger had. Als ze overdag vaker komen slapen ze misschien 's nachts wat langer. Ik kon ze ook niet laten huilen.
Toen ik eenmaal weer een eindje kon lopen en het weer goed was ging ik iedere dag wandelen. Ze sliep dus iedere dag in de kinderwagen. En als ik thuis was sliep ze in de box. Volgens mij krijgen ze daar niks van en moet je gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Ik vond dat toen heel makkelijk. Je kon overal naar toe als het jouw uitkwam. Nu gaat ze al een tijdje 's middags naar bed en ben je iets minder vrij in de tijd dat je weg kan. Wel heb ik daardoor nu weer meer tijd voor andere dingen.

Als jij het idee heeft dat je kind honger heeft gewoon aanleggen. En verder doen waar je je het prettigst bij voelt en je merkt het ook snel genoeg aan je kind of ze onrustig wordt.

Succes

Grrrrrr, het CB weet de bv wel om zeep te helpen zeg!!!

Mijn dochter Eline is precies vandaag 5 maanden en krijgt nog volledige bv. Het belangrijkste is dat je voed op verzoek. Dus als ze honger heeft, gewoon lekker eten geven hoor! Ook al zit daar minder dan 4 uur tussen. Eline heeft heel erg lang (tot zeker ruim 3 maanden) op minimaal 8 voedingen per dag gezeten. Nu zit ze op 5 a 6 voedingen per dag. Dit regelt zich uiteindelijk vanzelf, zodat je ook meer ritme krijgt.

Misschien is een draagdoek iets voor jou? Kan ze lekker bij mama zijn en heb je toch je handen vrij. Zulke kleine babies kun je echt nog niet verwennen.

Zelf doe ik Eline om de dag in bad, tummytub of onder de douche. 1 keer per week was ik haar haar, en ik doe geen wasgel ofzo, maar wel een scheutje Balneum badolie in het badje. Als ik haar vaker in bad doe, word haar huidje zo droog, maar ik denk dat je het gewoon een beetje moet uitproberen, want als je baby hierdoor lekker gaat slapen is ook wel fijn.

Succes!

Simone

o, je had ook nog een vraagje over uitstapjes.

Ik ga meestal 1 keer per dag met Eline weg, dus of een wandelingetje, of met de auto.

Voorheen deed ze dan gewoon haar slaapje in de wagen. Nu is ze wat langer wakker, dus ga ik met haar wandelen als ze wakker is.

Hoi Joyce,
Ik sluit me helemaal aan bij de reacties van Wammes en Moonpoontje! Mijn dochtertje (heet ook Eline en is ook bijna 5 mnd toevallig!) heeft ook heel lang (tot een maand of 3) 8 borstvoedingen gekregen. Gewoon lekker geven als ze honger heeft!! Een baby van 2 mnd houdt het nog geen 4 uur uit hoor! Borstvoeding geef je nooit te veel. Ze geven zelf aan hoeveel ze nodig hebben. Mijn kindje dronk niet zo lang, maar daardoor wel vaker. Ik vond dat geen probleem en liet haar nooit huilen als ze honger heeft. Je kunt ze echt nog niet verwennen hoor. Een uur laten huilen vind ik erg lang voor zo'n kleine baby. Honger = honger en dat moet gestild worden vind ik. Ons cb heeft dit trouwens ook altijd geadviseerd aan mij.
Ook is het normaal dat ze hazeslaapjes doen. Dit wordt wel beter als ze ouder wordt hoor. Ik weet het, 't is soms lastig, want je kunt weinig doen als ze altijd bij je willen zijn, maar misschien is een draagdoek inderdaad wat voor je. Of inbakeren, waardoor ze misschien langer slaapt (als ze onrustig slaapt en wakker wordt van het zwaaien met haar armpjes bijvoorbeeld).  Natuurlijk kan je haar best eens laten huilen als je iets moet doen, dat is geen ramp.  
Onze dochter was tot 3,5 maand erg onrustig 's avonds. Dan wilde ze ook alleen maar bij je zijn en liepen we de hele avond met haar rondjes door het huis tot 23.00 uur! Het is heel vermoeiend en soms balen maar wij hebben haar niet laten huilen en
opeens ging het over en nu gaat ze om 19.00 uur naar bed.
Over uitstapjes. Slapen in de wandelwagen is prima, lekker in de buitenlucht, niks op tegen. Het kan wel zijn dat je kindje onrustig wordt door veel prikkels als je veel met haar op pad gaat, dus boodschappen doen, visite e.d. Je kunt uitproberen of het beter gaat door dit soort dingen te beperken. Maar mijn dochtertje sliep altijd heerlijk in de maxicosi als we gingen boodschappen doen of een ritje in de auto doet ook altijd goed en slapen is slapen als ze nog zo klein zijn. Dan maakt het nog niet heel veel uit waar ze slapen, ALS ze maar slapen.
Maak je maar geen zorgen, alles komt goed als ze wat ouder wordt. Als ze straks een maand of 4 is krijgt ze belangstelling voor speeltjes en kun je haar waarschijnlijk wel eens wat langer in de box laten spelen. Nu wil ze gewoon nog lekker vaak bij je zijn en ach, bedenk maar dat die periode relatief heel kort is. Probeer gewoon te genieten van deze knusse momenten en als JIJ je niet prettig voelt bij het laten huilen moet je het ook zeker niet doen!!
Veel succes,
groetjes, Mariska

Hoi Joyce,

Het is wat he? Zo'n kleintje.
Ik vind het raar dat het CB jou vertelt dat je voedingen moet rekken. Zeker als je kindje nog zo klein is. Ik heb altijd gehoord dat je borstvoeding gewoon op verzoek moet doen. Flesvoeding is een ander verhaal. Dan weet je namelijk precies hoeveel je kindje binnenkrijgt waardoor je er beter een schema in kunt krijgen.
Sven kreeg (en krijgt nog steeds) flesvoeding omdat bij mij de borstvoeding helaas nooit is gelukt. Daardoor zat hij al vrij snel in een bepaald ritme.
Maar jij kunt toch nooit precies zien hoeveel je kleintje binnenkrijgt? Dus als ze huilt omdat ze honger heeft, gewoon lekker aanleggen. Mocht  nou na een tijdje blijken dat ze echt teveel aankomt, dan kun je altijd nog minderen.
Ik zou mijn zoontje nooit laten huilen omdat hij honger heeft hoor.

En lekker wandelen is prima hoor. Doe ik ook veel met Sven. Hij vindt het allemaal reuze interessant! Ik deed dat altijd 1 blok op een dag. Dus of in de ochtend of in de middag. Ik ging er liever niet de hele dag op uit omdat hij dan toch minder sliep (en het is al niet zo'n slaper). Ik zou wel proberen om  de slaapplekken dan te beperken tot de wandelwagen of het bedje. De box zou ik bijv. niet doen omdat je kindje wel moet leren dat de box is om te spelen en je bedje om te slapen.
Het op de arm laten slapen zou ik ook beperken omdat kindjes daaraan kunnen wennen en omdat het ook heel verwarrend is als je ze dan weer in bed legt: ik val in slaap bij mama en wordt wakker in bed, help!!!!

Ik doe Sven ook om de dag in bad anders krijgt hij een te droog huidje. Als jouw kindje daar niet zo'n last van heeft kun je het misschien vaker doen maar houd het huidje wel in de gaten!

Heel veel succes en doe gewoon waar je jezelf prettig bij voelt. Het CB is om adviezen te geven maar hun advies is niet bindend! En ik ben nog steeds van mening dat het moederinstinct nog steeds het beste is.....

Groetjes,
Maike
Mama van Sven, 28-7-2007

Pfff dank jullie wel! Ik zat er vanmiddag echt een beetje door.
Ik ben blij dat jullie aangeven dat de kids bij jullie ook vaker wilden drinken.  En vooral dat ze bij jullie ook wel regelmatig op de arm wilden slapen en dat ze later (als ze ouder worden) dan alsnog wel in bed wilden slapen. Ik had al visioenen van rampzalige dagen om het haar weer af te leren.

Sabine slaapt nooit in de box. Heel af en toe in het wipstoeltje bij ons, maar dat is maar heel zelden. Ik vind eigenlijk dat ze in bed moet slapen.

Het cb raadde het aan om de voedingen te rekken omdat ze zoveel spuugde. Dat is nu wel minder geworden. Ik kijk het nog even een paar dagen aan, als het spugen (nou ja, het niet spugen eigenlijk) goed blijft gaan, dan denk ik dat ik volgende week weer gewoon op verzoek voed.

In ieder geval laat ik haar niet meer lang huilen, ik vond het zo ontzettend moeilijk!  Regelmatig zat ik ook te huilen... Gelukkig was het maar zelden dat ze echt honger had hoor, maar toch. Ik wil haar eigenlijk het gevoel geven dat ik er altijd voor haar ben als ze me nodig heeft. Later leert ze natuurlijk wel dat mama ook wel eens wat anders moet doen (werken bijv.), maar dat als ze me écht nodig heeft, ik er altijd ben.

Bedankt voor jullie reacties en meer reacties zijn natuurlijk nog zeer welkom. Hoe meer tips hoe fijner ;-)

Joyce

hoi hoi,
ik sluit me helemaal aan bij   de meiden hier boven. Met BV kan je je kind niet te veel geven. Gewoon aanleggen als   ze komt.   Zo hou je ook de beste melk.
En volg je hart.

ggr ruth

Terug
Bovenaan